סיבות לכישלון שתלים דנטליים

כשלונות להשתלה דנטלית

שתלים דנטליים הפכו לפתרון מיטבי ופופולרי עבור אנשים מחוסרי שיניים המעוניינים לשחזר את שיניהם ולהחזיר את איכות החיים שאבדה עם השנים. שימוש בשתלים דנטליים החל לפני כ- 40 שנה והוא זכה לתנופה בשנים האחרונות כאלטרנטיבה טיפולית בלסתות מחוסרות שיניים. עם עלייה בטיפולי השתלות דנטליות, חלה גם עליה בכמות הכישלונות והסיבוכים הנובעים משימוש מטעה באמצעי זה.

כישלון שתלים דנטליים, או במילים אחרות דחיית שתל, עלול לקרות באחד מהשלבים השונים של הטיפול:

1.שלב הראשוני להשתלה דנטלית- מיד לאחר התקנת השתל
2.שלב הביניים- שלב בו מתרחש האיחוי (אינטגרציה) בין השתל לעצם הלסת
3.שלב סופי- אחרי ביצוע שיקום פרוטטי

icons png

 למרות ההבנה העמוקה בהליכי השתלות שיניים ומחקרים רבים שבוצעו בנושא, לא תמיד ניתן להצביע באופן חד משמעי על סיבת הכישלון של שתל דנטלי. בייחוד כאשר הושתלו מספר שתלים בפיו של המטופל, ורק חלק מהם נדחה. במאמר זה נסקור את הסיבות האפשריות אשר עלולות לגרום לכישלון שתלים דנטליים.

הגורמים העיקריים לכשלונות שתלים דנטליים מתחלקים ל-4  קבוצות:

  1. איכות העצם וכמותה
  2. פגיעה בטקסטורות אנטומיות באזור ההשתלה
  3. מצבו הבריאותי של המתרפא
  4. סיבות מכאניות

1. איכות העצם וכמותה

איכות וכמות העצם נחשבים לגורמים מכריעים לקליטת השתל בעצם הלסת והינם הגורמים העיקריים להצלחה או לכישלון של הליך השתלה דנטלית. ככל שמדובר במסת עצם גדולה, כך שיעורי הצלחה של השתלה דנטלית גבוהים יותר. לאחר החדרתו של השתל, הוא צריך להיות מוקף כולו בעצם. במצבים בהם העצם דקה למדי והשתל לא יהיה מכוסה בעצם, קיים סיכוי גבוה יותר לכישלון הטיפול. עצם ספוגית ודלילה מגדילה את אחוזי הכישלון של הטיפול. גורם עקיף המשפיע על הצלחת הטיפול הינו אורך השתל. אורך השתל מושפע מכמות העצם ומגובהה הזמין באזור ההשתלה. כאשר מדובר בכמות עצם קטנה, יעשה שימוש בשתלים קצרים, למשל שתלי בייקון, על מנת לא לפגוע בסטרוקטורות אנטומיות חשובות, כגון עצב מנדיבולרי וסינוסים מקסילריים. לפני השתלה דנטלית חשוב לבצע בדיקה קליניק ואבחנה רנטגנית על מנת להעריך את סיכויי ההצלחה של הטיפול ולהבטיח במידת האפשר את קליטת השתל.

ספיגת עצם הלסת

2. פגיעה בטקסטורות אנטומיות באזור ההשתלה

מטרת הטיפול היא להחזיר את התפקוד התקין למטופל והן לשחזר את האסתטיקה בפיו של המטופל. פגיעה בטקסטורות אנטומיות כגון סינוס, כלי דם ועצבים עלולים לגרום לסבל רב למטופל ולכישלון השתל הדנטלי. ישנם אזורים בפה עשירים מאוד בכלי דם והשתלה דנטלית שאינה תוכננה היטב או בוצעה בצורה לא מקצועית, עלולה לגרום לפגיעה בכלי הדם ולדימומים. פגיעה בעורקים גדולים עלולה לגרום לדימום בלתי נשלט ואף עלולה לסכן חיים. סכנה נוספת שעלולה להתלוות לטיפול ההשתלה הדנטלית היא פגיעה עצבית העלולה לגרום לפגיעה בלתי הפיכה בהעלמת תחושה מוחלטת באתר ההשתלה. רוב הפגיעות מהסוג הזה זמניות ונגרמות כתוצאה מהבצקת או המטומה באתר ההשתלה ובדרך כלל הן חולפות. ברוב המקרים ניתן למנוע פגיעה עצבית או לצמצמה לשיעורים האפסיים באמצעות אבחנה נכונה של צילום פנורמי וצילום CT, באמצעות תכנון נכון של הליך ההשתלה וכן על ידי מיומנותו וניסיונו של רופא השיניים.

3. מצבו הרפואי של המתרפא

ישנן מחלות ומצבים רפואיים אשר עלולים לפגוע באיכות העצם, בקליטת השתל וביכולת ריפוי לאחר הליך ההשתלה ולגרום לכישלון בטיפול ההשתלה הדנטלית. מתרפאים הלוקים במחלת הסכרת או מתרפאים עם מחלות סיסטמיות אחרות , בדרך כלל בעלי אחוז כישלון גבוה יותר לעומת מתרפאים ללא מחלות אלה. כמו כן, אורח חיים לא בריא כגון עישון וצריכה ממושכת של אלכוהול, עשויים לפגוע בתהליך קליטה של השתל ובתהליכי הריפוי של הרקמות ולגרום לכישלון הטיפול. 

4. סיבות מכאניות

בעת הכנת האזור המושתל, רופא שיניים מבצע קדיחה של העצם. קידוח ללא קירור או הפעלת כוח רב מדי בעת הקידוח, עלול לחמם את האזור ולגרום לנמק בתוך העצם, מה שעלול לפגוע בתהליך הקליטה של השתל לעצם (אוסטאו-אינטגרציה). על רופא השיניים להקפיד על קידוח נכון ושימוש במקדחים מתאימים וחדים. כמו כן, חשוב להחדיר שתל במידות הנכונות כדי לשמור על יציבות ראשונית של השתל. חשוב ביותר! לעבור טיפול השתלה דנטלית אצל רופא שיניים מקצועי, מיומן, בעל ניסיון עשיר אשר עושה שימוש בציוד טכנולוגי ובחומרי גלם איכותיים על מנת להבטיח את מידת הקליטה של השתל. רופא שיניים מקצועי מקפיד על כללים כירורגיים, על קידוח נכון, תפירה מקצועית במידת הצורך כדי להפחית סיכוי לזיהומים, כל זה מעלה סיכוי להצלחת הטיפול.

מה זה פריאימפלנטיטיס?

שתלים דנטליים עשויים מחומרי גלם איכותיים והליך ההשתלה נעשה בהתבססות על טכנולוגיה מתקדמת, ניסיון של שנים רבות ושיטות טיפול מודרניות המפחיתים את הסיכוי לסיבוכים ומשפרים את סיכויי ההצלחה הטיפולית. עם זאת, כל הליך רפואי הינו מורכב ורגיש, וטומן בחובו סיכון לסיבוכים ובעיות בקליטת השתל. אחת הבעיות הנפוצות ביותר שעלולה להתפתח בתהליך ההשתלה הדנטלית היא דלקת סביב השתל שנקראת פריאימפלנטיטיס.

פריאימפלנטיטיס מתחלקת לשני סוגים מרכזיים של הדלקת לפי רמת החומרה שלה:

1.דלקת ברקמה הרכה (Peri-implant mucositis)– דלקת ברמה קלה
2.דלקת מתקדמת (Peri-implantitis)– דלקת חריפה שעלולה לגרום לאיבוד עצם הלסת ולכישלון ההשתלה.

אחת הפעולות החשובות שיש לבצע על מנת למנוע דלקת סביב השתל, היא הקפדה על הגיינת הפה שכוללת צחצוח שיניים, שימוש בחוט דנטלי או באביזר בין שיני אחר, שטיפות פה, אך לא רק. רצוי להגיע לשיננית פעם בכמה חודשים ולביקורות תקופתיות אצל רופא שיניים. הטיפול היעיל ביותר בדלקות חניכיים הוא טיפול מניעתי. עוד טרם השתלת שיניים חשוב לאזן את מצב הפה ולהגיע לטיפול ללא דלקות חניכיים. אם כבר התפתחה הדלקת, חשוב להגיע לרופא שיניים לאבחון רמת הדלקת, טיפול ושימור שתלים.

האם ניתן להציל שתל לאחר התפתחות דלקת סביבו?

במקרה של התפתחות הדלקת סביב השתל, רופא השיניים יבצע פעולות הנדרשות להצלת השתל בהתאם לרמת התפתחותה של הדלקת. חלק מהפעולות יכללו חיטוי סביב השתל, הוספת עצם לחיזוק תאחיזת השתל או ניתוח לצמצום הכיסים סביב השתל. כאשר מדובר בדלקת בשלביה הראשונים, הסיכוי להצלת השתל גבוה למדי, ולכן לאחר הליך ההשתלה רצוי להגיע לביקורות תקופתיות אצל רופא השיניים למעקב.

ניקוי כיסים חניכיים

כיצד השתלות שיניים ממוחשבות מפחיתות כישלון השתלה דנטלית

השתלת שיניים ממוחשבת מאפשרת לתכנן את מיקום העצם ולהחדיר את השתלים באופן נכון ומדויק. בעזרת הדמיית תלת מימד ניתן לבצע השתלה זריזה ונטולת סיכונים האופייניים להליכים כירורגיים. בסוף הטיפול נהנה המטופל משיניים איכותיות וממראה טבעי ואסתטי. השתלת שיניים ממוחשבת מתבצעת בשלושה שלבים עיקריים:

1.אבחון ותכנון
2.הכנה לקראת השתלה
3.החדרת שתלים

השתלת שיניים ממוחשבת נחשבת להשתלה בטוחה יותר, מדויקת ולרוב ללא כאבים או תפרים.

גרה קליניק- מרכז רפואי בתל אביב להשתלות שיניים מתקדמות

מרכז רפואי גרה קליניק ממוקם בתל אביב ומנוהל על ידי ד"ר נשאת, רופא שיניים בכיר הנחשב לאחד מפורצי הדרך בתחומי שיקום הפה והשתלות דנטליות מורכבות. המרכז משתרע על פני שטח של 400 מ"ר עם 5 קומות ונגישות במעלית. במרכז עושים שימוש בציוד טכנולוגי מתקדם ביותר בתחום רפואת השיניים, בסורקים דיגיטליים, מעבדה לייצור במקום, צילום פנורמי ואף צילום CT במקום, חדר ניתוח משוכלל ועוד.

השתלות שיניים בתל אביב מתבצעות בסטנדרטים הגבוהים ובהתאם לפרוטוקולים המחמירים ביותר. מרכז רפואי גרה קליניק נחשב לאחד המרכזים המתקדמים בישראל לרפואת שיניים. לנו חשוב להציג למטופל את התמונה המלאה של הטיפול ולהציג את הדברים כפי שהם. צוות המרפאה מונה מומחים שונים ברפואת שיניים, בעלי ניסיון רב בהשתלות דנטליות לרבות השתלות בחולים סיסטמיים, שתלים במקרי קיצון והשתלות שיניים מורכבות. מזמינים אתכם לתיאום פגישת ייעוץ והיכרות עם צוות המרפאה

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png