השתלת חניכיים

השתלת חניכיים מבוצעת כאשר נגרם נזק בלתי הפיך לרקמת החניכיים ויש צורך להחזיר את ההגנה הטבעית כנגד חדירה של בקטריות וגם כנגד פצעים או נזקים. כאשר נגרם נזק לחניכיים, השתלת חניכיים היא אחת האפשרויות לשיקום.

מחלת חניכיים (פריודונטיטיס, באנגלית: Periodontal disease או Periodontal Chronic disease) היא שם כללי למחלה הנובעת מתנאים דלקתיים ומשפיעה על מערכת התאחיזה של השיניים. בשלב מוקדם של המחלה מתפתחת דלקת חניכיים קלה (ג'ינג'יביטיס, Gingivitis) הבאה לידי ביטוי בנפיחות ואדמומיות, דימום, ובשלבים מתקדמים יותר היא עלולה להתפתח למחלת חניכיים כרונית, הנקראת גם דלקת מסב-השן או פריודונטיטיס. פריודונטיטיס גורמת לנסיגת חניכיים, איבוד עצם הלסת, ניידות שיניים ואף לאובדן המשנן. השתלת חניכיים או ניתוח חניכיים הינו תהליך כירורגי הנועד לתקן פגמים מורפולוגיים, לעצב ולשמור על החניכיים ולשפר עיוותים טראומטיים של החניכיים וקרום המכתש.

פריודונטיטיס

מהי השתלת חניכיים?

לאחר נסיגת חניכיים, הגוף מאבד אחת ההגנות המשמעותיות שלו כנגד החיידקים, פצעים ונזקים. השתלת חניכיים פותרת בעיה זו ומסייעת להחזיר את ההגנה שאבדה. נסיגת חניכיים פוגעת במראה האסתטי של השיניים וגורמת לרגישות יתר בעת צריכת מזון חם או קר. השתלת חניכיים פותרת בעיה זו.

בעבר השתלת חניכיים התבצעה על ידי לקיחת חלק דק של רקמת החיך או של הרקמה הסמוכה לאזור המנותח שהושתלה במקום הנסיגה של החניכיים. לאחר תקופת הריפוי, השתל הופך לחלק בלתי נפרד מרקמת החניכיים ומספק את ההגנה הנדרשת למקום אשר היה קודם בנסיגה.

היום קיימות טכניקות מתקדמות להשתלת חניכיים המאפשרות להוסיף רקמת חניכיים מבלי שיהיה צורך להשתמש ברקמות מחלקים אחרים בפה. השתלת חניכיים באמצעות תחליף לרקמה עצמית בטכניקה המכונה PRFG. שיטה זו מבוססת על חומר בעל תאימות ביולוגית שמשמש כתחליף לרקמה עצמית ומייתר את הצורך בפעולות כירורגיות נוספות.

נסיגת חניכיים

סוגי השתלות חניכיים

ישנם 4 סוגים שונים של השתלות חניכיים כאשר כל סוג מתאים למקרה הספציפי של המטופל:

השתלת רקמות חיבור– זוהי השיטה הנפוצה בה באמצעות החתך יוצרים מעיין צוהר שמוסת הצידה ומוציאים רצועה של רקמות חיבור תת אפיתל שמתחתיו. לאחר הפעולה סוגרים את הצוהר שנוצר בחיך בעזרת תפרים.

השתלת חניכיים חופשית- בטכניקת טיפול זו מוציאים כמות קטנה של רקמות ישירות מהחיך ומצמידים אותה לאזור החניכיים שנמצא בטיפול. טיפול זה מתאים בעיקר עבור מטופלים בעלי רקמת חניכיים דקה.

השתלת חניכיים סביבתית- במקרה של כמות מספקת של החניכיים ניתן להוציא רקמה מסביבת החניכיים לשן שרוצים לכסות.

אלודרם- השתלת חניכיים באמצעות אלודרם הפכה לנפוצה בשנים האחרונות. לא מבצעים חתך ברקמת החניכיים עצמה של המטופל, אלא משתמשים בתחליף לרקמה המכונה אלודרם. היתרון הבולט של החומר טמון בכך, שאין צורך להשתמש ברקמת חיבור של המטופל. שיטה זו בעלת שיעורי הצלחה דומים להשתלה עם רקמות חיבור.

מחלת חניכיים

הנחיות לאחר ניתוח השתלת חניכיים

לאחר השתלת חניכיים המטופל יכול לחזור לשגרה היומית. מומלץ לא לצחצח שיניים באזור המנותח ולא לעשות שימוש בחוט דנטלי למשך שבועיים. ניתן לחזור להיגיינה אורלית מלאה לאחר תקופת החלמה. במשך שבועיים לאחר השתלת חניכיים מומלץ לאכול מזון רך וקר כגון ביצים, קוטג', פסטה ועוד.

המטופל ינטול אנטיביוטיקה בהוראת הרופא המטפל כדי להקטין את הסיכוי לדלקות. הרופא ימליץ על שימוש בשטיפת פה מיוחדת לצורך שליטה ברובד החיידקי בפה למניעת הדלקת וריפוי רקמות.

האם השתלת חניכיים כואבת?

רמת הכאב והאי נוחות תלויים בעומק השתלת חניכיים שבוצע ובסוג ההשתלה. כאשר מדובר בהוצאת רקמה מהחיך, הכאב שהמטופל עלול לחוש לאחר הניתוח יכול להימשך מספר ימים. הבשורות הטובות הן כי ניתן להפיג את הכאב באמצעות משככי כאבים. תחושת האי נוחות עלולה להימשך בין שבוע לשבועיים בהתאם לסוג הניתוח. אם ניתוח חניכיים עבר ללא הוצאת רקמת חיבור והיה שימוש בתחליף לרקמה, המטופל יחוש אי נוחות מזערית, אם בכלל. המטופל יוכל לחזור לחיי השגרה יום למחרת הניתוח.

איך יודעים שהניתוח הצליח?

לאחר מספר שבועות אחרי ההשתלה הרופא יבצע הערכה של כמות החניכיים שנקלטה. בהשתלות חניכיים עבות מדי, השכבות העליונות ינשרו והשכבות התחתונות ישרדו. הסיבה לכך היא שהדם אינו מגיע לשכבות העליונות ובגלל חוסר אספקה של דם, החלקים העליונים יהפכו לנמק לבן ויפלו, ומה שישאר יהפוך לאדמדם וישרוד.

חשוב מאוד לעבור השתלת חניכיים במרפאת שיניים שצברה ניסיון רב בתחום ובביצוע טיפולים דומים. מרכז רפואי חדשני גרה קליניק ידוע באיכות הטיפולים המבוצעים בו, בחידוש טכנולוגי, צוות מקצועי וליווי אישי לאורך כל תהליך ההשתלה וההחלמה. נבחן את המאפיינים הייחודיים של כל מטופל ומהי שיטת ההשתלה המתאימה ביותר עבורו בהתאם למצבו הרפואי וצרכיו האישיים.

פנו אלינו לתיאום פגישת יעוץ ללא עלות.