השתלת שיניים מהירה

השתלת שיניים מהירה

השתלת שיניים מהירה (במקרים מסויימים ניתן לעבור בהרדמה כללית)

השתלת שיניים ביום אחד היא טכניקה חדשה יחסית, אך הוכיחה את עצמה כאפשרית להעמיס את השיקום מעל שתלים מיד עם ביצועם, ללא הפחתה באחוז ההצלחה שלהם. האפשרות להיכנס למרפאה עם פה מחוסר שיניים ולצאת עם מערכת שיניים חדשה ומושלמת כבר באותו היום, היא אטרקטיבית יותר מהשיטה הקונבנציונלית.

עד לפני כעשור השיטה המקובלת הייתה לבצע קודם כל החדרת השתלים, להמתין 3 חודשים בלסת תחתונה וכ- 6 חודשים בלסת עליונה עד לקליטה שלהם, ורק אז לבנות את השיקום על גבי השתלים. מחקרים הוכיחו כי ניתן לבצע העמסה מיידית, או במילים אחרות, השתלת שיניים ביום אחד, ולהתקין את השיקום על גבי השתלים ללא זמן המתנה. טיפול שההשפעה שלו ניכרת הרבה יותר מעבר לשיפור היכולת התפקודית. השתלת שיניים ביום אחד חוסכת זמן המתנה, חוסכת סבל מיותר של המטופל ומאפשרת לצאת לאחר כמה שעות עם מערכת שיניים חדשה ומושלמת.

יתרונות השתלת שיניים ביום אחד

להשתלת שיניים ביום אחד יש יתרונות רבים מפני השיטה הקונבנציונלית בה המטופל היה צריך להמתין מספר חודשים עד להתקנת השיניים. להיכנס למרפאת שיניים עם פה מלא בעיות ולצאת עם סט שיניים חדשות כבר באותו היום, וודאי הבחירה המועדפת על ידי רוב האנשים.

  • לצאת עם מערכת שיניים חדשה באותו היום– השתלת שיניים ביום אחד מאפשרת לצמצם משך טיפולים במרפאה ולהשלים את תהליך ההשתלה בצורה מהירה יותר. השתלה מיידית מונעת סבל מיותר של המטופל וחוסכת זמן ביקורים חוזרים למרפאה.

  • איכות חיים– טיפול השתלת שיניים ביום אחד מאפשר לחזור מהר לשגרה. השתלת שיניים ביום אחד מחזירה את התפקוד המלא של הלסת כבר למחרת הטיפול, מה שמשפר בצורה משמעותית את איכות החיים של המטופל.

  • צמצום פעולות כירורגיות– מאחר ובחלק האחורי של הלסת קיימים סנוסים המגבילים את גובה העצם, פעמים רבות נדרש לבצע ניתוח להרמת רצפת הסינוס. לפי שיטת ה All-On-4 שהיא אחת השיטות להשתלה מיידית, לא נוגעים בסינוסים, עוקפים אותם וכך חוסכים בפעולה כירורגית.

  • סיכוי קטן יותר לזיהומים– השתלות בשיטה הישנה דרשו מספר טיפולים כירורגיים עד לקבלת השיניים הקבועות. פעולות כירורגיות רבות מותירות את המטופלים לחשיפה לזיהומים במידה מסוימת. לעומת זאת, השתלת שיניים בשיטה החדשה נחשבת לבטוחה יותר. כאשר מצמצמים מספר טיפולים כירורגיים, מפחיתים גם את הסיכון האפשרי הכרוך בהם.

  • השתלות במקרים מורכבים– טיפול השתלת שיניים ביום אחד נותנת מענה למספר מקרים רפואיים מורכבים. אנשים הסובלים ממחלות לב או מאוסטאופורוזיס בעבר לא יכלו  לגשת לטיפול כירורגי כמו השתלות שיניים, מחשש לזיהום בגוף. השיטה החדשה מאפשרת להם לשפר את איכות החיים ולעבור השתלות שיניים מלאה.

  • אסתטיקה דנטלית– המטופל יוצא מהמרפאה עם מערכת שיניים חדשה ואסתטית, יכול לאכול ולחייך.
השתלות שיניים ביום אחד
השתלות שיניים ביום אחד
השתלות שיניים ביום אחד

חסרונות השתלת שיניים ביום אחד

החסרונות לשיטה נובעים מן העובדה כי על השתלים הדנטליים מופעלים כוחות תוך זמן קצר לאחר ניתוח ההשתלה. במקרים בהם יש לחשוש כי לא יושג החיבור הביולוגי בצורה מספקת, במקרים של מסת עצם נמוכה או בעיות אחרות בעצם הלסת אצל מי שסובל ממחלות כרוניות, מומלץ להעדיף שיטות להשתלת שיניים הקונבנציונלית.

התנאים להשתלת שיניים ביום אחד

  1. נפח עצם משמעותי וצפיפות עצם
  2. שימוש בשתלים ייחודיים להעמסה מיידית
  3. היעדר גורמי סיכון כמו עישון כבד או חריקת שיניים (Bruxism), מחלת סכרת לא מאוזנת או מחלות אחרות העלולות לפגוע בחיבור בין העצם של הלסת לגוף השתל (המכונה גם"אוסאואינטגרציה")
  4. סגר פה מאוזן לפיזור הכוחות המופעלים על השתלים
שתלים ביום אחד בתל אביב

שיטות קיימות לביצוע של השתלת שיניים ביום אחד

קיימות שיטות שונות להשתלת שיניים ביום אחד, אך העיקרון בכל השיטות הוא אחד: לאחר עקירת השיניים מוחדר אל עצם הלסת שתל דנטלי הנועד לדמות שורש השן ועל גביו מחוברת השן המלאכותית המכונה גם "כתר" שתוכננה והותאמה באופן מושלם לפה המטופל. מלבד לדגמים שונים של שתלים דנטליים, ייתכנו הבדלים בין השיטות במשתנים כגון אופן החדרת השתלים, קיבוע התותבות הזמניות ועוד. מרגע שחוברו הכתרים לשתלים הם נושאים בעומס על השיניים בעת הלעיסה, מכאן שמה של השיטה "העמסה מיידית".
אחת השיטות הבולטות בהשתלה מהירה היא All-On-4 בה מחדירים 4 שתלים בזווית של 45 מעלות ועליהם מתקינים מערכת של שיניים.

האם השתלת שיניים ביום אחד מתאימה לכל אחד

בשיטת "העמסה מיידית" אין תקופת המתנה לצורך תהליך חיבור ביולוגי וכוחות הלעיסה מופעלים מייד לאחר הליך ההשתלה, וזאת נקודת התורפה המרכזית בשיטה זו. בהשתלת שיניים ביום אחד יש להתחשב בגורמים התורמים לתהליך האינטגרציה, החיבור בין העצם של הלסת לגוף השתל (המכונה גם"אוסאואינטגרציה"). במידה ויש גורמים הפוגמים בתהליך החיבור הביולוגי כגון איכות ונפח העצם בעלי מבנה אנטומי שאינו מתאים להעמסה מיידית, מומלץ לשקול השתלת שיניים בשיטה הקונבנציונלית.

כדי לבצע השתלת שיניים מהירה חשוב לוודא כי באזור ההשתלה יש מספיק עצם שתתמוך בשן ושהעצם הזו תהיה מספיק צפופה. באמצעות צילום CT ניתן לגבש תמונה מדוייקת יותר לגבי מצב העצם. במידה ואין מספיק עצם, תידרש השתלת עצם ואז לא ניתן יהיה לבצע את הטיפול המהיר.

בנוסף חשוב לבחור את ההרגלים השונים של המטופל. ישנם גורמים שמעכבים את האיחוי הביולוגי כגון עישון כבד. אנשים שמעשנים ולא יכולים להפסיק עלולים לפגוע בסיכויי ההצלחה של קליטת השתל. חריקת שיניים גם עלולה לפגוע בהליך של קליטת השתל. במקרים אלה נטפל קודם כל בבעיות אלה, או נשקול שיטות השתלה אחרות.

גם אנשים אשר סובלים מלחץ דם גבוה, סכרת לא מאוזנת, מחלות לב או מחלות אוטואימוניות יכולים להיות לא מתאימים להשתלת שיניים ביום אחד.

אין נוסחה אחת לפיה ניתן לקבוע מי מתאים להשתלת שיניים מהירה ביום אחד ומי לא. ההמלצה תתקבל על ידי הרופא המטפל, לעיתים תוך התייעצות עם רופא פריודונט (מומחה לרפואת חניכיים).

שלבים בהשתלות שיניים ביום אחד

השתלות שיניים ביום אחד מאפשרות לצאת עם מערכת שיניים חדשה כבר באותו היום ובכך לשדרג באופן ניכר את איכות החיים של המטופל. אדם שעבר השתלת שיניים בהעמסה מיידית יכול ליהנות ממזון, לחייך בביטחון ולדבר באופן מובן.

  1. פגישת ייעוץ לפני הטיפול– חשוב לקבל ייעוץ מרופא שיניים בעל ניסיון רב בביצוע השתלות בשיטת העמסה מיידית כדי שטיפול ההשתלה הדנטלי יהיה יעיל ובטוח. בפגישת ייעוץ ראשוני חשוב לחשוף בפני הרופא את ההיסטוריה הרפואית ומצב בריאותי. בפגישה הראשונה יבוצע צילום רנטגן שיאפשר לרופא המטפל לראות תמונה שלמה של השיניים, עצם הלסת, שרירים, עצבים. במקרה והמטופל יתאים לטיפול השתלות שיניים ביום אחד, צוות המרפאה יתכנן את התהליך ויבנה תכנית טיפול מותאמת למטופלת.
  2. במהלך הטיפול- זהו שלב של הניתוח שמבוצע על ידי צוות רופאים מקצועי של מרפאת גרה קליניק והוא יכול להימשך מספר שעות. בשלב זה יוחדרו השתלים הדנטליים לעצם הלסת ועליהם תותקן מערכת שיניים זמנית, כתרים זמניים שמאפשרים לחזור לשגרה היומית כבר למחרת הטיפול. 
  3. שיקום על גבי שתלים– מספר שבועות לאחר הניתוח מערכת שיניים קבועה תיבנה במעבדת שיניים מקצועית על פי מידות המטופל שנלקחו במהלך האבחון והניתוח. 
  4. החלמה וביקורת– יש להגיע לביקורת אצל רופא המטפל כדי לעקוב אחר תהליך החלמה כשיר והאיחוי הביולוגי בין עצם של הלסת לגוף השתל (תהליך המכונה גם"אוסאואינטגרציה"). בשבועות הראשונים לאחר הניתוח יש להקפיד על צריכת תזונה רכה ולהימנע ממזון שמפעיל לחץ רב על הלסת.
שתלים

חזרה לשגרה אחרי ההשתלה

אחרי השתלת שיניים ביום אחד המטופל ממשיך בשגרתו הרגילה כמעט מייד. לאחר ההשתלה תהיה רגישות בפה במשך מספר ימים, היא תלך ותפחת במהלך הימים הראשונים. במקרים בהם על השתלים מותקנים כתרים זמניים, אלה יוחלפו לכתרים קבועיים כחודשיים מביצוע השתלת שיניים. כאשר תהליך ההחלמה מתקדם כהלכה, החזרה לשגרה כמעט מיידית.

השתלת שיניים ביום אחד: שאלות נפוצות?

האם טיפול השתלת שיניים ביום אחד כואב?

המטופלים מספרים כי טיפול השתלת שיניים ביום אחד לא כאב. לאחר הטיפול ייתכנו תסמינים של נפיחות ואי נעימות שחולפים תוך שבוע.

מהם סיכויי ההצלחה של הטיפול?

מחקרים אחרונים שבוצעו בעשר השנים האחרונות מצביעים על סיכויי ההצלחה גבוהים מאוד כ 95%.

האם השתלת שיניים ביום אחד מסוכנת?

כמו בכל ניתוח בחלל הפה, גם אחרי הטיפול הזה עלולים להופיע תסמינים כגון נפיחות, דימום או כאבים. תסמינים אלה הם זמניים וצפויים לחלוף תוך מספר ימים.

כמה עולה טיפול השתלת שיניים ביום אחד

עלות להשתלת שיניים ביום אחד משתנה בהתאם להיקף ההליך המבוצע ולפי מאפיינים ייחודיים של כל מטופל.

חשוב מאוד לעבור השתלת שיניים במרפאת שיניים שצברה ניסיון רב בתחום השתלות שיניים ובביצוע השתלת שיניים בשיטת העמסה מיידית. מרכז רפואי חדשני גרה קליניק ידוע באיכות הטיפולים המבוצעים בו, בחידוש טכנולוגי, צוות מקצועי וליווי אישי לאורך כל תהליך ההשתלה וההחלמה. נבחן את המאפיינים הייחודיים של כל מטופל ומהי שיטת ההשתלה המתאימה ביותר עבורו בהתאם למצבו הרפואי וצרכיו האישיים.

דר גרה

הכל על השתלת שיניים ביום אחד (העמסה מיידית)

שתלת שיניים ביום אחד היא טכניקה חדשה יחסית, אך הוכיחה את עצמה כאפשרית להעמיס את השיקום מעל שתלים מיד עם ביצועם, ללא הפחתה באחוז ההצלחה שלהם.

אודות ד"ר גרה נשאת

ד"ר גרה נשאת, מנהל גרה קליניק, נחשב לאחד מפורצי הדרך בתחומי שיקום הפה ההשתלות הדנטליות וטיפולי השיניים המורכבים. ברשותו תואר Spezialist Implantologie מטעם אגודת הרופאים המשתילים בגרמניה. כמו כן, משתתף באופן קבוע בהשתלמויות מקצועיות בכל הקשור להשתלות דנטליות, לכירורגיה ולשיקום מורכב על-גבי שתלים בבתי החולים המובילים בגרמניה ובאוניברסיטאות המובילות בעולם. עוד על ד"ר נשאת

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png