נסיגת חניכיים

נסיגת חניכיים-אחד הביטויים למחלות חניכיים

נסיגת חניכיים היא אחת הבעיות הנפוצות ביותר בתחום בריאות הפה והשיניים, ורופאי שיניים נתקלים בה חדשות לבקרים וגם יותר ויותר. יש הרבה מאוד גורמים לתופעה, ובדרך כלל הביטוי שלה הוא תוצאה של שילוב בין כמה גורמים ולא של גורם אחד. אז מהי בדיוק נסיגת חניכיים, מהם הגורמים לה ואיך כדאי לטפל? כל התשובות במאמר שלפניכם.

מהי נסיגת חניכיים?

נסיגת חניכיים היא אחת ממחלות חניכיים הנפוצות ביותר שקיימות היום ובכלל. מדובר בתהליך הדרגתי שבמהלכו החניכיים נסוגות לאחור ומשאירות את שורשי השן חשופים. שורשי שן חשופים הינם מקור בלתי נדלה לכאבים ולאי נוחות, אבל עד שזה מתחיל לכאוב יש דרך ארוכה, ולכן הרבה מאוד אנשים מזניחים ולא מטפלים במחלה. עם נסיגת החניכיים ישנה גם נסיגה של העצם וכך השן מאבדת תמיכה ואחיזה בעצם הלסת .

הגורמים לנסיגת חניכיים

כפי האמור לעיל, יש הרבה מאוד גורמים לנסיגת חניכיים, כאשר ברוב המקרים מספר גורמים משתלבים יחדיו. בין הגורמים לנסיגת חניכיים ניתן למנות את הבאים:
  • מחלות חניכיים – כאשר יש דלקות בחניכיים הן גורמות להרס של הרקמות ושל העצם שמחזיקה את השיניים במקום. במקרים כאלה החניכיים נסוגות לאחור, ואם לא מטפלים בכך הן יכולות לגרום לתופעות לא נעימות.
  • גנטיקה – הרבה פעמים מי שסובל מנסיגת חניכיים הוא צאצא להורים או לסבים וסבתות שסבלו מאותה בעיה בדיוק. גילו שגנטיקה היא גורם שבהחלט משפיע על הסיכוי לפתח מחלת חניכיים כאשר הבינו שיש אנשים שלא משנה כמה הם מקפידים על ההיגיינה ועל הטיפול בשיניים ובפה – יש גם להם נסיגת חניכיים . כמובן שנטייה גנטית והזנחה יחמירו את המצב עוד יותר .
  • עישון – נסיגת חניכיים מתפתחת יותר אצל אנשים שמעשנים הרבה.
  • חריקת שיניים – חריקת שיניים גורמת גם היא לנסיגה בגלל הלחץ שמופעל על השיניים עצמן , וכך הלחץ עובר לחניכיים ולרקמות התומכות בלסת .
  • שיניים עקומות – כשהשיניים עקומות סגר הפה לא אחיד, ומופעל הרבה יותר לחץ על חלק מהשיניים וכתוצאה מכך – גם על החניכיים.
  • פירסינג – אנשים שיש להם עגיל בלשון או בשפה חשופים יותר למצב של נסיגת חניכיים, שכן העגיל הרבה פעמים משפשף את החניכיים ומגרה אותן עד שהן מאבדות מנפחן.
  • היגיינת פה לקויה – אנשים שלא שומרים היטב על היגיינת הפה (צחצוח ושימוש בחוט דנטלי) סובלים בדרך כלל יותר מנסיגת חניכיים.
  • צחצוח לא נכון – גם אנשים שכן מקפידים על היגיינת פה עלולים לגרום לנסיגת חניכיים אם הם עושים זאת באופן לא נכון. למעשה, צחצוח שיניים חזק מדיי הוא אחד הגורמים הידועים לנסיגת חניכיים, ולכן חשוב לקבל הדרכה מקצועית לדרך שבה יש לצחצח שיניים.

מניעה

מניעת נסיגת חניכיים יכולה להתבצע על ידי צחצוח שיניים נכון והקפדה על היגיינת פה טובה, על ידי הימנעות מעישון ומניקוב חורים בשפה ובלשון, על ידי טיפול במחלות חניכיים אם קיימות ועל ידי טיפול במצבים לקויים כגון שיניים עקומות.

טיפול

אם כבר מגיעים למצב של נסיגת חניכיים ברורה, יש לטפל במצב כדי למנוע התדרדרות נוספת והגעה למצב של כאבים , רגישות גבוהה לקור או ניידות בשיניים . יש שלוש דרכים עיקריות לטפל במצב העדין:
  • הפחתת כיסי עומק – הסרת רקמות החניכיים המודלקות, הסרת הבקטריות על הרקמות שנשארות והלבשת הרקמות שנשארו על שורשי השיניים – מקומן הטבעי.
  • ניתוח להשתלת רקמות רכות – תפירת רקמת חך שנלקחת מהחך העליון אל רקמות החניכיים שנמצאות מסביב לשורש החשוף. וכך מכסים את פני שטח השורש החשוף על ידי שתל מהחך .
  • שיקום – הפשלת רקמות החניכיים, הסרת הבקטריות ושיקום החניכיים באמצעות קרום מיוחד, רקמת חיות או פרוטאין. חומרים אלה מעודדים יצירה של רקמות חדשות וכך הגוף משקם את החניכיים באופן הכי טבעי.
שן
גרה קליניק לשירותכם
במרפאת גרה קליניק ניתנים טיפולים למניעת נסיגת חניכיים כמו גם טיפולים בנסיגת חניכיים קיימת. הטיפולים ניתנים על ידי פריודונטים מוסמכים ומנוסים, אשר מאבחנים את המצב ומציעים לכם עבורו את הפתרון הטוב ביותר.

לקבלת מידע נוסף ולקביעת תור צרו עמנו קשר ואנחנו נשמח לעמוד לשירותכם.