תחזוקת שתלים דנטליים

שתל דנטלי

השתלת שיניים דנטלית אינה מסתיימת לאחר הטיפול וההחלמה. אמנם החלק הקשה בהחלט מאחוריכם, אך שתל דנטלי זקוק לתחזוקה שוטפת בדיוק כמו השיניים הטבעיות שלכם – ואפילו יותר. נהוג לחשוב שמאחר ששתל דנטלי הוא עצם דומם, הוא אינו נמצא בסיכון כמו שיניים טבעיות, אך מהרגע בו הושתל השתל בלסת הוא מתחיל לעבור תהליך דומה לזה של שן טבעית ולכן עלינו לדאוג לתחזק אותו. כך נוכל למנוע דלקות וזיהומים אפשריים שעלולים להביא לנזקים ארוכי טווח בכל חלל הפה. נכון לומר ששתלים דנטליים עמידים יותר לטווח הארוך משיניים טבעיות, אך מאחר שהם אינם כאלו – הטיפול בהם הוא מעט שונה.

מדוע חשוב לתחזק את השתלים שלנו?

בדומה לשיניים טבעיות, השתל חשוף לדלקות חניכיים שעלולות להביא לזיהומים ולפגיעה בשתל. אחת מדלקות החניכיים המוכרות שהתפתחה בשנים האחרונות היא הפריאמפלנטיטיס, דלקת חניכיים שמתפתחת מסביב לרקמות העוטפות את השתל וגורמת לכאבים, נפיחות, דימום והפרשות דלקתיות לא נעימות.

בשונה משיניים טבעיות, השתל אינו נהנה ממעטה הגנה טבעי, אינו מחובר ללסת באופן טבעי המאפשר אטימות מוחלטת מפני זיהומים חיצוניים ואינו בעל מנגנון טבעי המווסת את דחיסת הלחץ המופעל על השיניים בפעולת הסגירה של הלסת. לשתלים הדנטליים אין חסינות דומה לזו של השיניים הטבעיות ולכן הם זקוקים לתחזוקה כדי להישאר עמידים ומעוצבים בדיוק כמו ביום בו התווספו למערך השיניים שלכם.

תחזוקת השתלים מתחילה עוד לפני ההשתלה

לפני ההשתלה יש להקפיד לסלק כל גורם זיהומי בפה, בדגש על דלקות חניכיים. דלקות בפה שאינן טופלו לפני ההשתלה עשויות לעורר בעיות לאחר מכן ולהביא להתפתחות זיהום סביב השתל ופגיעה בהצלחת הטיפול. רופא השיניים ידאג לבצע אבחון מסודר ולטפל בכל בעיית חניכיים קיימת לפני תחילת הטיפול הכירורגי.

לאחר ההשתלה תצטיידו בתרופות שיסייעו לשמירה על האזור המנותח. בנוסף תתבקשו לבצע שטיפות במי פה במינון שינחה אתכם רופא השיניים. בשבוע הראשון יהיה עליכם לנוח, להימנע ממאכלים מסוימים ומעישון (השתלה היא שיטה יעילה להפסיק לעשן, אז נצלו אותה).

כיצד מתחזקים שתלים דנטליים לאורך זמן?

הפתרון כאן הוא פשוט ותקף גם לשיניים הטבעיות שלכם. חשוב להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום, להשתמש בחוט דנטלי או במברשת המיועדת לניקוי בין השיניים ולבצע שטיפות במי פה. אולם, יש בכל זאת מספר שינויים קטנים שתתבקשו לעשות. הקפידו להשתמש בחוט דנטלי ולנקות היטב – במיוחד במעבר בין הכתר לחניכיים מאחר שזהו אזור פגיע במיוחד בו פורצות דלקות סביב השתל.

שיננית, נעים להכיר

אם לפני ההשתלה הייתם מבקרים אצל השיננית שלכם כל 6-12 חודשים במקרה הטוב, לאחר ההשתלה תתבקשו להקפיד לבקר אצל השיננית לעיתים תכופות יותר ולהגדיל את מספר הביקורים שלכם. תחזוקה של השתלים בפה מחייבת טיפול אצל שיננית אחת לשלושה עד ארבעה חודשים. הביקור אצל השיננית אינו נועד לטיפול בדלקות קיימות אלא במניעתן ולכן חשוב ללכת לטיפול גם אם המצב נראה טוב ואינכם סובלים מאדמומיות או כאבים.

הטיפול דומה לזה שמבצעת השיננית באופן קבוע על הסובלים ממחלות חניכיים, אם כי בניגוד לטיפול הרגיל בו משתמשים בכלים מקצועיים מתכתיים המאפשרים סילוק אבנית ורובד של חיידקים מפני השורש, כלים מתכתיים אינם מומלצים בתחזוקת שתלים דנטליים. זאת מאחר שהם עשויים מסגסוגת טיטניום רפואי ונתונים לתהליכי קורוזיה.

בדיקה תקופתית אצל רופא השיניים

מומלץ להגיע לבדיקה תקופתית אצל רופא השיניים כל 6-12 חודשים. כמו אצל השיננית, ביקורים אלו נועדו למנוע בעיות חניכיים ודלקות פוטנציאליות כדי שלא תצטרכו לטפל בהן כשכבר ירגישו בנוכחותן. כמובן שרופא השיניים ידע כיצד לטפל במקרים אלו – אך אין סיבה שתגיעו לשם. אבחון מוקדם של בעיות ועצירתם בטיפול פשוט ימנע טיפול מורכב וקשה יותר בהמשך.

ועוד טיפ קטן מאיתנו…

שמרו על אורח חיים בריא הכולל אכילה נכונה, הימנעות מעישון, טיפול במחלות כרוניות (בדגש על סכרת) ושמירה על איזון ורוגע. אורח חיים בריא תורם לבריאות הכללית המסייעת לשמירה על בריאות השתלים לאורך זמן.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png