אורך חיים של שתל דנטלי

אורך חיים של שתל שן

שתלים דנטליים הם אלטרנטיבה מעולה עבור מטופלים שאבדו את שיניהם ומעוניינים לשחזר את תפקודו התקין של הפה ושל מערכת הלעיסה. כמו כן שתלים דנטליים מציעים מענה מצוין ברמה האסתטית, ברמת הנוחות של המטופל, בבריאות השיניים ובהחזרת הביטחון העצמי.

אורך חיים של שתל דנטלי

ישנם מספר גורמים מרכזיים המשפיעים על אורך החיים של השתל הדנטלי:

החומר ממנו עשוי השתל- שתלים מיוצרים מחומרי גלם שונים. שתלים העשוים מטיטניום או מזרקוניה נחשבים לשתלים החזקים ביותר. מלבד לחומר גלם ממנו עשוי השתל קיימת חשיבות רבה בהתקנת שתל במקום המתאים בפה. רופא שיניים מיומן ימליץ על סוג השתל הדנטלי המתאים ביותר לפיו של המטופל ויתכנן היטב את מיקומו המדויק של השתל.

סוגי שתלים- בנמצא סוגי שתלים רבים המשתנים בתו התקן, צורה, גודל, איכות, אופן ההתאמה ועוד. מאפייני שתל נוספים כגון אורך ורוחב השתל ישפיעו גם הם על אורך חייו של שתל דנטלי.

עומס חריג בשתל- עומסים חריגים המופעלים על השתל, פגיעה ישירה בשתל, מכה או תאונה, עלולים לגרום לשבר בשתל. גם פגיעה באזורים הסמוכים, כגון שיניים סמוכות או עצם הלסת עשויים להשפיע על אורך החיים של שתל דנטלי.

מסת העצם- מסת עצם סביב השתלים הוא אחד הפרמטרים החשובים לאורך חייו של שתל דנטלי. כאשר מסת עצם נמוכה, אורך חיי השתל עשוי להתקצר. במצבים של חוסר עצם ניתן לעשות הוספת עצם, ובכך להגדיל את מסת העצם כדי שהשתלים יחזיקו יותר זמן.

שיטות להשתלות שיניים- בשנים האחרונות התפתחו שיטות מגוונות להשתלה דנטלית אותן מתאימים למטופלים לפי מצבם הרפואי, דרישותיהם וצרכיהם האישיים. השתלה בזאלית למשל, היא השתלה בשיטה ייחודית המותאמת למטופלים הסובלים ממחסור של עצם בלסת או סובלים מעצם דקה יחסית אשר לא מאפשרת למטופל לעבור השתלת שיניים רגיל, All-On-4/6 מאפשרת למטופל ליהנות מלסת שלמה ומלאת שיניים בפרוצדורה אחת וביום אחד בלבד, טיפול השתלות שיניים ממוחשבות זריז ונטול סיכונים האופייניים להליכים כירורגיים ומבטיח תוצאות מדויקות יותר וזמן התאוששות קצר יותר, השתלת שיניים רגילה ועוד.

מצב רפואי של המטופל- בקרב אנשים הסובלים ממחלות כגון סכרת לא מאוזנת, אוסטאופורוזיס, סרטן, מחלות סיסטמיות ומטבוליות אחוזי הצלחה של השתלת שיניים נמוכים יותר. ישנם מצבים בהם רופא שיניים יחליט לא לבצע השתלת שיניים עד לאיזון המחלה, וזאת על מנת להימנע מכישלון של השתלת שיניים. גם בקרב אנשים מעשנים או אנשים שצורכים אלכוהול בצורה מוגזמת עשויה להיות בעיה של קליטת השתל או באורך החיים שלו.

גהות הפה- גהות פה טובה מפחיתה סיכוי לדלקות חניכיים. דלקת מתקדמת, ללא טיפול נכון, עלולה לפגוע בתאחיזת העצם סביב השתל. בדומה לתחזוקה של שיניים טבעיות, הגינה אורלית טובה מאריכה את אורך חיי השתל.

אורח חיים- ישנם גורמים שעלולים להשפיע על אורך חיי השתל והוא פקטור העישון. השתלת שיניים בקרב אנשים מעשנים עשויה להצליח פחות מאשר טיפולי השתלות דנטליות באנשים שאינם מעשנים.

מיומנות רופא שיניים- אחד הדברים החשובים שיש להקפיד עליהם בבחירת רופא שיניים להשתלת שיניים הוא בחירת רופא שיניים מקצועי ומיומן, אשר עושה שימוש בחומרי גלם איכותיים, בוחן מאפיינים הייחודיים של כל מטופל ומהי שיטת ההשתלה המתאימה ביותר עבורו בהתאם למצבו הרפואי וצרכיו האישיים, נותן הסברים על כל הטיפולים האפשריים לרבות הסיכונים שיכולים להיות.

למרות היקלטות שתלים דנטליים בתוך עצם הלסת, עם השנים, השתל עשוי להיחלש. אורך חיים ממוצע של שתלים שנקלטו היטב עומד כיום על כ- 10 שנים. שתלים דנטליים נחשבים לחלופה הטובה ביותר לשיניים אבודות או חסרות. גם אם לאחר שנים רבות יש בעיה עם השתל, לרוב ניתן להחליפו במהירות מכיוון שהתשתית לשתל שן כבר קיימת. על מנת להבין טוב יותר האם טיפול השתלה דנטלית מתאים לך, כדאי להגיע לייעוץ ואבחון אצל רופא משתיל מנוסה.

מה עלול לגרום לדחיית שתל?

ראשית כל נבין מהו כישלון בקליטת השתל. במסגרת השתלת שיניים הרופא מתקין שתל לתוך עצם הלסת בשאיפה שיעמוד יציב לאורך זמן ויחליף את השן שאבדה. במידה ולא מתקיים איחוי טוב בין רקמת החניכיים לשתל דנטלי או השתל יוצר גירוי, המצב עלול להידרדר לדלקת כרונית שתלך ותדרדר, מה שיכול להוביל לאי קליטת השתל בתוך עצם הלסת. אוכלוסייה בעלת סיכון מוגבר לאבדן שתל הם חולי סכרת לא מאוזנת, מעשנים, חולים סיסטמיים והתפתחות של דלקת חניכיים שאינה מטופלת. אם אובחנה תחילתה של דלקת סביב השתל, רופא שיניים יפעל לריפוי הדלקת על מנת להציל את השתל, אם זה באמצעות חיטוי המקום לבין אם זה באמצעות מתן אנטיביוטיקה.
סיבה נוספת לדחיית שתל הוא תכנון לקוי להליך השתלת שיניים. הכנה מוקדמת לא ראויה ותכנון לא מדויק של מיקום השתל בפה, מקצרים אורך חיי השתל.
הדרך הטובה להקטין את הסיכוי לדחיית השתל היא באמצעות ביקורת תקופתית אצל רופא שיניים ותחזוקת השתל הדנטלי ברמה היומיומית.

תחזוקת שתלים דנטליים

האם יש מטופלים בעלי סיכוי גבוה לדחיית השתל?

בהחלט. השתלות שיניים בחולי סכרת, מטופלים מעשנים ומטופלים עם מחלות סיסטמיות ומטבוליות, מטופלים עם מחלת חניכיים שלא טופלה כראוי עד להליך ההשתלה עצמו, בעלי סיכוי גבוה יותר לדחיית השתל. מטופלים אלה צריכים לעבור טיפול תקופתי של שתל על מנת להבטיח כי השתל לא ידחה וכי השתלת שיניים תושלם בהצלחה.

לסיכום, על מנת שהשתלת שיניים תהיה מוצלחת, חשוב להקפיד לבחור ברופא משתיל מקצועי ומנוסה אשר יעשה שימוש בחומרי גלם איכותיים, יתכנן בקפידה את הליך ההשתלה הדנטלית, בהתאם למצבו הרפואי של כל מטופל כדי לאפשר קליטה קלה ככל האפשר של השתל בפה.
דבר נוסף ולא פחות חשוב הוא אחריות המטופל על גהות הפה. על המטופל לשמור על השתלים ברמה היומיומית באמצעות צחצוח שיניים פעמיים ביום ותחזוקה שוטפת אצל שיננית כל 3 חודשים על מנת למנוע התפתחות דלקות חריפות או זיהומים מסביב לשתל. פעולות אלה עשויות להאריך את חיי השתלים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png