הנחיות לפני ואחרי השתלת שיניים

טיפול השתלת שיניים היא פרוצדורה נפוצה בימינו, אך בכל זאת מדובר בניתוח וכדאי לדעת כיצד להתכונן אליו ומהן ההנחיות לאחר הניתוח. כל ההמלצות במקום אחד.

מטופלים חייבים לפעול לפי הוראות והנחיות הרופא לאחר ניתוח השתלת שיניים. בדרך כלל הרופא ימליץ על נטילת אנטיביוטיקה לאחר השתלת שיניים, אכילת מזונות רכים וקרים, שטיפת פה במי מלח ומנוחה. בתום ההשתלה המטופל יקבל שקית קרח להפחתת נפיחות ופד גזות במידה ויהיה דימום קל.

הנחיות לפני ההשתלה:

• מומלץ לאכול לפני השתלה דנטלית כדי לא להיות רעבים בשעות הראשונות אחרי הניתוח.
  • אחרי ההשתלה מומלץ להימנע מאכילת מזון קשה וחם, ולכן כדאי להיערך בהתאם לשלב אחרי ההשתלה עם מזון רך וקר כמו יוגורטים, פירות וירקות מרוסקים, גלידות, גבינות, פודינגים, מרקים לא חמים ועוד.
  • פעמים רבות רופא שיניים ימליץ על נטילת האנטיביוטיקה כמה שעות לפני הליך ההשתלה. יש להקפיד על הנחיות רופא שיניים בנושא כדי להימנע מהופעת זיהום באזור ההשתלה.

banner contact us

כיצד מתכוננים להשתלת שיניים?

ניתוח השתלת שיניים מבצעים בדרך כלל בהרדמה מקומית, ולכן אין צורך בצום לפני הניתוח. פעמים רבות רופא שיניים יבקש ליטול אנטיביוטיקה כשעה לפני הטיפול ולהמשיך בלקיחת האנטיביוטיקה עד שבוע ימים לאחר הניתוח.

במקרה של חרדה דנטלית ניתן ליטול חומרים נוגדי חרדה לפני טיפול ההשתלה בתיאום עם רופא משפחה. כמו כן, ישנם מצבים בהם ניתן לעבור השתלת שיניים בסדציה או הרדמה כללית.

הנחיות לאחר ביצוע השתלת שיניים

המטופל יקבל הנחיות בכתב לאחר הניתוח הכוללות:

1. אין לאכול ולשתות שעתיים לאחר הניתוח. מותרת שתייה ואוכל קר בלבד שלא דורש לעיסה כגון: לבן, גבינה, גלידה, פודינג, ביצה רכה וכו.
  2. אין לצחצח את הפה ביום הניתוח בגלל חשש לדימום
  3. במקרה של דימום: לא לשטוף את הפה, אלה לשים גזה סטרילית או שקית תה באזור הניתוח ולהדק קלות את השיניים. אין להשתמש בצמר גפן ו/או פד ליגנין לצורך זה.
  4. יש לבלוע את הרוק המצטבר בפה, אין לירוק משום שהדבר עלול להגביר את הדימום.
  5. במקרה של כאבים, יש לקחת לפי הצורך טבליות להרגעת הכאב כגון: אדוויל, אקמול פורטה, נרוסן ואופטלגין (באם לא ידועה רגישות לחומרים אלו).
  6. להקטנת הנפיחות- יש לשים קרח על הפנים באזור הניתוח בדרך הבאה: יש לעטוף שקית ניילון עם קוביות קרח בבד דק ולהצמיד לעור הפנים מעל אזור הניתוח. (15 דקות קירור, 10 דקות הפסקה וחוזר רק במשך היממה הראשונה).

כאבים ותופעות לוואי

אחרי השתלת שיניים עלולים להופיע כאבים, נפיחויות, שטפי דם תת עוריים. הנפיחות מגיעה לשיאה ביום השני-שלישי לאחר הניתוח ומתחילה לרדת. ניתן לשכך כאבים באמצעות משככי כאבים ולהפחית נפיחויות ושטפי דם באמצעות שימוש בשקית קרח. ברוב המקרים המטופלים מדווחים על אי נעימות קלה וכאבים מינוריים אחרי טיפול השתלת שיניים.

סיבוכים

זיהום הוא אחד הסיבוכים שעלול להופיע אחרי ניתוח השתלת שיניים. הסימנים הקליניים שעלולים להעיד על זיהום שהתפתח כוללים חום מקומי, חום כללי גבוה, נפיחות שאינה יורדת שבוע אחרי הניתוח, הפרשת מוגלה. עם הופעת הסימנים יש לפנות לרופא שיניים.

סיבוכים נוספים שעלולים להופיע אחרי ניתוח השתלת שיניים הם איבוד תחושה באזור השפתיים והסנטר, זיהום של חלל הסינוס, פגיעה בשיניים הסמוכות.

על מנת לצמצם זיהומים, הרופא ימליץ ליטול אנטיביוטיקה ולעשות שטיפות מי מלח במשך מספר ימים.

איך לשכך כאבים לאחר השתלת שיניים?

פעמים רבות המטופלים שלנו מדווחים כי אינם סובלים מכאבים ברמה כזו הדורשת נטילה של משככי כאבים. בכל מקרה, ניתן לשכך כאבים באמצעות משככי כאבים.

מה מותר לאכול ולשתות לאחר השתלת שיניים?

בשעתיים הראשונות לאחר השתלת שיניים יש להימנע כלל מאכילה. לאחר מכן מומלץ לאכול מזון רך וקר כדוגמת מעדנים. במשך היממה הראשונה מומלץ להימנע משתייה חמה ואכילת מזון חם.

האם מותר לצחצח שיניים לאחר ההשתלה?

מותר לחזור לצחצוח שיניים רק יום לאחר השתלת שיניים. גם לאחר מכן מומלץ להימנע לצחצח שיניים באזור המנותח כדי לא לגרום לרגישות ולא לגרום לפתיחת התפרים. לאחר הסרת תפרים או היעלמותם (במידה ומדובר בתפרים נמסים) ניתן לצחצח את האזור המנותח על ידי מברשת שיניים רכה ובתנועות עדינות.

האם מותר לעסוק בפעילות גופנית לאחר ההשתלה?

משום שפעילות גופנית גורמת לעלייה בלחץ הדם ועליה בדופק, עיסוק בפעילות גופנית לאחר ההשתלה עלול להגביר את הנפיחות ואת הדימום, ולכן מומלץ להימנע מפעילות גופנית בין שלושה ימים לשבועיים, בהתאם למורכבות הניתוח ובהתאם להמלצת רופא שיניים.

מה לגבי ביקורות אצל רופא שיניים?

לאחר השתלת שיניים יש צורך במעקב ארוך טווח על מנת לבדוק את תקינות קליטת השתלים הדנטליים ואת בריאות הרקמות הרכות העוטפות אותם. בדרך כלל המטופל יזומן לביקורת אצל רופא שיניים פעם בחצי שנה, בהתאם להמלצותיו של הרופא.

תחזוקת שתלים דנטליים לאחר השתלת שיניים

שתלים דנטליים דורשים צחצוח וניקוי בין השיניים מדי יום. היגיינה אורלית ירודה עלולה לגרום לדלקת מסב השן. גם לאחר תהליך ההשתלה, חשוב להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום, להשתמש בחוט דנטלי או במברשת המיועדת לניקוי בין השיניים ולבצע שטיפות במי פה. אולם, יש בכל זאת מספר שינויים קטנים שתתבקשו לעשות. (למאמר מלא על תחזוקת שתלים לחצו כאן) מיד לאחר ההשתלה מומלץ להימנע מצחצוח באזור המנותח כדי לא לגרום לרגישות ולא לפתוח תפרים. לאחר מכן מומלץ לצחצח את האזור במברשת רכה ובתנועות עדינות. מומלץ להגיע לניקוי שיניים אצל שיננית בתדירות של בין פעמיים לארבע פעמים בשנה, בהתאם למצב בריאות החניכיים והמלצת הרופא.

החלמה מהירה, צוות גרה קליניק

בואו לפגישת ייעוץ ראשוני ללא עלות!