ניתוחי חניכיים בלייזר

ניתוחי חניכיים בלייזר

ניתוחי חניכיים בלייזר / טיפול במחלות חניכיים בלייזר

מחלת חניכיים מתפתחתטיפול ניתוח חניכיים בלייזר באיטיות, במידה ולא מטפלים בה, היא עלולה להפוך למחלה כרונית. מחלת חניכיים כרונית עלולה לגרום לדילול עצם הלסת, ריח לא נעים בחלל הפה (הליטוזיס), שינוי גובה העצם, ניידות בשיניים ולאיבוד המנשך הטבעי בשל פגיעה בתאחיזה. הגורם העיקרי למחלות חניכיים הוא הרובד החיידקי הנצמד לשן (פלאק). גורמים נוספים הינם גהות פה ירודה ונוכחות מוקד זיהומי, הצטברות אבנית, עישון, מחלות גנטיות, צריכת אלכוהול מוגברת ועוד. 

טיפולי חניכיים בלייזר מאופיינים בגישה טיפולית זעיר – פולשנית המאפשרת לעבור למטופל פרוצדורה נוחה ויעילה, במינימום כאבים ודימומים, תוך שימור רקמות בריאות. טיפול במחלות חניכיים בלייזר מבוצע בגישה זעיר פולשנית, ללא הרמת מתלה וללא התערבות כירורגית, כך שההחלמה לאחר טיפול בלייזר מהירה יותר, בניגוד לטיפול קונבנציונלי שהינו פולשני יותר.

כמה מילים על לייזר

לייזר (Laser, ר"ת: "Light Amplification by Stimulated Emission of Radiation"; "הגברת אור על ידי פליטה מאולצת של קרינה", פולט אור באופן ממוקד ומרוכז ובעצמה גבוהה, ולכן לפני יישומים בלייזר יש לבדוק היטב את כללי השימוש בו. לייזר הוא התקן הפולט אור קוהרנטי, מונוכרומטי וממוקד ומשמש בתחומי חיים רבים. הוא משמש למחקרים מדעיים ורפואיים, למדידות, במדפסות לייזר, כמכשיר הנחייה והכוונה בהרצאות ושיעורים ועוד. השימוש בלייזר לא פסח על רפואת השיניים, וכיום ניתן להעניק מגוון טיפולי שיניים וחניכיים באמצעות אנרגיית לייזר.

הרחקת חיידקים ופלאק בלייזר

בעיות החניכיים מתפתחות לרוב בשל הצטברות הפלאק (רובד חיידקי). טיפול בלייזר מתמקד בסילוק החיידקים וגורמי מחלה, ניקוי אבנית ומסייע לריפוי ושיקום של רקמת החניכיים. כמו כן, טיפול בלייזר משפר את רמת הדימום בחניכיים ומקטין כיסי חניכיים. טרם טיפול בלייזר, רופא שיניים יבצע בדיקה של מצב הפה, השיניים והחניכיים. טיפול בלייזר יתמקד בסילוק הפלאק והשמדת חיידקים והוא יעיל במיוחד כאשר מדובר במחלת חניכיים כרונית. 

הקצעת שורשים בלייזר

לייזר נמצא מאוד אפקטיבי בטיפול של הקצעת שורשים ובמחלות חניכיים כרוניות ללא הרמת מתלה. לייזר משפר תוצאות טיפוליות ולכן משמש כטיפול עזר נוסף לטיפול קונבנציונלי. אחד היתרונות הבולטים של הלייזר הוא טיפול בגישה זעיר-פולשנית, המייתרת את השימוש באזמל ניתוחים וכן את הצורך באנטיביוטיקה. טיפול זעיר פולשני מאפשר החלמה מהירה יותר וקלה למטופל.

טיפול במחלות חניכיים עם לייזר ארביום

מכשיר לייזר מסוג ארביום כרומיום, נועד לטיפול ברקמה קשה (חומר שן, טיטניום, עצם, אבן בחניכיים) ורכה (חניכיים,עור), כגון: טיפולים בהשתלות חניכיים/מחלות חניכיים, טיפול בעצם, שחזור של חומר שן וטיפול במחלת פריאימפלנטיטיס (דלקת סביב שתלים שפוגעת בעצם). לייזר ארביום יכול להסיר רקמה דלקתית בעומק הכיס ואף לסייע בהחלמת אזור פגוע בעצם בצורה יעילה ללא חימום של העצם או פגיעה בה. טיפול בלייזר ארביום נועד לשמר את השיניים לשנים רבות, עם דגש לרגנרציה פריודונטלית (חידוש של החניכיים). הטיפ הארוך של הלייזר (אורך 14 מ״מ) ואנרגיית האור של הלייזר מוקרנת לצדדים ל -360 מעלות, מאפשרים לבצע טיפול זעיר-פולשני, להפחית את רמת הכאב עם החלמה מהירה יותר, ללא דימום בזמן הפרוצדורה.

כיצד מבצעים ניתוח חניכיים בלייזר?

הפרוצדורה אינה ניתוחית ומתבצעת בהרדמה מקומית. הטיפול נוח וקל עבור המטופל ואינו כרוך בסיכונים או סיבוכים. קרן לייזר מועברת לתוך החניכיים הפגועות ומשמידה את החיידקים. כמו כן, קרן לייזר מסירה את הרקמות הדלקתיות ובאותה פעולה מבצעת גם ניקוי פלאק ואבנית ומחטא את האזור. אחד היתרונות הבולטים של קרן לייזר הוא שמטופל שעובר את הפרוצדורה אינו חש בכאבים ותהליך ההחלמה מהיר וקל יותר.

ניתוח הלייזר הוא ניתוח לא פולשני וגורם לשביעות רצון גבוהה מצד המטופל. הפרוצדורה נוחה ויעילה בטיפול במחלות חניכיים ותורמת לשימור רקמות בריאות. לייזר  מעודד ריפוי תאים באופן טבעי, גם לאחר סיום הטיפול. טיפול בלייזר מהווה חלופה להליך ניתוחי כואב ומורכב והמטופל נהנה מיתרונות רבים, ביניהם רמת כאב נמוכה (אם בכלל), פחות זמן כיסא, ללא דימום, החלמה מהירה וקלה יותר.

באילו מקרים מבוצע ניתוח חניכיים בלייזר?

רוב מחלות החניכיים מתפתחות בעקבות היווצרות ריכוזי חיידקים ודלקת במערכת התאחיזה של השיניים. מחלת חניכיים כרונית יכולה לגרום לניידות בשיניים, יצירת כיסים עמוקים, נפיחות ודימום. במקרים רבים ניתן לטפל בבעיות אלה באמצעות טיפול שמרני של ניקוי אבנית וטיפול אנטיביוטי. 

עם זאת, כאשר הדלקת חודרת לעומק וגורמת לפגיעה ברקמות הרכות ולהתפתחות המחלה ברקמה סביב השתלים (למשל במקרה של נסיגת חניכיים או לאחר השתלות דנטליות), יש צורך לחדור לעומק רקמת החניכיים ולעומק שורשי השן מה שמחייב טיפול כירורגי, אותו עדיף לבצע באמצעות לייזר. 

הטיפול בלייזר משמש גם להסרת אבנית ולהקצעת שורשים במקרים של מחלות חניכיים.

מהם היתרונות לטיפול במחלות חניכיים בלייזר?

  • דיוק בפעולה כירורגית
  • טיפול בלייזר קל ונוח יותר 
  • טיפול בגישה זעיר-פולשנית, ללא הרמת מתלה, ללא תפרים. החלמה מהירה יותר.
  • שימור רקמות בריאות
  • שיטה מתאימה למטופלים חרדתיים
  • זמן כיסא קצר יותר
  • חזרה מהירה יותר לשגרה
  • שליטה מלאה בדימום בזמן הפרוצדורה
  • אין התווית נגד לחולים סיסטמיים (סוכרת, בעיות לב, לחץ דם).

מהם הלייזרים הנפוצים ברפואת שיניים?

ישנם לייזרים ממשפחת דיודה (800-1100 ננומטר) הנמצאים באזור ״ליד אינפרא אדום״ בספקרטום האלקטרומגנטי שמשמשים אך ורק לטיפול ברקמה רכה. סוג לייזר זה מתאים לטיפול בהרפס שפתיים, לחיתום של כלי דם, לטיפול באפטות, לעצירת דימומים, להפחתת רגישות בשיניים, לחיתוך פרנום (פס-עור), לחיטוי כיסי חניכיים ולשיכוך כאבים. 

סוג שני של לייזר ממשפחת ארביום שנמצא באזור ״אמצע אינפרא אדום״ בספקטרום האלקטרומגנטי ומשמש לטיפול ברקמה רכה וברקמה קשה. הלייזר באורך גל של 2780 ננו מטר. באמצעותו ניתן לבצע טיפול במחלת חניכיים בשילוב מיקרוסקופ וטיפול בכיסי חניכיים עד 14 מ"מ.

בנוסף, ישנם לייזרים המופקים מגז (CO2) שנקלטים היטב במים ובהידרוקסאפטיט (אמייל) ונמצאים ״רחוק מאזור אינפרא אדום״ בספקטרום האלקטרומגנטי ומשמשים לטיפול ברקמה קשה וברקמה רכה.

האם צריך הכשרה מיוחדת לטיפול שיניים בלייזרים?

כן. רופא שיניים חייב לעבור הכשרה מיוחדת לביצוע טיפולי שיניים בלייזרים על מנת למנוע נזק למטופל. ישנה תכנית של תואר מסטר בתחום הלייזרים מטעם האוניברסיטה הגרמנית שנמשכת כשנה. על המטופל חלה חובה לבדוק את הכשרתו של הרופא המטפל טרם הטיפול.

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png