השתלת שיניים בלסת עליונה

השתלת שיניים בלסת עליונה

השתלת שיניים בלסת עליונה נדרשת כאשר המטופל סובל מחוסר שיניים בלסת העליונה ומעוניין בפתרון להשלמת השיניים החסרות. שתלים דנטליים הם הפתרון הרפואי והאסתטי המתקדם ביותר להחלפת שיניים חסרות ושיפור משמעותי באיכות החיים.

למרות ששתלים דנטליים נחשבים היום לפתרון האופטימלי לשחזור השיניים, אנשים רבים עדיין נרתעים מטיפול, בעיקר בגלל חששות וחרדה דנטלית, מה שעלול להוביל להזנחה ולהחמרת מצב. ביקור מוקדם אצל רופא שיניים עשוי לחסוך טיפולים מיותרים ומורכבים ועשרות, ואף מאות אלפי שקלים.

מהו שתל דנטלי?

שתל דנטלי מחליף את שורש השן. הוא מוחדר לעצם הלסת כשעל גביו מורכב כתר המשחזר את כותרת השן. לרוב שתלים דנטליים עשויים מטיטניום, אך היום קיימים שתלים מתקדמים ואסתטיים העשויים מזירקוניה. זירקוניה הינו חומר לא מתכתי ומעניק מראה אסתטי וטבעי לשיניים. כל סוגי השתלים הדנטליים מהווים תחליף קבוע לשורשי השיניים ומספקים תמיכה ויציבות לכותרת החלופית.

לסת עליונה (Maxilla)

לסת עליונה (מקסילה) היא אחת מעצמות הגולגולת, היא העצם המרכזית בפנים ובעלת סינוסים. בחלקה התחתון של העצם העליונה נמצאים שורשי השיניים. המשטח התחתון של העצם העליונה מהווה את החך, ובחזיתה נקב המהווה את חלל האף. הלסת העליונה היא למעשה איחוי של שתי עצמות סימטריות, מימין ומשמאל.

סינוס מקסילרי

השתלת שיניים בלסת עליונה מתחלקת ל-4 אפשרויות עיקריות:

  1. השתלת שיניים באזור הקדמי של הלסת
  2. השתלת שיניים באזור האחורי של הלסת
  3. השתלת שיניים משולבת (בחלק הקדמי ובחלק האחורי)
  4. השתלת שיניים בלסת שלמה (כאשר לסת מחוסרת שיניים)

1. השתלת שיניים בלסת עליונה באזור קדמי

לשיניים קדמיות תפקיד חשוב במראה האסתטי, ולכן קיימת חשיבות גבוהה בסוג השתל אותו יתקין הרופא באזור הקדמי של הלסת העליונה. שתלי זירקוניה ללא מתכת וללא השתקפות של הקו האפור מבעד לחניכיים הם שתלים חדשים יותר והשימוש בהם החל לפני כשני עשורים. שתלי זרקוניה מהווים פתרון תפקודי ואסתטי מצוין לשיניים הקדמיות.

2. השתלת שיניים בלסת עליונה בחלק האחורי

אחד מהמאפיינים של הלסת העליונה הוא אזור הסינוס הנמצא בחלקה האחורי של הלסת העליונה. הסינוס המקסילרי הוא חלל אוויר שאסור לפגוע בו בעת השתלת שיניים, ולכן נדרשת זהירות ובדיקה קפדנית טרם ביצוע הטיפול.

המרווח שבין רכס הלסת לגבול התחתון של הסינוס המקסילרי משתנה עם השנים. עם השנים הסינוס גדל. גם עצם הלסת עוברת שינויים. עקב דלקות חניכיים, מחלות חניכיים, לאחר עקירות ועוד, עצם הלסת עשויה להידלדל להיספג, כתוצאה מזה המרווח בין עצם הלסת לסינוס קטן עם השנים. כאשר לא קיים גובה עצם מספיק לביצוע השתלה דנטלית בחלק האחורי של הלסת העליונה, תידרש הוספת עצם כדי לאפשר יציבות של השתל הדנטלי.

הוספת עצם בלסת עליונה

3. השתלת שיניים משולבת: בחלק הקדמי ובחלק האחורי של הלסת העליונה

כאשר יש צורך לבצע השתלות שיניים הן בחלק הקמי של הלסת העליונה והן בחלק האחורי של הלסת העליונה, על רופא השיניים להתחשב בצרכים של כל אחד מהאזורים. כך למשל, האזור הקדמי הוא אזור אסתטי ויש לבצע השתלה דנטלית עם דגש למראה האסתטי של השתל והכותרת. שיניים טוחנות מסייעות בלעיסה וטחינת המזון, ולכן יש לתת את החשיבות לפן הפונקציונלי. שתלים דנטליים בחלק האחורי של הלסת צריכים לשאת בלחצים של כוחות הלעיסה ולכן נדרשת כמות עצם מספקת. כאשר קיים מחסור בעצם בחלק האחורי של הלסת, יתכן כי יהיה צורך בהרמת סינוס ועיבוי עצם. 

4. השתלת שיניים בכל הפה

כיום קיימות טכניקות מתקדמות להשתלת שיניים ביום אחד כגון All-on-4, All-on-6, "העמסה מיידית" המאפשרות למטופל לצאת עם מערכת שיניים שלמה כבר ביום הטיפול. בגישה זו ניתן לבצע טיפול השתלת שיניים מיד לאחר עקירת שיניים.

השתלות שיניים בכל הפה ניתן לעבור תחת הרדמה כללית, בתנאים מתאימים, בנוחות מקסימלית עבור המטופל וללא כאבים. הטיפול מתבצע כאשר המטופל מורדם, ובסיום הטיפול המטופל יוצא עם שיקום קבוע בפיו.

שתי לסתות במחוץ שתי לסתות פנים

הרמת סינוס בלסת העליונה

אחת התופעות הנפוצות המתרחשות בלסת העליונה בחלק האחורי, היא ירידת רצפת הסינוס וספיגת עצם הלסת לגובה. כתוצאה מזה רכס העצם נהיה דק וחסר גובה לעצם על מנת לבצע השתלה דנטלית יציבה. מניחים כי תופעה זו קוראת עקב הליכים ביולוגיים טבעיים. לאחר עקירת שיניים בחלק האחורי של הלסת העליונה מתרחשת ירידה ברצפת הסינוס וספיגת עצם. 

הרמת סינוס בלסת עליונה

בין הדרכים המקובלות להתמודד עם מחסור בעצם, היא הוספת עצם על פני הרכס (עיבוי רכס). גישה נוספת היא שימוש בשתלים קצרים ובכך ניתן להימנע מהוספת העצם. שתל קצר נחשב כאשר הוא באורך הקצר מ- 10 מ"מ. השתלים הרגילים יכולים להגיע באורכים שונים כמו 10, 13 מ"מ, לעומת אורך שתלים קצרים שיכול להיות 6,8 מ"מ וחלקם אף יכולים להגיע באורך של 5 מ"מ.

כיצד מבוצע ניתוח הרמת סינוס?

ניתוח הרמת סינוס מבוצע לרוב תחת הרדמה מקומית, במהלכו חושפים את עצם הלסת העליונה מתוך חלל הפה, ופותחים דרכו גישה אל עצם הסינוס המקסילרי. בהמשך מפרידים את ממברנת הסינוס (רירית) מרצפת הסינוס בעדינות רבה ומניחים גרגרי עצם בתוך החלל שנוצר בין קירות הסינוס לרירית שהופרדה קודם לכן. גישה כירורגית זו מכונה הרמת סינוס פתוחה. קיימת גישה כירורגית נוספת לניתוח הרמת סינוס המבוססת על הפרדות הממברנה של הסינוס והנחת גרגרי עצם דרך קדח קטן ברכס הלסת ללא צפייה ישירה אל הסינוס. גישה זו מכונה הרמת סינוס סגורה.

לאחר ניתוח הרמת סינוס חשוב להקפיד על הנחיות הרופא כדי להקטין את הסיכונים והסיבוכים הכרוכים בניתוח עדין זה.

תהליך ספיגת עצם לאחר עקירת שן

לאחר עקירת שן מתרחשת ספיגת עצם באזור העקירה, הן במימד האופקי והן לגובה. אזור בו הייתה השן קצר ומאבד מנפחה של העצם. לכן, נהוג לבצע את פעולת 'שימור המכתשית' (שנוצרת לאחר ביצוע עקירת שן) מיד לאחר ביצוע עקירה למניעת ספיגת עצם. מיד לאחר העקירה רופא שיניים מבצע הוספת עצם באזור העקירה וכך שומרים על נפח העצם ומונעים את ספיגתה. היום ניתן לעבור השתלת שיניים מיד לאחר העקירה ובכך לחסוך ניתוחים מיותרים.

שתלים קצרים

שתלים דנטליים קצרים מתאימים למצבים של מחסור בעצם הלסת. אורכם כ 5-6 מ"מ והם מתאימים להשתלת שיניים בלסת העליונה בחלק האחורי כאשר אין מספיק עצם לגובה. 2 חברות מובילות מייצרות שתלים קצרים:

  1. חברת בייקון האמריקאית
  2. חברת דנטק-פירמידיון הישראלית

מרכז רפואי חדשני בתל אביב ורחובות גרה קליניק, מזמין אתכם לפגישת ייעוץ אישית ללא עלות. צוות רפואי מקצועי ילווה אתכם לאורך כל הליך הטיפול ואחריו וידאג לכל צרכיכם. אחרי השתלת שיניים בגרה קליניק לא תפסיקו לחייך 🙂

שלחו לנו פרטים, צוות המרפאה יחזור אליכם בהקדם.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png