המדריך המלא: הוצאת שתלים מהפה (כשל שתל דנטלי)

הוצאת שתלים דנטליים

רוב השתלים הדנטליים מתאחים עם עצם הלסת ומתפקדים כשיניים הטבעיות לאורך עשרות שנים ואף כל החיים. ישנם מצבים, בהם השתל לא נקלט ונדחה. מה עלול לגרום לדחיית השתל הדנטלי? מה עושים במצב כזה? האם ניתן לתקן את המצב? כל המידע במאמר הבא.

לפני הכל-מהי השתלת שיניים?

השתלת שיניים נועדה להחליף שיניים חסרות. בהליך ההשתלה מחדירים בורג לתוך עצם הלסת המשמש כשורש מלאכותי של השן, ועל גבי השורש בונים כתר המחליף את כותרת השן. לפני ביצוע ההשתלה, צריך לקחת בחשבון מספר גורמים שיכולים להשפיע על הצלחת הטיפול:

    • כמות ואיכות עצם הלסת בה ימוקם שתל דנטלי
    • מיקום השן או השיניים החסרות
    • מצבו הבריאותי של המתרפא
    • העדפת המטופל
    • מחיר השתלת שיניים

איזה בדיקות חשוב לעשות לפני הליך ההשתלה?

לפני ביצוע שתלים דנטליים, רופא שיניים יאבחן את מצב הדנטלי שלכם ויחליט האם הנכם מועמדים מתאימים לטיפול השתלה דנטלית. הרופא יבצע בדיקות טרם הליך ההשתלה על מנת להחליט על שיטת טיפול המתאימה ביותר בהתאם למצב הרפואי שלכם וימליץ על סוגי השתלים המתאימים ביותר. לבדיקות אלה חשיבות רבה משום שהן משפיעות באופן ישיר על הצלחת הליך ההשתלה.

בדיקות אלה יכולות לכלול:

  • צילומים ובדיקות הדמיה של מצב הפה והשיניים
  • המתרפא ימלא אנמנזה רפואית (שאלון רפואי) ויציין את המחלות מהם הוא סובל ואת התרופות אותן הוא נוטל
  • בדיקת תוצאות מעבדה של בדיקות דם

עוברים השתלות שיניים אצל אימפלנטולוג מוסמך

מיקרוכירורגיה דנטלית

למרות פרוצדורה כירורגית שלא תמיד פשוטה ודורשת מיומנות גבוהה מאוד בחלק מהמצבים, בצורה אבסורדית, בישראל כל רופא שיניים יכול לבצע השתלה דנטלית. אם הנכם מועמדים לשתלים דנטליים, אז חשוב שתעברו את הטיפול אצל אימפלנטולוג מנוסה ומקצועי שידע לתת פתרון איכותי ומענה לצרכיך האישיים.

ד"ר גרה נשאת, מהחלוצים בתחומי ההשתלות הדנטליות וטיפולי השיניים מורכבים, וברשותו תואר Spezialist Implantologie מטעם אגודת הרופאים המשתילים בגרמניה. כמו כן, ד"ר נשאת עובר השתלמויות הקשורות להשתלות שיניים באופן תדיר בבתי החולים המובילים באירופה ובאוניברסיטאות המובילות בעולם.

רופא שיניים העוסק בהשתלת שיניים ומעניק מענה מקצועי גם למקרים המורכבים של מחסור עצם בלסת או השתלות שיניים במטופלים שסובלים ממחלות כרוניות, יוכל לתכנן ולפזר את השתלים באופן מדויק בפה תוך התחשבות בהיבטים האסתטיים והתפקודיים. עם זאת, גם רופא שיניים הכי מנוסה לא יכול להבטיח במאה אחוז את הצלחת הטיפול, ולמרות שמדובר במקרים נדירים, כשל בשתל דנטלי יכול להתרחש כאשר הסיבות לכך הן מגוונות.

אורך חיים של שתל דנטלי

שתל דנטלי

כאשר עושים השתלת שיניים, המטרה היא שהשתלים יתפקדו שנים ארוכות. שתלים דנטליים יכולים להחזיק עשרות שנים בפה (למאמר מלא על אורך חיי השתל), ואף כל החיים, בייחוד כאשר מקפידים על היגיינה אורלית נאותה ותחזוקת שתלים נכונה. מטופלים הסובלים ממחלות כרוניות כגון סכרת, יתר לחץ דם, חולי אוסטיאופורוזיס, מושתלי איברים, חולים אונקולוגיים ועוד, מומלץ להתייעץ עם רופא שיניים לגבי טיפול ההשתלה, שכן יכולה להופיע בעיה בקליטת השתל. במצב זה על הרופא המשתיל לבחור את הדרך הטובה ביותר ולשקול את הסיכונים מול הסיכויים בביצוע טיפול השתלה דנטלית על מנת להגיע לתוצאות טובות.

אורך חיי השתל תלוי גם מחומר ממנו עשוי השתל. ישנם שתלים ביוקומפטביליים עם תאימות ביולוגית גבוהה לרקמת החניכיים (למשל שתלי זירקוניה) ושתלים עמידים וחזקים יותר, ומשום שאנו מעוניינים ששתלים דנטליים ישארו בפה כמה שיותר שנים, מומלץ לבחור בשתל המתאים ביותר והאיכותי ביותר.

הוצאת שתלים דנטליים

כאמור רוב השתלים הדנטליים נקלטים בהצלחה רבה בתוך עצם הלסת, עם זאת קיימים מצבים נדירים בהם יהיה צורך בהוצאת שתלים דנטליים והתקנת שתל מחדש. שתלים דנטליים הם פתרון מיטבי למצב של מחסור בשיניים בפה ועדיפים לרוב על פני פתרונות דנטליים אחרים כמו גשרים קבועים, וזאת משום ששתלים דנטלים מתפקדים כשיניים טבעיות ומפזרים את כוחות הלעיסה בצורה שווה ולא על השיניים הסמוכות. מאחר וכישלון שתלים דנטליים היא תופעה נדירה מאוד, הסיכוי להוצאת שתלים נמוך מאוד. כשל של שתל יכול לנבוע ממספר גורמים: כשל מוקדם, כשל מאוחר לאחר ההשתלה ודלקת מסביב לשתל.

כיצד מתבצעת הוצאת שתלים דנטליים?

הדרך הטובה ביותר להוצאת השתל היא באמצעות שחרורו על ידי סיבוב ההברגה לצד השני או שבירה של החיבור המכני על המשטח עצם-שתל.

הסיבות העיקריות לכישלון שתלים

  • כשל בשתל דנטלי יכול להופיע בשלבי טיפול שונים של הטיפול. כישלון בשלבים מוקדמים של הטיפול, יכול לנבוע כתוצאה מהכנה לא נכונה של העצם, מזיהום במהלך הניתוח או בשל איכות גרועה של עצם הלסת. 
  • כישלון של שתלים בשלבים מאוחרים נגרם לאחר טיפול ההשתלה והוא יכול לבוא לידי ביטוי בתזוזת השתל או בשבר של השתל בעקבות עומס יתר, דלקת חניכיים (פעמים רבות בגין הגיינה אורלית ירודה) או טראומה בסגר הפה. 
  • הכישלון של שתל דנטלי יכול לנבוע מדלקת מסביב לשתל דנטלי. הדלקת יכולה להתבטא בדימום, מוגלה, זיהום מסביב לשתל או כאבים. 
  • שתל דנטלי יכול להיפגע מתאונה או מכה. במקרה זה ניתן להחליף את השתל במהירות ובקלות. כמובן נדרשת מקצועיות של רופא השיניים במקרים אלה מכיוון שהליך החלפת השתל יכול להיות מסובך.

פתרונות לכשלונות שתלים דנטליים

ראשית כל יש לאבחן את המצב ולקבוע את סיבת גרימת הכשל לשתל דנטלי. האבחון יכלול בד"כ בדיקה קלינית וביצוע צילום CT של חלל הפה. רק לאחר ביצוע בדיקות נדרשות רופא שיניים יוכל לאבחן את מלוא המצב ולהחליט האם נדרש תהליך השתלה מחדש, או ניתן לתקן את ההשתלה הנוכחית שנכשלה באמצעים אחרים.

במידה וכישלון השתל נגרם כתוצאה מדלקת סביב השתל, הפתרון לרוב יהיה הסרת הרקמה הדלקתית, נטילת אנטיביוטיקה או במקרים מסויימים שילוב של חיטוי האזור עם שיקום עצם.

לעיתים, תיקון השתלה כושלת אינו הפתרון המיטבי ועדיף להוציא שתל שנכשל, לבנות תכנית טיפול חדשה שתיקח בחשבון את הגורם שהביא לכישלון השתל, ולבצע השתלת שיניים חדשה.

השתלת שיניים למחוסרי עצם

שתלי בייקון

עצמות הלסת שלנו חזקות מאוד בד"כ והן מיועדות להחזיק את השיניים שבאמצעותן אנו לועסים וגורסים את המזון שלנו. אך ברגע שאנו מאבדים שיניים, למשל במקרה של עקירת שן, מסת העצם הולכת פוחתת בהדרגה, עד שבמקומה נשאר רכס עצם קטן וצר. במקרים כאלה, לא ניתן להתקין שתלים דנטליים ואז נדרשת השתלת עצם או שימור הרכס. שימור הרכס הוא תהליך בו משתלים עצם ובונים מחדש את העצם החסרה. לרוב שימור רכס עושים כבר בשלבי העקירה של השן, ובכך מסעיים בשימור התמיכה הגרמית ומתאר הרכס.

חשיבות על שמירה יומיומית של הגיינה אורלית לשרידות השתל הדנטלי

צחצוח שיניים

הדרך הטובה ביותר לשמור על שרידות השתל הדנטלי לאורך שנים ארוכות, זה להקפיד על הגיינה אורלית טובה על בסיס יומיומי. בדומה לשיניים הטבעיות, מומלץ לצחצח את השיניים פעמיםי ביום, להשתמש באביזרים בין שיניים (כגון חוט דנטלי או סופרפלוס) לניקוי רובד חיידקי בין השיניים, להגיע לניקוי יסודי אצל שיננית ולהגיע לביקורת שגרתית אצל רופא שיניים המטפל.

הסיבות לקריסת השתלים הדנטליים יכולות להיות בשל גורמים שאינם קשורים ישירות לרופא המשתיל. כגון: הגיינה אורלית ירודה, איכות העצם ועוד. טרם ביצוע טיפול השתלה צריך לעשות תכנון מקדים של עומסים על השתל ולבחור בסוג השתל הנכון להשתלה (אורך, עובי, חומר ממנו עשוי השתל), לכן, ישנה חשיבות גדולה בבחירת משתיל שיניים מנוסה! 

מזמינים אתכם לפגישת יעוץ ואבחון ללא עלות במרכז רפואי חדשני גרה קליניק בתל אביב.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png