טיפולי שיניים לחולים אונקולוגיים

השתלות שיניים בחולים אונקולוגיים

חולים אונקולוגיים אשר אובחנו כחולים במחלת הסרטן מהווים אתגר טיפולי עבור רופא השיניים. הטיפול התרופתי, טיפול בביספוספונטים, סטרואידים, תרופות מדכאות מערכת החיסון וטיפולי כימותרפיה, מחייבים את הרופא להבין את המצב ולהתאים טיפול דנטאלי.

מחלת הסרטן בישראל

התחלואה במחלת הסרטן בישראל גבוהה מאוד, והיא עולה עם השנים. יותר מ- 28,000 מאזרחי המדינה מאובחנים כל שנה כלוקים במחלת הסרטן. בגברים סוגי הסרטן השכיחים ביותר הם סרטן הערמונית (כ-21% מכלל המקרים החדשים), סרטן המעי הגס וסרטן הריאה. בנשים סרטן השד (כ-31% מכלל המקרים החדשים) וסרטן המעי הגס מהנפוצים.

תופעות לוואי של הטיפול הכימי

רוב תופעות הלוואי של הטיפול הכימי הן זמניות ואת חלקן ניתן אף למנוע. תופעות לוואי הצפויות מהטיפול הכימי:

1. הפחתת מספרם של תאי הדם השונים עקב דיכוי מח העצם, מה שעלול לגרום לפגיעה בספירת הדם ובתהליך הייצור של תאי הדם, מה שעלול לגרום לדימומים או זיהומים.

2. יתכנו שינויים בצבע העור ולכן מומלץ להימנע מחשיפה לשמש ולהשתמש בתכשירי לחות ללא אלכוהול.

3. זיהומים בשל תרופות שמדכאות את מערכת החיסון, מטופלים הלוקים במחלת הסרטן בסיכון גבוה יותר לזיהומים.

4. עייפות תופעת לוואי נפוצה הנובעת מהמחלה ומהטיפולים השונים והתכופים. המטופל עלול לחוש בעייפות, כאבים ברגליים, חוסר ריכוז ואובדן תיאבון. ישנן דרכים שונות המסייעות בהתמודדות עם העייפות, בכללן טיפול רפואי המיועד לכך.

5. פגיעה במערכת העיכול, בפה ובלוע- תסמינים כגון יובש בפה, חניכיים נפוחות ואדומות, כאבים בחלל הפה, פצעים ברירית הלשון, לשון אדומה נפוחה ומכוסה בקרום לבן, דימומים מהפה ומהחניכיים, פגיעה בחוש הטעם, סטומטיטיס, פטריה בפה.

המלצות למטופל:

• על המטופל להקפיד על הגיינה אורלית טובה ולצחצח שיניים אחרי כל ארוחה
  • כדאי להימנע ממאכלים חמוצים או מתובלים
  • לבצע חיטוי בפה עם חומרים מחטאים
  • טיפול מונע נגד פטריה
  • כלכלה רכה, פושרת ועשירה בקלוריות
  • שטיפת הפה עם מי סודה לשתיה
  • מתן טיפול רפואי- רק בתיאום עם הצוות המטפל

טיפולי שיניים למטופלים הלוקים במחלת הסרטן

• עם גילוי מחלת הסרטן, יש לבצע טיפולי שיניים דחופים כגון עקירת שיניים רקובות ו/או טיפול במחלת חניכיים פעילה, בהקדם האפשרי תוך התייעצות עם האונקולוג המטפל ובהתאם לפרוטוקול הטיפולי שהומלץ ע"י האונקולוג.

• יש לטפל בזיהומים בחלל הפה כמו פטריה או הרפס. כתוצאה מטיפול כימותרפי והקרנות, ישנה פגיעה ברירית הפה, יובש בפה, פצעים בפה, מה שעשוי להביא להתפתחות הזיהומים בחלל הפה.

• הקרנות ונטילת תרופות כמו זומרה או ארדיה עלולים לגרום לנמק של עצמות הלסת, ולכן חלק מטיפולי השיניים יהיה מאוד מאתגר או לא ניתן יהיה לבצע (כמו עקירות שיניים וכירורגיה). יחד עם האונקולוג נדרש לחשוב על אופציות טיפוליות חלופיות.

סרטן חלל הפה

סרטן הפה הנה אחת המחלות הקשות ביותר בקבוצת המחלות הממאירות בגוף האדם והוא עשוי להופיע בפה באזורים שונים כמו השפתיים, חניכיים, לשון, בלוטות הרוק ובגרון. בשלבים הראשונים של סרטן חלל הפה אין כאבים, ולכן אבחנה מוקדמת מאוד חשובה בסוג סרטן זה.

סימנים ראשונים לסרטן הפה עשויים לכלול:

• פצעים ובליטות בחלקו הפנימי של הפה
  • כאב מתמשך
  • גוש בצוואר
  • כאב חזק באוזן אחת
  • כאב בגרון
  • דימום לא מאובחן מהלשון, החניכיים או הלחיים
  • שינויי צבע באזורים בחלל הפה
  • כיבים
  • קושי להזיז את הלסת

מרבית החולים עם סרטן בחלל הפה מטופלים כירורגית או הקרנתית. הקרנות וטיפול תרופתי עשויים לגרום לתופעות לוואי שונות בחלל הפה, הדורשים התייחסות מיוחדת למצבו הבריאותי של המטופל מצד רופא השיניים.

רופא שיניים לחולה אונקולוגי

1. טיפולי שיניים לחולי סרטן הפה צריכים להתבצע ע"פ הפרוטוקולים המקובלים.

2. על המטופל להקפיד היטב על הגיינה אורלית.

3. מטופלים אונקולוגיים העוברים טיפולי שיניים, זכאים להחזרים מקופות החולים במסגרת סל הבריאות ע"פ קטגוריות שונות, וזאת ללא קשר למרפאת השיניים בה המטופל בוחר לטפל.

כשמדובר במקרה מורכב כמו טיפול שיניים בחולה אונקולוגי, אין להקל ראש בבחירת מרפאת שיניים מקצועית ובעלת ניסיון במקרים דומים.

גרה קליניק הינו מרכז רפואי חדשני ומתקדם המוביל בישראל להשתלות שיניים ושיקום הפה ובעל ניסיון עשיר בטיפולי שיניים מורכבים כמו טיפולי שיניים בחולי סרטן.

מרכז רפואי גרה קליניק ידוע באיכות הטיפולים המבוצעים בו, בחידוש טכנולוגי, צוות מקצועי וליווי אישי לאורך כל תהליך ההשתלה וההחלמה. נבחן את המאפיינים הייחודיים של כל מטופל ונתאים תכנית טיפולים אישית בהתבסס על הרקע הרפואי שלכם.