השתלות שיניים למטופלים עם יתר לחץ דם (Hypertension)

השתלות שיניים לחולים עם יתר לחץ דם

השתלה דנטלית בדומה לכל פעולה כירורגית בחלל הפה, מלווה בחיתוך הרקמה, תפרים וייתכנו טיפולים נלווים כגון הרמת סינוס או השתלת עצם. השתלת שיניים דורשת מיומנות רבה והקפדה על הנחיות לביצוע ההשתלה. כאשר מדובר בטיפולי שיניים לחולים בסיכון גבוה, על הרופא להכיר את הסיבוכים והסיכונים האפשריים על מנת להימנע מהם ולצמצם אותם בעת הליך ההשתלה. 

החלטה על ביצוע השתלת שיניים לחולים עם יתר לחץ דם מורכבת, ודורשת התייחסות מיוחדת לפרמטרים שונים במהלך הטיפול. על הרופא לקחת בחשבון את רשימת התרופות אותן נוטל המטופל ולתכנן את הליך ההשתלה בהתאם למצבו הבריאותי של המטופל. כמו כן, מטופלים הסובלים ממחלות כרוניות צריכים להקפיד מאוד על גהות הפה מאחר והיא עשויה לסייע במניעת התפתחותם של הזיהומים השונים בחלל הפה שעלולים לגרום להחמרה במצב הבריאות הכללי של המטופל ולפגיעה ביעילות קליטת השתלים הדנטליים. 

מהו לחץ דם גבוה?

יתר לחץ דם היא מחלה כרונית בה לחץ הדם גבוה במיוחד. יתר לחץ דם מכונה לעיתים "הרוצח השקט", משום שאדם שסובל מלחץ דם גבוה אינו מודע תמיד להימצאותו. יתר לחץ דם יכול לגרום לפגיעה מתמשכת בכלי דם של רקמות רגישות כגון הלב, רקמות העצבים במוח, כלי הדם בעין והוא אחד מגורמי הסיכון להתקף לב, לאי ספיקת לב ולמפרצת. 

יתר לחץ דם הוא הלחץ המופעל על ידי הדם כנגד דפנות העורקים שבהם הוא זורם. לחץ הדם יכול להשתנות במהלך היום ובהתאם לפעולות אותם מבצע האדם. למשל, לחץ דם נוטה לרדת בזמן השינה, בעוד שפעילות גופנית מעלה את לחץ הדם. לחץ הדם נמדד בעזרת שני מדדים, לחץ סיסטולי ולחץ דיאסטולי. אצל אנשים בריאים ערך לחץ דם סיסטולי תקין הוא עד 120 מ"מ כספית, ודיאסטולי תקין עד 80 מ"מ כספית. לחץ דם שהערכים שלו הם מעל 140/90 נחשב ללחץ דם גבוה.

[table id=4 /]

מהן הסיבות ללחץ דם גבוה?

ישנם פקטורים רבים שמשפיעים על לחץ הדם, ולכן אין תשובה חד משמעית לשאלה זו. כלי הדם עשויים מרקמת השריר. כשהשריר הזה מתכווץ, קטן הקוטר של כלי הדם מה שגורם להפעלת לחץ מוגבר על הדם שזורם בהם. את מידת הכיווץ של השרירים קובעים הורמונים שונים, חלקם מופרשים מהכליות. גם כמות הנוזלים והמלחים בגוף קובעים את נפח הדם שזורם בכלי הדם. כפי שניתן לראות ישנם פקטורים רבים שעשויים להשפיע על לחץ הדם. להלן מרבית הסיבות ללחץ דם גבוה:

  • אורח חיים לא בריא או העדר פעילות גופנית סדירה
  • משקל עודף (במיוחד כשהשומן מרוכז באזור הבטן)
  • גנטיקה
  • סיבוכים בכליות 
  • סיבוכים בבלוטת התריס
  • מומים מולדים
  • צריכת יתר של מלחים
  • צריכה מופרזת של אלכוהול
  • מיעוט אשלגן בתזונה
  • תרופות וסמים
  • עישון וסיגריות
  • מתח נפשי ודיכאון
  • התקשחות של כלי הדם (במטופלים קשישים)

מחלות שעלולות להביא ליתר לחץ דם

סכרת

סכרת לא מאוזנת מהווה גורם סיכון משמעותי להתפתחות יתר לחץ דם. רמות גבוהות של סוכר בדם עשויות לפגוע במערכת העצבים האוטונומית האחראית על כיווץ של כלי הדם ולגרום לשיבושים בלחץ הדם. מטופלים עם סכרת ולחץ דם גבוה צריכים להקפיד על איזון לחץ הדם בגוף ולשאוף לערכים נמוכים מ-130/80 מ"מ כספית באמצעים שונים. הקפדה על אורח חיים בריא, נטילת תרופות לאיזון לחץ הדם ותרופות לאיזון סכרת מאפשרים לאזן את לחץ הדם ולעבור טיפולי שיניים בהתאם לצרכי המטופל.

מחלות כליה

מחלות וסיבוכים בכליות עלולות להוביל ליתר לחץ דם. כשל בתפקוד הכליות עלול להפר את האיזון ברמות המלחים בגוף, מה שעלול לגרום לשינויים בלחץ הדם בכלי הדם בגוף. מחלות כמו דלקת פקעיות (גלומרולים) כרונית של הכליה, פגיעה כלייתית על רקע חסימתי, דלקת זיהומית כרונית של רקמת הכליה, מחלה פוליציסטית של הכליה עשויים לגרום לשיבוש בתפקוד הכליות ולהעליה בלחץ הדם בגוף.

הורמונים

רוב המחלות ההורמונאליות הגורמות ליתר לחץ דם מקורן בבלוטות יותרת הכליה, או בפעילות יתר או תת פעילות של בלוטת התריס.

הצטייקות/ קוארקטציה של אבי העורקים

מום לב מולד המאופיין בהיצרות באבי העורקים (העורק המרכזי בגוף). לרוב התופעה אינה מאובחנת כלל ומובילה ללחץ דם גבוה יותר באבי העורקים.

טיפול דנטלי במטופלים עם לחץ דם גבוה

טיפולי שיניים במטופלים בסיכון גבוה דורשים התייחסות מיוחדת למצבו הרפואי של המטופל. המטופל חייב לעדכן את רופא השיניים במחלה שלו, ועל רופא השיניים לתכנן את הטיפול תוך התייחסות לכל גורמי הסיכון והסיבוכים האפשריים. המטופל ימלא שאלון רפואי (אנמנזה) טרם הטיפול, יעבור בדיקות, ייתכן ואף התייעצות עם רופא משפחה לקבלת תמונה מלאה על מצבו הרפואי של המטופל, תכנון הליך ההשתלה, ביצוע הטיפול ומעקב צמוד לאחר הטיפול. בנוסף, מתרפאים אשר בוחרים לעבור השתלת שיניים או טיפולי שיניים מורכבים במרפאה, צריכים לוודא שהטיפולים מבוצעים לא רק בידי רופאים מנוסים בתחום, אלא גם שהמרפאה שבה הם מטופלים מצויידת בציוד הנדרש לצורך ביצוע השתלות שיניים מתקדמות ובטוחות, מאובזרת באמצעים לטיפולי החייאה או חירום במידת הצורך וקיבלה אישור ממשרד הבריאות לטיפול בהרדמה כללית. ולא פחות חשוב להצלחת הטיפול – אווירה נעימה ויחס אישי מהצוות הרפואי.

אורך חיים של שתלים דנטליים במטופלים הסובלים מלחץ דם גבוה

במידה והמטופל מאוזן והרופא קבע כי הוא מתאים לביצוע טיפול ההשתלה הדנטלית או טיפול שיניים מורכב אחר, ההתייחסות למטופל, בכל הנוגע לטיפולי שיניים, תהיה זהה לזו הנדרשת בחולים בריאים. מחקרים בעולם מראים כי כאשר לחץ הדם מאוזן, כמעט ואין הבדל באורך חיי השתל הדנטלי במטופל שסובל מיתר לחץ דם לעומת מטופל בריא. 

מחקר שפורסם בשנת 2020 ב International Journal of Implant Dentistry מראה כי כמעט ולא היו הבדלים בין טיפול השתלה דנטלית במטופלים שסבלו מלחץ דם גבוה והיו מאוזנים, לעומת טיפול השתלה דנטלית במטופלים בריאים. לפי תוצאות המחקר כל השתלים נקלטו בהצלחה ונותרו בפיות של הנבדקים לאורך כל 7 שנות מחקר.

השפעה של הרדמה מקומית במטופלים עם לחץ דם גבוה

אלחוש מקומי (Anesthesia) נועד למנוע תחושה במהלך טיפול שיניים ולהוריד את רמות החרדה אצל המטופל. מטופלים שסובלים מלחץ דם גבוה נוטלים תרופות לאיזון לחץ הדם בגוף. קיימים חומרי הרדמה מקומית שיכולים לקיים אינטראקציה שלילית עם תרופות מסוימות ליתר לחץ דם ולהגביר את לחץ הדם. לכן הרופא יעשה שימוש בחומרי הרדמה המותאמים למצבו הרפואי של המטופל ובשיטה שתועיל למהלך הטיפול הדנטלי.

חשוב מאוד לעבור השתלת שיניים במרפאת שיניים שצברה ניסיון רב בתחום השתלות שיניים ובביצוע השתלת שיניים בחולים סיסטמיים שסובלים מלחץ דם גבוה. מרכז רפואי חדשני גרה קליניק ידוע באיכות הטיפולים המבוצעים בו, בחידוש טכנולוגי, צוות מקצועי וליווי אישי לאורך כל תהליך ההשתלה וההחלמה. נבחן את המאפיינים הייחודיים של כל מטופל ומהי שיטת ההשתלה המתאימה ביותר עבורו בהתאם למצבו הרפואי וצרכיו האישיים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png