חיוך בטיפול אחד: השתלת שיניים מיידית לאחר עקירות

עקירת שיניים

האם ניתן לבצע השתלת שיניים מיד לאחר עקירת שן? ובכן, ישנם מקרים בהם אכן ניתן לעבור השתלת שיניים מיד לאחר עקירה. מהם היתרונות של ההשתלה המיידית וכיצד מתבצע הטיפול? ריכזנו עבורכם את הדברים החשובים במאמר הבא.

מבנה השן

השן שלנו מורכבת מכמה רובדים:

1.זגוגית השן

2.דנטין (שנהב)

3.מוך השן

4. צמנטום

מבנה השן

זגוגית השן (אמייל)

זגוגית השן (באנגלית: Dental enamel) הוא החלק החיצוני שעוטף את השן.
אמייל הוא החומר הקשיח ביותר בגוף האדם ותפקידו להגן על כותרת השן (החלק הגלוי לעין) מחדירת חיידקים. כאשר מזניחים את הצחצוח או מרבים באכילת סוכרים, האמייל עלול להיפגע ולהיחלש מול החומצות אותן מפרישים החיידקים, ולבסוף יכול להיווצר חור בשכבת האמייל.

דנטין

שכבת הדנטין, או שינן, היא שכבה קשיחה, בעל גוון צהבהב-חום ותפקידה להגן על השכבה שמתחתיה- שכבת מוך השן.

צמנטום

שכבת הצמנטום, או מלט השן, זוהי שכבה שנמצאת בין האמייל לדנטין ותפקידו להגן על הדנטין.

מוך השן

זהו החלק הפנימי ביותר של השן. מוך השן מחולק לשלושה חלקים ומורכב מהמון כלי דם ותאי עצב, יחד עם רקמות תאים רכות.

כאשר העששת עוברת את שכבת הדנטין, לרוב הטיפול שידרש הוא סתימה, ובחלק מהמקרים טיפול שורש. כאשר העששת מתרחבת למוך השן, הטיפול שידרש הוא טיפול שורש, וכאשר המצב יהיה חמור עוד יותר, ככל הנראה יהיה צורך לעקור את השן ולהתקין שתל דנטלי במקומה.

איך מבצעים עקירת שן?

כאשר מדברים על עקירת שן, יש להבדיל בין העקירה הרגילה לעקירה כירורגית.

עקירה רגילה:

הליך עקירה רגילה מתבצע תחת הרדמה מקומית רגילה. רופא שיניים מאלחש את אזור העקירה באמצעות הזרקת חומר הרדמה, ובהמשך משחרר את השן מאחיזתו בחניכיים בעזרת מכשיר ספציפי שנועד לשחרר את השן, ואז מושך באמצעות מלקחיים דנטליים ( דמוי צבת) את השן החוצה. הרופא ינקה את אזור העקירה וירפד אותו באמצעות פד גזה על מנת לעצור את הדימום. עקירת שן רגילה עשויה להימשך מספר דקות בלבד. לרוב מדובר בפרוצדורה פשוטה יחסית שאף אינה מצריכה משככי כאבים לאחר שאפקט ההרדמה פג. יתכן דימום קל ונפיחות קלה. בדרך כלל ניתן לחזור לפעילות רגילה אחרי העקירה.

עקירה רגילה של שן

עקירה כירורגית:

עקירה כירורגית של שן בינה מתבצעת כאשר יש צורך לעקור שן בינה שנמצאת מתחת לקו החניכיים, או נמצאת ברובה מתחת לחניכיים. המנתח חותך את החניכיים ומסיר את עצם השן כדי שיוכל להגיע לשורש שן הבינה. לעיתים, יש צורך בשבירת השן לחתיכות, כדי שאפשר יהיה להסתפק בחור קטן ככל האפשר, לחילוץ השן. לאחר עקירת שן בינה, לרוב ניתן לחזור לפעילות רגילה כבר למחרת. כדי לאפשר ריפוי תקין ומהיר ככל האפשר, רופא שיניים ינחה את המטופל בטיפול עצמי. למשל, להצמיד קרח אל הלסת לסירוגין כדי להפחית בכאבים ובנפיחות, להימנע משתיית אלכוהול ולהרבות בשתיה, לא לירוק ועוד.

עקירה כיכורגית של שן

איך מבצעים השתלת שן?

השתלת שיניים הוא פתרון מיטבי עבור מטופלים שסובלים מחוסר שיניים ומעוניינים להחזיר פונקציונליות ומראה אסתטי לשיניים. השתלים מוברגים לתוך עצם הלסת ומשמשים כתחליף לשורש של השן. מעל השתל מתקינים כתר, כתחליף לכותרת השן. ניתן לבחור את גוון הכתר יחד עם רופא השיניים למראה טבעי ומושלם.

מה קורה אחרי עקירת שן?

אחרי עקירת שן מתרחש תהליך ריפוי טבעי בגוף, אך במקביל מתפתחת גם ספיגת עצם. כתוצאה מכך, תהליך השיקום העתידי עלול להיות מורכב. לעיתים כאשר אין מספיק עצם בלסת, צריך להוסיף עצם כדי שאפשר יהיה להבריג שתלים. אם לא תהיה כמות עצם מספקת, לא ניתן יהיה להחדיר לשם את השתלים.

מהי השתלה מיידית?

השתלה מיידית או "העמסה מיידית", הוא תהליך המיועד לאנשים שסובלים ממחסור בשיניים ומועמדים להשתלה בטיפול אחד. בניגוד לשיטה הקונבנציונאלית בה יש תקופת המתנה של 3-6 חודשים לקליטת העצם, בהעמסה מיידית, מבצעים השתלה דנטלית ישר אחרי עקירת שיניים.

התוויות להשתלה מיידית:

  1. שיניים חסרות בפה
  2. שן עששתית שלא ניתן לשקם
  3. שבר בשורש השן עקב טראומה או סדק
  4. כשלון אנדודונטלי
  5. שארית שורש

התנאי הבסיסי להחלטה על השתלה מיידית (העמסה מיידית) היא היכולת להשיג יציבות ראשונית באזור ההשתלה. ללא יכולת לעגן את השתל בעצם תקינה ובריאה לא תבוצע השתלה מיידית.

מהם היתרונות של ההשתלה המיידית?

  • החזרת תפקוד ומראה אסתטי לשיניים באופן מיידי
  • קיצור משך הטיפול
  • הימנעות משלבים כירורגים נוספים

מה ההבדל בין השתלה מיידית לשיטה הקונבנציונאלית?

בשיטה הקונבנציונלית אחרי עקירת שיניים, על המטופל להמתין בין 3-6 חודשים לריפוי ראשוני של עצם הלסת והרקמות הרכות, ורק לאחר תקופת ההמתנה, הרופא יבצע את החתך, הרמת מתלה, והחדרת שתל דנטלי. הליך ניתוחי זה פולשני יותר וכמובן הרבה יותר לא נוח למתרפא מאשר השתלה מיידית.

בהעמסה מיידית, מבצעים עקירות, השתלה ושיקום בטיפול אחד. בסוף התהליך, המטופל יכול לצאת עם מערכת שיניים אסתטית שלו, להחזיר את הביטחון המלא ולחזור לחייך בפה מלא.

כיצד מבוצע הליך של השתלה מיידית?

השתלה מיידית מבוצעת לרוב תחת טשטוש מקומי או הרדמה כללית. במהלך הניתוח, רופא שיניים עוקר את השיניים ההרוסות, מתקין שתלים דנטליים ועל גביהם מרכיב גשר זמני. בסופו של הטיפול, המתרפא יוצא מהמרפאה עם שיניים חדשות באמצעותן ניתן, לאכול, לדבר ולחייך כמובן.

האם ניתן לעבור השתלה מיידית בהרדמה מלאה?

בוודאי.
מטופלים רבים סובלים מחרדה דנטלית קיצונית ולא מסוגלים לעבור טיפולי שיניים בצורה רגילה. במקרה כזה, ניתן לעבור השתלת שיניים ושיקום פה מלא בהרדמה כללית, במקסימום נוחות, ללא כאבים, בטיפול שיניים אחד ויחיד.

למי מתאים לעבור השתלה מיידית?

שיטת העמסה מיידית מתאימה כמעט לכולם.
כל מי שסובל ממחסור בשיניים ומעוניין לעבור השתלה מהירה, יכול לבדוק את התאמתו להשתלה מיידית אצל רופא שיניים. 

כדי להתאים לעבור השתלת שיניים בשיטה זו, נדרש לעמוד במספר קריטריונים בריאותיים כגון כמות עצם מספקת, מצב חניכיים יציב ללא מחלת חניכיים דוהרת, עצם איכותית ללא דלקת משמעותית, עומס המופעל ע"י הלסת הנגדית ואורך השתלים. 

באיזה מצבים מומלץ לא לעבור השתלה מיידית?

כדי שאפשר יהיה לבצע העמסה מיידית, חייבים יציבות ראשונית של השתל בפה. במידה ואין יציבות ראשונית והשתל מתרופף בפה, הטיפול יהיה נדון לכישלון חרוץ. נמנעים מלבצע העמסה מיידית למתרפאים עם עצם דלילה או למתרפאים הסובלים ממחלות כרונית שפוגעות בצפיפות העצם.

בחירת מרפאת שיניים להשתלה מיידית

ההחלטה לעבור השתלת שיניים אינה פשוטה, ובחלק מהמקרים נדרשת התאזרות באומץ על מנת להגיע למרפאה ולהתיישב על כיסא המטופל.
אז אחרי שנים של הזנחה, הגיע הזמן לתקן את המצב ולהחזיר תפקוד ואסתטיקה לשיניים. לצורך כך עליכם לקבל החלטה חשובה נוספת שהיא בחירת מרפאת שיניים להשתלת שיניים איכותית. אז מהם הקריטריונים עליהם כדאי לשים לב לפני בחירת המרפאה להשתלת שיניים?

1.חשוב לעבור השתלת שיניים אצל רופא שיניים מנוסה ומקצועי.
ישנם סוגים רבים של תחומי עיסוק ברפואת השיניים, ביניהם: אסתטיקה דנטלית, יישור שיניים, טיפולי שורש, שיקום חניכיים וכו'. חשוב לבחור רופא שיניים עם ניסיון בתחום ההשתלות. רופא שיניים מנוסה יתן לכם פתרון מדוייק יותר ואופטימלי לבעית השיניים שלכם.

2. מרפאת שיניים שמציעה לעבור השתלת שיניים בהרדמה כללית.
לא כל מרפאת שיניים רשאית לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית.
למעשה, מרפאות שיניים מעטות מאוד בישראל בעלות רישיון ביצוע טיפולי שיניים בהרדמה כללית. נדרשת עמידה בקריטריונים מחמירים ביותר מטעם משרד הבריאות. אי עמידה בהם מונעת את קבלת הרישיון לביצוע טיפולים תחת הרדמה כללית.
אם הנך חרד מטיפולי השיניים, או זקוק לטיפול שיניים מורכב  מאוד וארוך, יהיה לך קל יותר ללכת לישון, ולהתעורר אחרי השתלת שיניים, מבלי לזכור דבר או להרגיש בכאבים.

3. סוגים שונים של שתלים דנטליים במרפאה.
קיימים סוגי שתלים שונים הנבדלים בחומרי הגלם שלהם, אורכם, קוטרם, ארץ יצור, איכות וכו'. סוגי שתלים שונים מעניקים פתרונות בהתאם למצב הדנטלי והרפואי של המתרפא. למשל, שתלים קצרים יכולים להתאים עבור מטופלים שסובלים ממחסור בעצם ואינם מעוניינים או יכולים לעבור השתלה עם שתלים רגילים. שתלי זרקוניה לבנים עונים על הצורך האסתטי בשיניים הקדמיות ושתלים זיגומטיים מתאימים למתרפאים שסובלים מתותבת נשלפת או לא יכולים לעבור הרמת סינוס והשתלת עצם. מרפאת שיניים עם סוגי שתלים שונים יכולה להציע פתרונות מותאמים יותר ללקוחותיה.

4. מוניטין המרפאה.
כדאי לחפש מידע באינטרנט על מרפאת שיניים מומלצת, לברר אצל מכרים וחברים ולבקש המלצות מאנשים שכבר טופלו במרפאה. ניתן לקרוא המלצות באינטרנט או לבקש מהמרפאה לדבר עם מטופלים שכבר עברו טיפול וכך לקבל רושם מלא יותר על המרפאה ואיכות הטיפולים המבוצעים בה.

שיטת העמסה מיידית לאסתטיקה ותפקוד תקין של הפה

העמסה מיידית זהו הליך חד שלבי בו מבצעים עקירת שן, החדרת שתל, בניית עצם חיבור מבנה וכתר זמני המספק אסתטיקה ופונקציה בפעולה אחת. מתרפאים שסובלים מהרס שיניים נרחב ומחוסר שיניים מוחלט בלסתות, יכולים להחזיר את החיוך בטיפול אחד, ללא כאבים ובנוחות, וזה מדהים.
השתלה מיידית מאפשרת למתרפא להיכנס למרפאה בשעות הבוקר, לעבור את הפרוצדורה בהרדמה כללית, ובערב לצאת עם שיניים אסתטיות לבנות.

זקוקים להשתלת שיניים? מוזמנים לפנות אלינו לתיאום פגישת ייעוץ ללא עלות. נשמח לעמוד לשירותכם.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי