כישלון שתלים דנטליים עקב סגר לקוי

כישלון שתלים עקב סגר לקוי

בשנים האחרונות רפואת שיניים התקדמה מאוד. שתלים דנטליים הפכו לחלק בלתי נפרד משיקום הפה. טיפול השתלת שיניים הפך לאחד הטיפולים השכיחים בעשור האחרון, ולא בכדי. השתלות שיניים מהוות פתרון יעיל למחוסרי שיניים עם אפשרות לצאת עם מערכת שיניים אסתטית ביום הטיפול.

כאשר המטופל זקוק לשיקום הפה, רופא שיניים לרוב ימליץ לו על טיפול השתלה דנטלית. בזכות שיעורי הישרדות גבוהים של השתלים הדנטליים בפה ואיכות חיים עקב השתלת שיניים, הרופא ימליץ ברוב המקרים על השתלה דנטלית. שתלים דנטליים מהווים פתרון איכותי ואופטימאלי לשיקום השיניים, לעומת תותבות נשלפות שעלולות לגרום לאי-נוחות, אפטות (פצעים בפה) וספיגת עצם.

יתרונות שתלים דנטליים לעומת תותבת נשלפת

  • שיקום על גבי שתלים אינו מצריך השחזת שיניים טבעיות.
  • באמצעות שתל דנטלי ניתן לשקם אזורים מחוסרי שיניים, החל משן אחת חסרה וכלה בשיקום פה מלא על ידי שתלים.
  • שתלי זרוקניה אסתטיים מהווים חלופה איכותית ואמינה לתותבות נשפלות. על גבי שתל זרקוניה מלבישים כתר זרקוניה. מקבלים תוצאה אסתטית מרשימה ללא השתקפות של גוון אפרפר המתקבל פעמים רבות מהשתלת שתל טיטניום רגיל.
  • ישנם מקרים בהם ניתן לעבור טיפול השתלה דנטלית בהרדמה כללית ללא כאבים או אי-נוחות.
  • מטופלים מחוסרי עצם יכולים לעבור השתלת שיניים באמצעות שתלי בייקון מקוצרים. נדרשת מיומנות מיוחדת של רופא שיניים בביצוע טיפול למחוסרי עצם עקב קרבה לסטרוקטורות אנטומיות וסיכון של פגיעה עצבית.

למרות שיעורי הצלחה גבוהים בטיפול השתלת שיניים, כמו בכל הליך כירורגי יכולים להיות סיכויי כישלון לטיפול. לכן, האתיקה של רופאי השיניים קובעת כי לפני טיפול ההשתלה הרופא יציג למטופל את כל החלופות, סיכויי כישלון ואת עיקרי תכנית הטיפול.

כיצד יציבות סגרית משפיעה על הצלחת הטיפול?

אחד מגורמי ההצלחה של ההשתלה הדנטלית היא יציבות סגרית. רופא שיניים יתכנן תכנית טיפול הכוללת מספר שיניים להשתלה וסוג השיקום. שיקום לא תקין גורם להפרעות תפקודיות, הפרעה בדיבור, בלעיסה, להצטברות פלאק באזור השתלים, להיווצרות האבנית, דלקות חניכיים, כאבים במפרקים, דימום ופגיעה גרמית נרחבת העלולה לגרום בסופו של דבר לכישלון ההשתלה. על כן נדרשת תשומת לב ליציבות סגרית של המטופל טרם ביצוע טיפול ההשתלה. 

סגר לא תקין נחשב מבין הגורמים השכיחים לכישלון ההשתלה הדנטלית. סגר תקין הוא מצב בו השיניים משתי הלסתות נפגשות. השיניים העליונות נסגרות בשיניים התחתונות. סגר לא תקין יבוא לידי ביטוי ביחס לא תקין בין השיניים הממוקמות בלסת העליונה לשיניים בלסת התחתונה.

מה חשוב לדעת לפני שניגשים לטיפול ההשתלה?

כאשר רופא שיניים מבצע שיקום על גבי שתלים במטופל הסובל מסגר לא תקין, עליו להחליט על טכניקת ההשתלה וסוג השיקום. למשל, שיקום מודבק על גבי שתלים או שיקום קבוע מוברג הנתמך על ידי שתלים. חשוב לתאם ציפיות עם המטופל ולהבהיר את סיכויי ההצלחה של ההשתלה הדנטלית. ולכן תכנית טיפול תכלול את מספר השיניים להשתלה ואת מיקומן ותתייחס לסוג השתלים ולטכניקת ההשתלה. תכנית טיפול לא מדוייקת ולא מתאימה למטופל עלולה לגרום לטעויות של מיקום השתלים בזווית הנכונה, בחירת שתלים שלא יעמדו בלחצים של כוחות הלעיסה ולכישלון הטיפול.

ממה נגרם סגר לקוי?

סגר לא תקין נגרם מסיבה גנטית, שחיקת שיניים וטיפול שיניים שלא בוצע כראוי. כמו כן, עקב עקירת שיניים או איבוד שיניים, השיניים עלולות לזוז, לגרום לעומס יתר בזמן הלעיסה ולבקיעת יתר של השיניים הנגדיות (בלסת עליונה), והוביל למנשך לא תקין. סגר לקוי עלול לגרום לבעיות לעיסה, להפרעות דיבור, לפגיעה במראה האסתטי ולקושי בסגירת הפה. בנוסף, בעיה במנשך עלולה לגרום לפיזור לא שווה של הכוחות המופעלים על השיניים בזמן הלעיסה מה שיכול להוביל לכשל של השתלים הדנטליים

יש לי סגר לקוי, האם אני יכול לבצע השתלת שיניים?

רופא שיניים חייב להקפיד על סגר מאוזן כדי שהטיפול יצליח והשיניים המושתלות ישרתו את המטופל לטווח הארוך. אם למטופל יש סגר לא תקין, עליו להיוועץ עם רופא השיניים טרם טיפול ההשתלה. ישנם מצבים בהם רופא שיניים קודם יתקן את הסגר ואף יחליף את השיקום הקיים, ורק לאחר מכן יבצע השתלת שיניים חדשה. לעיתים יהיה מספיק לבצע תיקון זווית השתל ולתקן את התותבת הנשלפת.

לסיכום, ביצוע השתלת שיניים בפה עם סגר לא תקין עלולה לגרום לכישלון בטיפול ההשתלה. לכן נדרש תכנון מקדים של התכנית הטיפולית וביצוע השתלה מדוייקת ואיכותית אשר תתבצע בידי רופא שיניים מיומן ומנוסה בטיפולים דומים.

ד”ר גרה נשאת הוא אימפלנטולוג מוסמך (משתיל דנטלי) מטעם אגודת הרופאים המשתילים בגרמניה ומנהל מרכז חדשני להשתלות שיניים ושיקום הפה בתל אביב גרה קליניק. בקליניקה מציעים טיפולי שיניים מתקדמים בשילוב טכנולוגיה מתקדמת (מכשיר CT במקום, טיפולי לייזר, שימוש במיקרוסקופ דנטלי, הדמיית תלת מימד, טיפולי שיניים בהרדמה כללית באישור משרד הבריאות ועוד), לצד צוות מקצועי, אווירה משפחתית  וחווית שירות שאין דומה לה. צרו קשר לתיאום פגישת ייעוץ אישית ואבחון ללא עלות.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png