סימני דחיית שתל שיניים

מהם סימני דחיית שתל שיניים וכיצד יודעים שהוא נדחה? כל המידע במאמר מקצועי הבא.

השתלת שיניים היא הליך כירורגי המבוצע לרוב בהרדמה מקומית. ניתוח השתלה דנטלית מבוצע בחדר ניתוח על ידי רופא שיניים מיומן או מומחה לשיקום הפה.

במהלך הטיפול עוקרים שיניים ומחדירים שתל דנטלי. על גבי שתל דנטלי מלבישים כתר שמהווה תחליף מלאכותי לכותרת השן. אין ספק כי שתלים דנטליים מהווים אחת המהפכות המשמעותיות ביותר שהתרחשו בעשורים האחרונים. בזכותם המטופל יכול להחזיר לעצמו את היכולת לדבר כמו שצריך, לאכול ולחייך.

דחיית שתל דנטלי

למרות מורכבות הניתוח והצורך במיומנות ביצוע ניתוח השתלה דנטלית, דחיית שתלים דנטליים עשויה להתרחש במקרים נדירים מאוד. רוב הניתוחים מסתיימים בהצלחה. ככל שמדובר ברופא שיניים מיומן ומקצועי כך אחוזי הצלחת הטיפול עולים.

מהו בעצם שתל דנטלי?

שתל דנטלי (Dental Implant) המוכר היום יותר בקרב הציבור כשתל שן, מחליף את שורש השן על גביו מניחים כתר דנטלי, שמחליף את כותרת השן. השתלת שיניים הוא פתרון אולטימטיבי ויעיל במצבים של היעדר שיניים או פתרון להחזרת החיוך אחרי עקירת שיניים.

מהו שתל דנטלי

מדוע צריך שתלים דנטליים?

הגוף שלנו מתחדש מדי יום באמצעות החלפת התאים המתים בתאים חדשים, אולם לא כך מתרחש כאשר אנו מדברים על השיניים. לאחר בקיעת השיניים הקבועות, השיניים שלנו אינן מתחדשות יותר ומתמודדות עם אתגרים לא פשוטים כגון לעיסת מזון קשה ועומסים על השיניים, ולכן כאשר לשן נגרם נזק בלתי הפיך או בשל מחלת חניכיים מתקדמת, שתל דנטלי הוא התחליף הטוב ביותר היום לשן טבעית.

שתל דנטלי מתמודד בצורה מצוינת עם תפקיד פונקציונלי, אסתטי וחברתי והכי קרוב לשיניים הטבעיות. השתל מקובע למקומו, מתאחה לעצם הלסת ומאפשר לעיסה ונגיסה של המזון.

מהן הסיבות האפשרויות לדחיית שתל דנטלי?

ישנם שני שלבים עיקריים בהליך של השתלה דנטלית כאשר השתל עלול להידחות:

בשלב מוקדם של השתלת שיניים- בטיפול השתלה דנטלית שתל שן עשוי מטיטניום/זירקוניה מוחדר לעצם הלסת. כדי שהשתלה דנטלית תצליח, חשוב להיצמד לפרוטוקול ההשתלה, להקפיד על סטריליות חדר ניתוח ברמה הגבוהה ביותר, חשובים המיומנות הניסיון והמקצועיות של הצוות הרפואי, טכנולוגיה מתקדמת מעלה את רמת הדיוק של הטיפול ולכן מומלץ לעבור השתלת שיניים במרפאות שיניים בעלות אבזור חדשני ומדויק. חוסר ניסיון של הרופא המטפל, הכנה לא נכונה של העצם או זיהום שנגרם במהלך הניתוח, הם חלק מהסיבות לדחיית שתל דנטלי.

בשלב מתקדם של השתלת שיניים- תזוזת שתל דנטלי או חבלה בשתל דנטלי עשויים לגרום לדחיית השתל. כמו כן, דלקת חניכיים באזור השתלה דנטלית עשויה גם היא לגרום לכישלון הטיפול. לכן חשוב מאוד להקפיד על גהות הפה לאחר השתלת שיניים ולהגיע לביקורות סדירות אצל רופא השיניים לאחר הטיפול.

סימנים לדחיית שתל דנטלי

רוב הסימנים לדחיית שתל דנטלי גלויים לעין ויופיעו מספר שבועות לאחר ביצוע השתלת שיניים:

1. תחושה של כאב באזור המנותח, גם ללא מגע
  2. נפיחות באזור המנותח
  3. הפרשה מוגלתית הנראית לעין באזור השתל
  4. השתל אינו יציב

סיבות לדחיית השתל

סימנים אלה יופיעו מספר שבועות לאחר ניתוח השתלה דנטלית, ולכן נקראים "כישלון מוקדם". לעומת זאת, ישנם מקרים בהם הכשל מתגלה לאחר מספר שנים ולרוב מתפתח בגלל הופעת הדלקת באזור. הסימנים לדחיית שתל עשויים לכלול דימום, נפיחות, נסיגת חניכיים וחשיפת שתל עקב תגובה דלקתית שהתפתחה באזור ההשתלה. דלקת חניכיים מתקדמת באיטיות ולכן הסימנים עשויים להופיע מספר שנים לאחר הליך ההשתלה. משום שהמטופל לא תמיד יכול לזהות סימנים לדחיית השתל, חשוב להגיע לביקורות אצל רופא שיניים.

אחרי גילוי סימנים לדחיית שתל דנטלי- מה אפשר לעשות?

אם אובחנה דלקת סביב השתל, רופא שיניים יפעל לריפוי הדלקת בהתאם לחומרת המצב. רופא שיניים יכול להחליט לנקות רקמה דלקתית סביב השתל וחיטוי המקום, או באמצעות נתינת אנטיביוטיקה למטופל בהתאם לחומרת המצב. בחלק מהמקרים רופא שיניים יכול להחליט להוציא את השתל ולהחזיר אותו למקום רק לאחר החלמת האזור. הדרך הטובה להקטין את הסיכוי לדחיית השתל היא להגיע לביקורות אצל רופא שיניים כל 3 חודשים ולהקפיד על תחזוקת שתל דנטלי באמצעות צחצוח מוקפד.

שתל שן נדחה- מה עושים?

במקרה של דחיית שתל דנטלי, קודם כל, יש לבחון את המקרה ולאבחן את הסיבה שגרמה לכישלון השתל. רופא שיניים יבחן את מידת הנזק שנגרם על ידי בדיקה קלינית ורנטגנית, ובהתאם לממצאים יחליט כיצד ניתן "להציל" את השתל. במידה והתפתחה דלקת סביב השתל הדנטלי, רופא שיניים יסיר רקמה דלקתית ויטפל בדלקת בהתאם לחומרת המצב ובהתאם לגורמים הדלקתיים. רופא שיניים יוציא את השתל בזהירות, מבלי לפגוע בעצם שסביבו, יטפל בגורמי הדלקת, ולאחר מכן ישתיל את השתל מחדש. ברוב המוחלט של המקרים לא יהיה צורך לחזור על פעולה זו שנית, משום שהסיכוי לדחייה חוזרת של השתל נמוך ביותר, פחות מ 1% מהמקרים.

שתל נדחה מה עושים

כיצד תוכלו להקטין את הסיכוי לדחיית השתל?

1.בחירת רופא שיניים מנוסה ומקצועי- רופא שיניים בעל ניסיון עשיר בהשתלות דנטליות יתן מענה מדוייק יותר לבעית מחסור בשיניים. קיימות שיטות טיפול שונות, סוגי שתלים מגוונים, טכנולוגיות שונות, מצבים רפואיים של מטופלים אשר יכולים להקשות ולאתגר את טיפול ההשתלה, ולכן רופא שיניים מנוסה שביצע בעבר טיפולים דומים יתן מענה מדוייק יותר גם במצבים המאתגרים ביותר. בחירת רופא שיניים מנוסה ומקצועי בהכרח תקטין את הסיכון לכישלון דנטלי ולדחיית השתל.

למשל, מטופל שסובל מסכרת לא מאוזנת או ממחלה סיסטמית אחרת בעל אחוז גבוה יותר לכישלון בהשתלת שיניים במידה ולא מבצעים את הטיפול כמו שצריך. ניסיון עשיר וביצוע טיפול במקרים דומים כמעט ולא משאיר מקום לטעויות, ולכן הצלחה טיפולית תהיה גבוהה יותר גם היא.

2.שינוי בהרגלים- הצלחת הטיפול מושפעת גם מהרגלי המטופל. עישון למשל, עשוי להקשות על הליך איחוי שתל לעצם הלסת, ולכן מומלץ להפסיק לעשן מספר שבועות טרם טיפול השתלה דנטלית ובתקופת ההחלמה.

שתייה מופרזת של אלכוהול עשויה גם להאט תהליכי ריפוי והחלמה ולפגוע בקליטת השתל.

אלכוהול

לסיום, נאמר כי טיפול השתלה דנטלית אצל רופא שיניים מקצועי ומיומן יפחית את הסיכוי לדחיית שתל למינימום האפשרי. לכן בחירת רופא שיניים נכון הוא חלק קריטי מהצלחת הטיפול.

דר גרה

אודות ד"ר גרה נשאת

ד"ר גרה נשאת, מנהל גרה קליניק, נחשב לאחד מפורצי הדרך בתחומי שיקום הפה ההשתלות הדנטליות וטיפולי השיניים המורכבים. ברשותו תואר Spezialist Implantologie מטעם אגודת הרופאים המשתילים בגרמניה.

כמו כן, משתתף באופן קבוע בהשתלמויות מקצועיות בכל הקשור להשתלות דנטליות, לכירורגיה ולשיקום מורכב על-גבי שתלים בבתי החולים המובילים בגרמניה ובאוניברסיטאות המובילות בעולם. עוד על ד"ר נשאת