עישון והשתלות שיניים

השתלות שיניים נועדו לתת פתרון למטופלים שסובלים ממחסור בשיניים חלקי או מלא. תהליך ההשתלה בידי רופא מקצועי ומיומן הוא תהליך די פשוט, ולכן אחוזי הצלחת הטיפול גבוהים מאוד ויכולים להגיע לכ- 98%. עם זאת, חשוב מאוד לקחת בחשבון גורמים אשר יכולים להשפיע על הצלחת הטיפול כמו עישון.

עישון ושתלים דנטליים

בקרב מטופלים מעשנים השכיחות לדלקות חניכיים (ג'ינג'יביטיס) ולמחלות חניכיים (פריודונטיטיס) גבוהה יותר. כמו כן מטופלים מעשנים סובלים יותר ממחסור בשיניים וספיגת עצם. עישון, בייחוד כאשר מדובר בעישון כבד, הינו מרכיב משמעותי בכישלון שתלים לאורך זמן.

מחלות חניכיים בקרב מטופלים מעשנים

מטופלים מעשנים סובלים יותר ממחלות חניכיים ומכיסים עמוקים יותר. כיס, הינו מרווח שנוצר בין השן לחניכיים. באופן טבעי מרווחים בריאים מגיעים עד 3 מ"מ. כיסים עמוקים נחשבים לפתולוגיים, צוברים רובד חיידקי מה שגורם לתגובה דלקתית מסביב לשן, לדימומים, לזיהומים ולספיגת עצם הלסת שיכולה להביא לניידות השיניים עד כדי סכנה לנשירתן.

הדיווחים בספרות מראים כי אצל מטופלים מעשנים, כיסי החניכיים מסביב לאזור השתלים עמוקים יותר, דימומים גבוהים יותר וכן ספיגת עצם רחבה יותר באזור השתל לעומת מטופלים שאינם מעשנים. מעשנים כבדים סובלים יותר מסיבוכים ומאיבוד עצם הלסת. סוג שתל, עיתוי ההשתלה משפיעים גם הם על ההצלחה וההישרדות של השתלים הדנטליים.

ריפוי לאחר טיפול ההשתלה

עישון סיגריות ידוע כגורם שפוגע בתהליכי ריפוי חניכיים ובריפוי לאחר הליך כירורגי של ההשתלה. מטופלים שאינם מעשנים בעלי אחוזי הצלחה בטיפול ההשתלה גבוהים משמעותית עם תהליכי ריפוי טובים ומהירים יותר. כמו כן, עישון עשוי להגדיל את הסיכוי לכשל שתלים ונחשב לפקטור משמעותי לסיבוכים באחוזים גבוהים לאחר ההשתלה בהשוואה ללא מעשנים.

איבוד עצם אצל מעשנים

אצל מעשנים ספיגת עצם משמעותית יותר. מתרפאים מעשנים שמקפידים על היגיינה אורלית טובה עשויים עדיין לסבול ממחוסר קיצוני בעצם. עובדה זו יכולה לרמז כי העישון הינו הגורם המכריע לסיכון למחלה פריודונטלית (מחלת חניכיים).

גורמים נוספים לכשל שתלים דנטליים

מחלות מסוימות (כמו סכרת, יתר לחץ דם, מחלות לב וכו), תרופות מסוימות ועישון עשויים להפריע להיקלטות השתל הדנטלי בקרב המטופלים. כדאי להכיר את הגורמים הנפוצים שמשפיעים על תהליך ההחלמה והריפוי לאחר טיפול ההשתלה. על חלק מהגורמים, כמו עישון כבד, למטופל יש השפעה ישירה על הצלחת הטיפול.

האם מתרפאים מעשנים יכולים לעבור השתלת שיניים?

כן, אך מומלץ להקפיד על דברים הבאים:

• מומלץ להפסיק לעשן לפני הניתוח
  • לטפל בדלקות חניכיים טרם טיפול ההשתלה
  • להקפיד על היגיינה אורלית נאותה
  • מומלץ לא לעשן לאחר ההשתלה, או לפחות להמעיט בעישון ככל האפשר לכל הפחות עד לריפוי ראשוני של אזור הניתוח.

לסיכום, עישון מגדיל את הסיכוי לכשלים ולסיבוכים בהשתלות שיניים ובכירורגיה מקדימה להשתלות כגון השתלת עצם, בה הסגירה הראשונית חיונית ביותר להצלחת הטיפול. הצלחת הטיפול תעלה ככל שהמתרפא יפסיק לעשן או יפחית את כמות הסיגריות ביום.