השתל שלכם מתחיל להראות סימנים מדאיגים? כך תדעו אם הוא עומד להידחות

השתלת שיניים

שתל דנטלי הוא הפתרון המתקדם ביותר כיום לאובדן שיניים בכל גיל ומכל סיבה. אולם, מאחר ומדובר בעצם זר המוחדר לחלל הפה, גופנו עשוי לפעמים לדחות אותו במצבים של זיהומים ודלקות. חושבים שהשתל שלכם עומד להידחות? כך תזהו ותטפלו.

השתלות שיניים – סיכויי הצלחה

השתלות שיניים כירורגיות הן פתרון דנטלי שנמצא איתנו כבר עשרות שנים. במסגרת פתרון זה, מוחדר שתל עשוי טיטניום שצורתו מזכירה בורג אל עצם הלסת.  על השתל מותקן לבסוף כתר קבוע שהוא השן החלופית.

נתחיל בחדשות הטובות – סיכויי ההצלחה של השתלות השיניים נחשבים לגבוהים במיוחד ועומדים על למעלה מ-95%. אולם מבין אלו, נתונים סטטיסטיים שונים מראים ש-5% מכלל המטופלים יסבלו מדחייה של השתל הדנטלי.

מאחר ומדובר בהליך הכולל החדרת גוף זר לעצם הלסת, נדרש שצפיפות העצם תהיה גבוהה מספיק על מנת שהשתל ייקלט בהצלחה. אם המטופל סובל מירידה בצפיפות העצם, סיכויי קליטת השתל ירדו משמעותית. אז המטופל ייאלץ לפנות לאלטרנטיבות דוגמת השתלת עצם, הרמת סינוס או שימוש באפשרויות טיפול שאינן פולשניות.

לצד זאת, ישנן גם אוכלוסיות המצויות בסיכון מוגבר לדחיית השתלים וביניהן ניתן למצוא: מעשנים, חולי סכרת שאינם מאוזנים, אנשים הסובלים במחלות הקשורות לחילוף חומרים או כאלו שסובלים ממחלת חניכיים חריפה שלא טופלה.

שימו לב – כך תזהו סימנים ראשונים של דחיית שתל

רק במקרים נדירים יידחה השתל הדנטלי ללא סימנים מקדימים. אך לרוב, עוד לפני דחייתו הסופית של השתל, תבחינו במספר סימנים ראשוניים שעשויים להופיע בפרק זמן של עד חודש וחצי מביצוע ההשתלה. שלב זה נקרא גם "כישלון מוקדם" ונובע לרוב מזיהום חריף. דחייה ראשונית של השתל עשויה להיות מלווה בהפרשה מוגלתית, תנודות של השתל ותחושת כאב ונפיחות באזור ההשתלה שאינה נובעת ממגע או אכילה.

במקרים אחרים, תהליך ההחלמה הראשוני עשוי לעבור בשלום ותוכלו ליהנות מהשתלים שלכם במשך כמה שנים טובות. אולם, בספרות הרפואית תועדו גם מקרים של "כישלון מאוחר" מצב שבו השתל הדנטלי נדחה בתקופה של החל משנה וחצי עד 10 שנים ממועד ההשתלה. גורמי הסיכון למצב של "כישלון מאוחר" יכולים להיות הזנחה חמורה של היגיינת הפה, או שיקום שנעשה בצורה חובבנית. שיקום כזה עלול להוביל לחלוקת עומסים שעשויה לגרום לנזק לטווח הרחוק.

הזנחה בהגיינה אורלית

כאמור, במרבית המקרים דחייה של שתל דנטלי תכלול סימני אזהרה מקדימים. אולם, ישנם מקרים שבהם הכישלונות סמויים מהעין והם מתגלים רק בשלב שבו נבדק השתל על ידי הרופא המטפל.

מה כדאי לעשות לאחר הופעת הסימנים ?

אם התחלתם לחוש בכאב או בסימנים דלקתיים בסביבת השתל, הדבר הראשון שעליכם לעשות הוא לוודא כי האזור נקי ומחוטא. שכן, סביבה מלאת חיידקים עשויה להחריף את הדלקת.

דלקת סביב השתל

לאחר מכן, פנו לרופא השיניים בדחיפות. לאחר שיבחן את מצבכם, הוא ינסה להציל את השתל. זאת באמצעות חיטוי רפואי של האזור המזוהם ומתן מרשם לטיפול אנטיביוטי, בהתאם למצב המטופל ושיקול דעתו של הרופא. במידה והמצב הדלקתי כה חמור שאינו מסתכם בטיפול חיצוני, ייאלץ הרופא להסיר את השתל. רק לאחר החלמת סביבתו של השתל ניתן יהיה להתקין אחד חדש.

הוצאת השתל והכנסת שתל חדש לאחר ההחלמה, זה אינו מצב אידאלי מבחינת נוחות או עלויות. לכן, ישנם מספר דברים שתוכלו לעשות כדי להקדים תרופה למכה. בין פעולות המנע הללו, אנו ממליצים להקפיד על ביקורת של אחת לשלושה חודשים אצל רופא השיניים. הקפידו גם על תחזוקתו של השתל והיגיינת חלל הפה באופן יום יומי, על מנת למנוע הצטברות חיידקים שעשויים להביא להתפתחות דלקת חריפה.