ציפוי לשיניים: מדריך מקיף הכולל תמונות לפני ואחרי

מדריך ציפויים חרסינה לשיניים

ציפוי שיניים נחשב לאחד מהפתרונות השמרניים עבור מטופלים הזקוקים למענה אסתטי מפאת פגיעה או פגם בשיניים. ישנם מצבים בהם המטופל סובל מבעיה אסתטית בשיניים ומחפש אחר פתרון שמרני ובטוח להחזרת האסתטיקה והחיוך. טיפול ציפוי לשיניים נותן מענה מצוין לבעיה זו.
הציפוי עשוי מחומר חרסינה או קומפוזיט והוא מונח על גבי השיניים הטבעיות על מנת להשיג את המטרות הבאות:

  • השבת גוון השן הטבעי ע"י הדבקת שכבה דקה של הציפוי
  • במצבים בהם לא ניתן לטפל באמצעות הלבנת שיניים, ניתן להחזיר את המראה האסתטי באמצעות הטיפול בציפוי
  • השלמת שיניים שבורות על ידי ציפויי שיניים
  • צמצום רווחים בשיניים הקדמיות ללא צורך ביישור שיניים
  • שיפור מראה אסתטי בעקבות פיגמנטציה בשיניים או בשחזורים לקויים בעלי מראה לא אסתטי
  • כאשר זגוגית השן (אמייל) אינה חזקה דיו, ניתן להקנות את החוזק על ידי ציפוי לשיניים

סוגי ציפויים:

ציפויי חרסינה

ציפויי חרסינה לשיניים (Porcelain Dental Veneers) הם יצירות אמנות העשויות מחרסינה דקיקה בעובי של 300-500 מיקרון המחליפים את זגוגית השן שאבדה או הוסרה, ומקנים מראה אסתטי חדש לשיניים. עיצוב הציפוי יכול להתבצע על ידי מחשב וחריטה או על ידי טכנאי שיניים אומן. לאחר תהליך העיצוב של הציפוי, ציפוי חרסינה עובר תהליך של אפיה בתנור מיוחד של כ- 800 מעלות.

ציפויי חרסינה מיוצרים על פי משנן המתרפא ומאפשרים התאמת צבע למשנן הטבעי של המטופל. בתהליך פשוט מדביקים ציפוי חרסינה על חזית השן הטבעית ומקנים לה מראה אסתטי חדש ומרשים. 

קליפות חרסינה דקות בעלות חוזק גבוה, עמידות גבוהה, מעניקות לשן חיים חדשים ומחזירים את הפונקציונליות לשיניים. לציפויי חרסינה שימושים רבים כגון סגירת רווחים בין השיניים, איחוד של צבע השיניים הקדמיות, כיסוי סתימות שחורות או כהות, מילוי שיניים שבורות ועוד.

ציפויי קומפוזיט

חומר שני ממנו מייצרים ציפויים הינו קומפוזיט. קומפוזיט הוא חומר מרוכז המופק משרף ומשמש גם ברפואת שיניים למילוי השיניים. ציפויי קומפוזיט דקים באים בעובי של 0.3 מ"מ עד 1 מ"מ ונדבקים על גבי השיניים באמצעות דבק חזק במיוחד. קומפוזיט הינו חומר מרוכב המאפשר בניה ישירה של הציפוי על גבי שן המתרפא בפגישה אחת ובהדבקה מהירה, או הדבקת ציפוי מתוך "סטים" מוכנים של תבניות פלסטיק שקופות. אחד היתרונות הגדולים של ציפויי קומפוזיט, הוא קלות התיקון והחידוש של הציפוי במקרה של שחיקה או שבירה, בלי להחליף את הציפוי כולו. בניגוד לציפוי חרסינה בעל עמידות גבוהה לכתמים, חסרונו הבולט של ציפוי קומפוזיט הוא הרגישות הגבוהה לשינויי צבע. חומר קומפוזיטי סופג פיגמנטים ולכן נדרש טיפול מעקב אצל רופא שיניים פעם בשנה לפחות.

ציפויי שיניים: טיפול בטוח ושמרני

הטיפול בציפוי זכוכית חרסינה או קומפוזיט נחשב לטיפול שמרני ובטוח ובעל יכולת להחזיר מראה אסתטי ופונקציונליות לשיניים בתהליך שאינו כואב תוך שימור מקסימלי של חומר שן. ביחס לטיפולי שיניים אחרים, כגון גשר על בסיס מתכתי אשר גורם לפגיעה משמעותית בשיניים, טיפול בציפויים נחשב לטיפול בטוח שמחזיק לאורך שנים רבות בגלל חומרי גלם חזקים ביותר מהם עשויים הציפויים. אורך חיים ממוצע של ציפוי חרסינה הוא כ- 15 שנים. לאחר תקופה זו הציפויים עדיין ישארו בפיו של המטופל, אך יתכן ויהיה צורך בביצוע שיפורים אסתטיים עקב שינויים ביולוגיים המתרחשים בתוך חלל הפה בעקבות ההתבגרות, כגון נסיגת חניכיים, מחלת חניכיים, טראומה בשיניים או שינוי במצב רפואי שיכול לבוא לידי ביטוי בחלל הפה.

באילו מקרים לא מומלץ לבצע ציפוי שיניים?

טיפול ציפוי חרסינה מתאים כמעט לכל אדם ובכל גיל בתנאי שהשן לא עברה טיפול שורש ומדובר בשן טבעית. במקרה של שן שעברה טיפול שורש, יבצע רופא השיניים כתרים על גבי השיניים הפגומות. להלן מקרים נוספים בהם רופא שיניים יכול להמליץ על טיפולים חלופיים לציפוי שן:

  • מטופלים הסובלים משחיקת שיניים- במקרים של שיניים שחוקות, רופא שיניים יכול להציע טיפול של כתר חרסינה על מנת למנוע סדקים או שבירה של הציפוי.
  • מטופלים שסובלים ממחלת חניכיים כרונית ו/או נסיגת חניכיים.
  • במקרה של מנשך לא יציב, סיכויי ההצלחה של טיפול חרסינה נמוכים, ורופא שיניים יכול להמליץ על טיפול חלופי.
  • טיפול ציפוי חרסינה בילדים קשה מאוד לביצוע, משום שהדבקת הציפוי דורשת סביבה יבשה ככל הניתן. כאשר מדובר בילדים, מאוד קשה להשיג את התוצאה הרצויה.

איך מבצעים טיפול ציפוי חרסינה?

טרם הדבקת הציפוי רופא שיניים יבצע הכנה. ההכנה של השיניים כוללת השחזה עדינה של השיניים. לעיתים ניתן לבצע את הציפוי ללא השחזה כלל. מטרת ההשחזה היא להקנות חוזק לקישור ההדבקה של ציפוי ע"ג זגוגית האמייל ללא חשיפה של הדנטין. לאחר ביצוע ההכנה, מבודדים את השן על מנת לאפשר תנאי עבודה יבשים באזור ההדבקה, ומדביקים את הציפויים עם דבק מיוחד שיוצר קשר חזק בין הציפוי לשן הטבעית.

כיצד בוחרים ציפוי שיניים?

ציפוי שיניים נבחר לאחר פגישת יעוץ ראשונית עם רופא שיניים. הפגישה לרוב תכלול אבחון מצב הפה של המטופל והדמיה תלת מימדית של התוצאה הסופית. לאחר מכן בחירת הציפוי מבין החלופות בהתאם למצב הפה של המתרפא והתקציב. קיימים ארבעה ציפויים שונים בתחום:

ציפוי מחרסינה פלדפטית- ציפוי חרסינה מסוג זה מתאים לשיפור המראה האסתטי במקרים מורכבים יותר, לרוב, כאשר נדרש לצפות את כל קשת השיניים. הציפוי עשוי מאבקת חרסינה והוא מבוצע בהרדמה מקומית, לכן המטופל אינו חש בכאב במהלך הטיפול.

ציפוי חרסינה לומינייר (אימקס)– עלה דקיק של ציפוי, בעל עמידות גבוהה במיוחד לאורך זמן ומעניק מראה אסתטי ביותר לשן הפגומה.

ציפוי קומפוזיט– ציפוי זה עשוי משרף סינטטי והוא מאפשר להתאים את צבע השיניים הרצוי בהתאם לגוון השן הטבעית. חסרונו הבולט של ציפוי קומפוזיט הוא הרגישות לספיחת נוזלים ושינויי צבע לאורך זמן.

ציפוי אימקס עם בניית חרסינה- סוג ציפוי זה עשוי מחרסינה שעוברת תהליך של דחיסה שריפה בחום גבוה. נחשב לציפוי המתקדם והאיכותי ביותר. בעל עמידות גבוהה מאוד לאורך שנים ומספק פתרון אסתטי ברמה גבוהה ביותר.

אורך חיים של ציפויי חרסינה

ציפויי חרסינה נחשבים לעמידים במיוחד לאורך שנים ולטיפול שמרני ובטוח ביחס לטיפולי שיניים האחרים.

אורך החיים של ציפוי חרסינה הינו ארוך מאוד ויכול להגיע ל- 15 שנים. גם לאחר תקופה זו הציפוי נשאר בפה, אך לעיתים בגלל שינויים ביולוגיים טבעיים נדרש לבצע שיפור אסתטי בציפוי. שינויים ביולוגיים כגון נסיגת חניכיים שעלולה להופיע בגיל מבוגר יותר, מחלת חניכיים כרונית, התפתחות העששת ובעיות רפואיות שונות יכולות לבוא לידי ביטוי במצב השיניים והחניכיים של המטופל.

מראה טבעי

כאשר ציפויי שיניים מבוצעים על ידי רופא שיניים מקצועי ומנוסה, ובהתאם לפרוטוקול טיפולי לציפויים, הציפוי יראה טבעי לחלוטין ואדם רגיל לא יוכל להבחין בינו לבין השן הטבעית. באמצעות ציפוי חרסינה ניתן לצפות שיניים שאינן מחמיאות ולהקנות מראה צעיר, רענן ואחיד כמעט בהתאם לרצונותיו האישיים של המתרפא. את התוצאה ניתן לתכנן יחד עם המטופל בהדמיה דיגיטלית. ציפויי חרסינה הינם איכותיים ביותר, בעלי עמידות גבוהה מאוד ומראה אסתטי ביותר. לאחר ביצוע טיפול ציפוי לשן המטופל יכול לחזור לשגרה מיידית.

דגשים בעת ביצוע טיפול ציפוי שיניים

אנשים רבים סובלים מפגמים אסתטיים בשיניים או אינם מרוצים מהחיוך שלהם. במקרים אלה ולאחר התייעצות עם רופא שיניים מטפל, ניתן להחליט לבצע ציפוי שיניים שיקנה חיוך לבן ויפה וישפר את הדימוי העצמי של המטופל. אז, מה הם הדגשים עליהם חשוב לשים לב בביצוע טיפול ציפויי שיניים?

  • דיוק הטיפול- מדידות מדויקות והדמיית תלת מימד יביאו להצלחת הטיפול ותוצאה אסתטית גבוהה ביותר.
  • בחירת גוון- גוון הציפוי שדומה לגוון השן הטבעית יעניק מראה טבעי ואסתטי לשן.
  • חומרי גלם- חומרי גלם איכותיים ומתאימים לסוג הטיפול יבטיחו ציפוי עמיד לאורך שנים.
  • גהות הפה- על המטופל לשמור על הגיינה אורלית טובה ולהגיע לביקורת תקופתית אצל רופא שיניים מטפל.

האם כל אחד מוסמך לבצע ציפוי שיניים?

כל רופא שיניים יכול להעניק טיפול ציפויים לשיניים. עם זאת, באחריותו של המטופל לוודא כי הרופא המטפל בעל ניסיון, ותק והכשרה נדרשת לביצוע טיפול ציפוי חרסינה/קומפוזיט. בקשו לראות תוצאות של מטופלים אחרים ולקבל המלצות מעת מטופלים שעברו טיפולים דומים. כמו כן, אבזור וטכנולוגיה חשובים גם הם להשגת הדיוק בטיפול ולהצלחה הסופית. בחירת רופא שיניים מקצועי חשובה הן מבחינת הצלחת הטיפול ושמירה על בריאות השיניים והן למניעת סיבוכים עתידיים כתוצאה מהפגיעה בשיניים או בעצבי השן.

ציפויי שיניים: תמונות לפני-אחרי

ציפוי חרסינה לשיניים
ציפוי למינייט חרסינה לשיניים
ציפוי למינייט לשיניים

מרכז רפואי חדשני גרה קליניק ידוע באיכות הטיפולים המבוצעים בו, בחידוש טכנולוגי, צוות מקצועי וליווי אישי לאורך כל תהליך הטיפול וההחלמה. נבחן את המאפיינים הייחודיים של כל מטופל ומהי שיטת הטיפול המתאימה ביותר עבורו בהתאם למצבו הרפואי וצרכיו האישיים. אנו מזמינים אתכם לפגישת יעוץ ואבחון מקדימה במרפאת גרה קליניק בתל אביב. 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png