סגירת רווחים בשיניים: מדריך מקיף הכולל תמונות לפני ואחרי

סגירת רווחים בשיניים

רווח בשיניים הוא אזור של חלל נוסף בין שתי השיניים והוא שכיח בחותכות קדמיות. אצל ילדים רבים רווח בשיניים מצטמצם ונסגר לחלוטין עם בקיעת השיניים הקבועות. במידה ולאחר החלפת המשנן הקבוע נותר הרווח, הוא ישאר קבוע ואז ניתן יהיה לסגור אותו במסגרת טיפול שיניים.

מה זה דיאסטמה?

דיאסטמה (Diastema) הוא רווח בין החותכות העליונות ונובע בעיקר כאשר על לסת גדולה צומחות שיניים קטנות. אנומליה שכיחה במיוחד אצל ילדים. עם בקיעת השיניים הקבועות בד"כ הרווח מצטמצם או נסגר לחלוטין. המרווח בין השיניים משתנה בהתאם למקרים ויכול לנוע בין 1-6 מ"מ. לעיתים מדובר במרווח גדול שיכול להגיע עד 10 מ"מ. בגיל מבוגר, דיאסטמה יכולה להוות פגם אסתטי, ולכן אנשים מבוגרים רבים יפנו לקבלת טיפול שיניים אסתטי לסגירת המרווח. הטיפול יחסית פשוט וניתן לבצע אותו ברוב המקרים באמצעות טיפול ציפויי חרסינה. לצורך קביעת הטיפול הנכון והמתאים ביותר, נדרשת אבחנה מקצועית של רופא שיניים. 

דיאסטמה

פתרונות קיימים לסגירת מרווחים בין השיניים

ציפוי שיניים– ציפויי שיניים נחשבים לפתרון אסתטי ושמרני לעיצוב השיניים וסגירת רווחים בשיניים. קיימים סוגי ציפויים שונים. למידע נוסף על ציפויים ניתן לקרוא כאן.

שיטת הקומפוזיט– מילוי רווח בשיניים על ידי חומר מרוכב, אינו דורש השחזת שן ועובד על בסיס מילוי החומר במרווח בין השיניים. טיפול פשוט, אך חסרונו באורך חיי המילוי. חומרים קומפוזיטיים מחזיקים מעמד תקופה קצרה יחסית, בין מספר חודשים למספר שנים.

גשר לשיניים– כאשר לא ניתן לפתור את בעיית הרווח בין השיניים בדרך שמרנית, ניתן לצמצם את הרווח על ידי כתרי זירקוניה ואימקס, בייחוד כאשר מדובר באזור הדורש אסתטיקה ברמה גבוהה כמו שיניים קדמיות.

שתל דנטלי– במקרים בהם חסרה שן עקב טראומה או שן קבועה שאינה קיימת, ניתן לבצע השתלה דנטלית ולהשלים את השן החסרה.

טיפול אורתודנטי– באמצעות טיפול אורתודנטי ניתן לצמצם או לבטל ברווחים בין השיניים. ישנן מספר אפשרויות לביצוע יישור שיניים ונדרשת הערכה של רופא מומחה ביישור שיניים (אורתודנט) כדי לקבל החלטה נכונה לגבי שיטת הטיפול המתאימה.

סגירת רווחים בשיניים

מהם הגורמים לרווח בין השיניים?

הגורמים לרווח בין השיניים יכולים להיות תורשתיים או סביבתיים:

גורמים תורשתיים (ראשוניים):

  • מיקרודונטיה- שיניים קטנות מדי עקב בעיה התפתחותית
  • היפודונטיה- חוסר של שיניים, מצב בו לא מתפתחות שיניים קבועות
  • גדילת השיניים העליונות
  • פרנום לביאלי- קפל של רקמה שמטרתה לחבר את השפה העליונה או התחתונה מבפנים לחניכיים. תוצאת חיבור נמוך של הפרנום יכולה להביא לאי היצמדות של השיניים הקדמיות ועקב כך יווצר המרווח ביניהם.

גורמים סביבתיים (משניים):

  • הרגלים- כאשר הילד מוצץ אצבעו, השיניים נדחפות החוצה ונוצר רווח בין השיניים. אחזקת השפה התחתונה בין השיניים ודחיפת לשון בבליעה ובדיבור יכולים גם לגרום להיווצרותו של הרווח בין השיניים.
  • איבוד שיניים אחוריות- גורם לעומס בשיניים הקדמיות, עקב כך הן נדחפות החוצה ונוצר רווח.
  • לשון גדולה (מקרוגלוסיה)
  • משחק מוגזם עם הלשון
  • מחלת חניכיים (פריודונטיטיס)- בעקבות מחלת החניכיים יש ספיגת עצם ואבדן תמיכה של השיניים הקדמיות. השיניים נדחפות החוצה וכך נוצרים רווחים בין השיניים.
  • מחלות מערכתיות
  • ועוד

צמצום רווחים על ידי ציפויים

אחת השיטות הנפוצות והשמרניות לסגירת רווחים בין השיניים היא ציפויים לשיניים. טיפול בציפויי חרסינה/למינייט נחשב לפופולארי ביותר בישראל. ציפויי חרסינה עשויים מחומר קראמי בעל עמידות גבוהה במיוחד המעניקים גוון טבעי ואחיד לשיניים. עלי חרסינה דקיקים נדבקים בחוזקה לשיניים עם אורך חיים גבוה מאוד. ציפויי חרסינה עמידים בפני כתמים, לא נדרשת תחזוקה מיוחדת לאחר הדבקת הציפוי, ובדרך כלל לא נדרשת הרדמה לשם ביצוע הטיפול.

צמצום רווח עקב שן חסרה/אבדן שן

אי התפתחות של שן קבועה או נשירת שן עקב טראומה, יכולים להשאיר רווח בין השיניים. במקרה זה ניתן להשלים את הרווח על ידי השתלה דנטלית באזור השן החסרה, או באמצעות גשר לשיניים אשר ימלא את הרווח באופן מלא. תוכלו לקרוא בהרחבה על השתלת שיניים ביום אחד בקישור זה.

האם חייבים לטפל?

כאשר מדובר בבעיה רפואית כגון מחלת חניכיים (פריודונטיטיס) או בהרגלים שגורמים להיווצרות המרווח, כדאי ואף מומלץ לטפל. כמו כן, כאשר רווח בין השיניים גורם לפגם אסתטי ופוגע בדימוי העצמי, סגירת הרווח הוא פתרון להחזרת החיוך וביטחון העצמי.

לרוב מבצעים צמצום רווחים כאשר מדובר בדיאסטמה (מרווח בין שיניים קדמיות עליונות). דיאסטמה היא בעיקר נחלת ילדים, שעוברת בעת החלפת המשנן החלבי (משנן ראשוני) לקבוע, אך לא רק. אצל אנשים מבוגרים ניתן לפגוש רווחים בשיניים הקדמיות. כאשר מדובר ברווח שפוגע במראה האסתטי ובהרגשה פנימית של המטופל, ניתן לסגור את המרווח במסגרת טיפול שיניים מתאים. קיימות מספר אפשרויות לצמצום רווחים. יש להיוועץ ברופא השיניים טרם הטיפול לגבי הפתרון הנכון והמתאים ביותר בהתאם למקרה.

איך ניגשים לטיפול?

לפני שניגשים לטיפול סגירת המרווחים בין השיניים, יש לבצע אבחנה מדוייקת לגבי הגורמים להיווצרות אותם המרווחים. חשוב קודם לטפל בגורם למרווחים ואז לבצע את הטיפול המתאים ביותר. כך למשל, אם המטופל סובל ממחלת חניכיים, ראשית יש לטפל במחלה ורק לאחר מכן לסגור מרווחים כדי לא לגרור היווצרות מחודשת של מרווחים בין השיניים.

מוזמנים לפנות אלינו לתיאום פגישת ייעוץ ראשונית ואבחנה ללא עלות.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png