השתלות שיניים במטופלים הסובלים מחרדה דנטלית

חרדה דנטלית

חרדה דנטלית זאת תופעה שיכולה למנוע ממטופל רבים לעבור טיפולי שיניים חיוניים, להביא להזנחה של ממש מצד המטופל ולפגוע באיכות החיים. 

מרכז רפואי גרה קליניק בתל אביב דוגל בשיטות טיפול ייחודיות במטופלים חרדתיים ומעניק טיפולי שיניים גם במקרים קשים מאוד, בהם המטופלים הסובלים מחרדה דנטלית קשה נדרשים לעבור טיפולים מורכבים וארוכים, כגון: השתלות שיניים, ניתוחי פה ולסת, שיקום פה מלא, השתלת חניכיים ועוד.

הצוות הרפואי בגרה קליניק שם דגש על טיפול אישי ויחס אנושי. כל מטופל יעבור הליך הסברתי במהלכו הרופא המטפל מפרט את שלבי הטיפול ואת אפשרויות הטיפול, משיב לכל השאלות תוך התחשבות בכל הרגישויות עד להפגת חששות ופחדים.

כיום, כאשר המודעות לעניין החרדה הדנטלית גבוהה, ניתן להקל משמעותית על התמודדות עם התופעה ולסייע למטופל לעבור בשלום כל הליך, מורכב ככל שיהיה, במספר דרכים די פשוטות, החל מהשתלות שיניים באמצעות גז צחוק (Nitrous oxide) וכלה בהשתלות שיניים מורכבות ושיקום פה מלא תחת הרדמה כללית.

מרפאת שיניים גרה קליניק מורשית לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית ובסדציה עמוקה. כל טיפול מסוג זה נעשה על ידי רופא מוסמך ובהשגחת רופא מרדים.

מהי חרדה דנטלית (דנטופוביה)?

דנטופוביה או חרדה דנטלית הוא פחד מוגזם, ולעיתים לא רציונלי מרופאי שיניים ומטיפולי שיניים. לרוב חרדה דנטלית נגרמת כתוצאה מחווית עבר שלילית מטיפולי שיניים. פחד קיצוני ומתמשך ממנו סובלים המטופלים, יכול לגרום להימנעות מטיפולי שיניים. המטופל יכול לקבוע פגישה עם רופא שיניים, אך לבטל אותה ברגע האחרון משום שאינו מסוגל להגיע לביקור. ישנם מטופלים שאפילו חשיבה על הליכה לרופא השיניים עלולה לגרום להם למצוקה פסיכולוגית ולפגיעה בתפקוד החברתי.

חרדה דנטלית יכולה להביא להזנחה דנטלית קשה מאוד, ולהגיע למצב כה חמור עד שהמטופל לא יהיה מסוגל לפתוח את הפה בשל הכאבים העזים או להגיע למצב חירום אחר אשר כבר מחייב את המטופל להגיע לטיפול. אך בשלב הזה, הטיפול יכול להיות מאוד לא נעים, דבר אשר עשוי להגביר עוד יותר את תחושת הפחד והימנעות מטיפולי השיניים.

מה גורם לחרדה דנטלית?

חוויה אישית:

חוויה אישית הוא הגורם הנפוץ ביותר לפחד מרופא השיניים. רוב המטופלים הסובלים מדנטופוביה מדווחים כי הפחד החל לאחר חוויה טרואמטית, לא נעימה או כואבת אצל רופא שיניים.

חוויה של אחרים:

פחד מרופאי שיניים יכול להתפתח לא רק דרך ניסיון ישיר. הפחד עשוי להתפתח עקב חוויה של אנשים אחרים. עקב שמיעת סיפורים טראומטיים של אחרים או דיעות שליליות של אחרים על רופאי שיניים.

איך מתמודדים עם חרדה דנטלית?

טיפול בחרדה דנטלית עשוי לכלול טיפול קוגנטיבי התנהגותי או טיפול תרופתי להפחתת חרדה או גז צחוק. הטיפול יקבע בהתאם לרמת הקושי להגיע לטיפולי שיניים. מטרת הטיפול היא להעניק כלים למטופלים הסובלים מחרדה דנטלית על מנת לאפשר להם להתמודד עם הפחד ולהגיע לטיפולי שיניים עם מינימום חרדה. היום, בזכות הטכנולוגיה והמודעות לחרדה הדנטלית, פותחו אמצעים שונים לטיפול בתופעה וגישות טיפול שונות להתמודדות עם החרדה.

  • חוויה מתקנת: לשינוי החוויה אצל רופא שיניים יש תפקיד חשוב מאוד בהפחתת הפחד. התחשבות ברגישויות שונות של המטופל, הסבר על הטיפול הדנטלי, פירוט מהלך הטיפול והצגת אפשרויות הטיפול, יוצרים שליטה רבה יותר על המצב ומסייעים להתגברות על פחד. ידע זה כוח, ואמצעי להפחתת החרדה הדנטלית.
  • גורמים סביבתיים: גם שינויים בסביבה כמו העלמת ריחות אופייניים למרפאות שיניים, לבישת חלוקים לא רגילים ומוזיקת רקע, מפחיתים את הגירויים שגורמים לפחד ועוזרים להתמודד בצורה קלה יותר עם הגירויים הקשורים אצל האדם לפחד.
  • טיפול תרופתי: ישנן תרופות הרגעה הניתנות במרשם רופא המיועדות להרגעה והפחתה של חרדות ומתחים. לפני טיפול שיניים, נטילת תרופת הרגעה תפחית בצורה משמעותית את תחושות הלחץ והחרדה.
  • סדציה/הרדמה כללית: מטופלים אשר סובלים מחרדה דנטלית קיצונית ואינם מסוגלים לעבור טיפולי שיניים, עשויים לעבור את הטיפול תחת טשטוש או הרדמה מלאה.
  • הרגעה עצמית: ישנן שיטות להרגעה עצמית כגון תרגילים נשימתיים, מדיטציה, יוגה ודמיון מודרך. ישנם מטופלים שמוצאים "דרך מוצא" בשיטות אלה ומצליחים להפחית את רמות החרדה טרם הטיפול, אך שיטות אלה אינן מתאימות לכל המטופלים.

דרכי טיפול באנשים עם חרדה דנטלית במרפאת גרה קליניק

במרפאת גרה קליניק מטפלים ביד רכה ובכפפות משי תוך התחשבות ברגישויות שונות של מטופלים הסובלים מחרדה דנטלית. אנו מציעים שלוש דרכי טיפול למטופלים שסובלים מחרדה דנטלית:

טיפול שיניים בגז צחוק (N2O) – גז הצחוק משלב חמצן ותחמוצת החנקן ותורם רבות להרגעת המתרפא, לתחושת נינוחות, ריחוף וטשטוש. הגז מוזרם באמצעות מסכה קטנה המונחת על אף המתרפא אשר מחוברת למכשיר ייעודי שמזרים את הגז במינון מדויק שמווסת במהלך הטיפול בהתאם לתגובת המטופל.

גז צחוק (Nitrous oxide) הוא גז הנמצא בכמויות קטנות באוויר. במרפאות שיניים השימוש בגז צחוק נעשה באמצעות שילוב החמצן בשיעור גבוה משיעור החמצן הנמצא באוויר, מה שהופך את השיטה לבטיחותית מאוד.

גז צחוק

סדציה (טשטוש עמוק) – סדציה או טשטוש עמוק היא מצב ביניים בין הרדמה כללית לבין ערות ומביאה לערפול חושים ולטשטוש ברמות שונות. חומר ההרדמה מוזרק באמצעות עירוי תוך ורידי על-ידי רופא מרדים מומחה אשר נמצא בחדר הטיפול במהלך כל הטיפול.

במהלך הטיפול המטופל נמצא במצב של שינה עמוקה ובסיום הטיפול המטופל אינו זוכר כלום. שימוש בשיטה זו נעשית לרוב במטופלים חרדתיים שצריכים לעבור טיפולי שיניים מורכבים וארוכים.

סדציה

הרדמה כללית – הפרוצדורה מתבצעת על ידי רופא מרדים והיא מתאימה לשימוש בטיפולים גדולים וממושכים. טיפול שיניים מבוצע בחדר ניתוח כשהמטופל מורדם. הרדמה מלאה ניתנת באמצעות עירוי של תרופות לתוך הוריד. במהלך הטיפול המטופל אינו חש בכאבים ומתאושש בתום הטיפול. טיפול שיניים בהרדמה כללית מחייב נוכחות של רופא מרדים מומחה, ציוד החייאה מיוחד ומכונת הנשמה במרפאה.

הרדמה כללית

טיפים לבחירת מרפאת שיניים 

1. מרפאת שיניים מקצועית, עם צוות קשוב, אווירה נינוחה ורגועה- מהווים גורם חשוב להפגת לחצים טרם הטיפול ולתחושת הביטחון של המטופל. שתפו את הרופא בחששות ודאגות שלכם ובקשו הסבר מפורט על הטיפול. תחושת הידע תפחית את תחושת החרדה ותסייע לכם להתגבר על הפחד.

2. כמו כן, המלצות על רופא שיניים ממטופלים קודמים מקרינים על הגישה הטיפולית של הרופא ועל מקצועיות המרפאה בביצוע טיפולי שיניים במטופלים שסובלים מחרדה דנטלית. מרפאות שיניים שמכירות היטב את בעיית החרדה הדנטלית, מאובזרות בציוד טכנולוגי מתאים ומציעות טיפולי שיניים מתקדמים בסדציה והרדמה כללית.

3. צוות מרפאת שיניים גרה קליניק בתל אביב מיומן ויודע להתאים את הטיפול הנכון ביותר לכל מטופל. הצוות שלנו קשוב ועומד לשירותיו של כל מטופל לכל אורך הטיפול, כדי שהשתלת שיניים תעבור באופן הקל, התומך והאיכותי ביותר. אנו מאמינים שחוויה טובה ללא פחדים, תלויה מעל לכל ביחס שמקבל המטופל.

מזמינים אותך לפגישת ייעוץ אישי ואבחון ללא עלות.

 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png