השתלות שיניים לחולי סכרת

השתלות שינים לחולי סוכרת

סכרת היא מחלה מטבולית המתאפיינת בריכוז גבוה של גלוקוז בדם והיא נחשבת לאחת המחלות הנפוצות ביותר במאה ה-21. ארגון הבריאות העולמי מכיר בשתי צורות עיקריות של סכרת: סכרת מסוג 1 וסכרת מסוג 2. כל צורות הסוכרת נגרמות בגלל הפרעה בייצור אינסולין או בפעולתו.

מה מקור שמה של מחלת הסוכרת?

בישראל כ- 90% מהחולים בסכרת (Diabetes mellitus) חולים בסוכרת מסוג 2. מחלת הסוכרת ידועה עוד בימי הקדם והיא אופיינה במתן שתן מוגבר וצימאון אצל אנשים שאובחנו במחלה. מכאן שמה ביוונית Diabetes שפירושו "לעבור דרך", מצב שבו המים זורמים בגוף הישר למוצא. ובתחילת המאה העשרים הוסף המונח mellitus שפירושו "מתוק כדבש".

סוגי סכרת

אינסולין הוא הורמון המופרש בגוף והוא אחראי על ריכוז הסוכר בדם. כל סוג סכרת נגרם כתוצאה משיבוש בתפקוד ההורמון אינסולין או בהיעדרו ובעקבות כך קושי באיזון רמות הגלוקוז בדם. קיימים שני סוגי עיקריים של סכרת:

סכרת מסוג 1

כ- 10% מחולי סכרת חולים בסוכרת מסוג 1, שהייתה ידוע גם בשם "סוכרת נעורים". עיקר ההופעה של סכרת סוג 1 באנשים צעירים מתחת לגיל 30 שהתבטאה בתלות מוחלטת של מתן אינסולין בדרך חיצונית באמצעות זריקות תת-עוריות או משאבת אינסולין. בסוכרת מסוג זה הגוף אינו מסוגל לאגור תאי שומן וכתוצאה מכך מבנה הגוף ברוב המקרים רזה או ללא שינוי.

סוכרת מסוג 2

כ- 90% מחולי סכרת חולים בסוכרת מסוג 2, שהייתה ידוע גם בשם "סוכרת מבוגרים". עיקר ההופעה של סוכרת מסוג זה באנשים מבוגרים ושכיחותה עולה עם הגיל. להופעת סוכרת מסוג 2 יש מרכיב גנטי חזק, אך בנוסף אורח חיים משפיע על התפתחות ומהלך המחלה. היא מתפתחת לאט ולרוב מתגלה בבדיקות דם מקריות.

*סוכרת הריונית*

סוג סוכרת נוסף עלול להופיע בכ- 3% מנשים בהריון. בתקופת ההיריון גוף האישה נאלץ לעבור שינויים רבים והסתגלויות כדי שאפשר יהיה לעבור את תקופת ההיריון עם מינימום הפרעות הורמונליות. למרות זאת, חלק מנשים בהריון עלולות לפתח סכרת הריונית קלה שחולפת בד"כ אחרי הלידה.

סכרת הריונית

איך סכרת משפיעה על בעיות שיניים?

מחלת הסוכרת מקשה על זרימת החמצן בכלי הדם למקום פצוע וכתוצאה מכך ריפוי והחלמת חניכיים איטי יותר. כמו כן, בשלבים מתקדמים יותר של המחלה, עצם הלסת התומכת בשורשי השיניים עלולה להיספג, מה שעלול להוביל לאיבוד תאחיזת השיניים, לניידות השיניים ואף לאבדן השיניים.

אחת הדרכים יעילות להחזיר למטופל את השיניים החסרות, היא באמצעות השתלת שיניים. כדי לעבור השתלת שיניים חשוב שמחלת הסוכרת תהיה מאוזנת. כמו כן חשוב להקפיד על כל ההנחיות של הרופא המטפל, כדי להגדיל את שיעורי ההצלחה הניתוחיים והשיקומיים ולהימנע מכישלון בהשתלת שיניים. בעבר, מטופלים סוכרתיים לא יכלו לעבור השתלת שיניים והתפשרו על תותבות נשלפות שגרמו לא פעם אחת לפצעים בפה, לשחיקת עצם ולאי נוחות. כאשר מחלת הסוכרת מאוזנת, אין שום מניע לבצע השתלת שיניים וליהנות מאיכות חיים גבוהה. 

השלכות הסוכרת על טיפולי השיניים

בשני סוגי הסוכרת (סוג 1 / סוג 2) יכולים להופיע סיבוכים בריאותיים בטווח הארוך כתוצאה ממצב ממושך של יתר גלוקוז בדם וסיבוכים בטווח הקצר שנובעים בעיקר ממצב של מיעוט גלוקוז בדם. הסיבוכים הקשים כוללים קטיעת הגפיים, עיוורון, פגיעה בכלי דם, פגיעה בכליות, פגיעה עצבית ועוד.

מחלת הסוכרת גורמת למחזור דם לא טוב, לפגיעה בכלי דם ולקושי בתהליך ההחלמה והריפוי של הגוף. אצל חולי סוכרת זרימת דם לפצע ירודה ומגיע פחות חמצן, שכל כך הכרחי לריפוי תקין והחלמה מהירה של האזור. כמו כן מגיעים פחות תאי דם לבנים לאזור הפצוע מה שעלול להגביר סיכוי לזיהום. מסיבה זו מתעוררת לעיתים קרובות שאלה לגבי האפשרות לבצע השתלות שיניים לחולים סוכרתיים.

בשנים האחרונות בוצעו מחקרים השוואתיים רבים בין מטופלים סוכרתיים מאוזנים לבין מטופלים לא סוכרתיים. על פי תוצאות המחקר חולים סוכרתיים עם רמות סוכר מאוזנות בדם יכולים לעבור השתלות שיניים עם שיעורי הצלחה גבוהים הדומים כמעט לשיעורי הצלחה בקרב מטופלים לא סוכרתיים וליהנות גם מרמת חיים גבוהה יותר. אין שום סיבה שאנשים שלוקים בסוכרת צריכים להימנע מטיפולי שיניים או השתלות שיניים, כל עוד המדדים של הסוכרת מאוזנים בגוף.

האם ניתן לבצע השתלות שיניים בחולי סוכרת?

מחקרים רבים מראים כי ניתן לבצע השתלת שיניים אצל בעלי סכרת ומצביעים על אחוזי הצלחה דומים בחולים עם סוכרת מאוזנת בהשוואה לאוכלוסיה בריאה. גם הפרקטיקה מראה כי חולים עם סוכרת מאוזנת יכולים לעבור השתלת שיניים עם שיעורי הצלחה כמעט זהים למטופלים לא סוכרתיים. יש לבצע בדיקות דם להמוגלובין ובהתאם, במידה ותוצאות הבדיקה יתקבלו טובות ויצביעו על סכרת מאוזנת בשלושת החודשים האחרונים, ניתן לבצע שתלים בחולים סוכרתיים.

השיטות המתקדמות להשתלות שיניים לחולי סכרת

All-on-4 / All-on-6

במטופלים חולי סכרת תהליך ההחלמה והריפוי יכולים לקחת זמן רב יותר, ולכן שיטות טיפול מתקדמות כגון All-on-4 או All-on-6 יכולות להיות פתרון מיטבי להשתלות שיניים עבור חולי סוכרת. שיטות טיפול אלה מונעות התערבות כירורגית פולשנית וטיפולים מורכבים כגון הרמת סינוס או השתלת עצם שיכולים להיות פולשניים וטראומטיים לרקמות בפה ולעכב את הריפוי שלהם. בזכות שיטות טיפול אלה, מטופלים סוכרתיים יכולים ליהנות מהשתלות שיניים איכותיות וליהנות מרמת חיים גבוהה יותר. 

שתלי בייקון קצרים

כמו כן, קיימים שתלים דנטליים קצרים אשר גם הם חוסכים ניתוחים כירורגיים פולשניים ומאפשרים לצאת עם מערכת שיניים חדשה כבר באותו היום במינימום ניתוחים כירורגיים.

bicon dental implants

השתלות שיניים ממוחשבות

שיטה נוספת שיכולה להתאים לחולי סכרת היא השתלת שיניים ממוחשבת. בשיטה זו במקרים רבים ניתן לבצע השתלות שיניים זעיר פולשניות, כלומר ללא חתך בחניכיים (Flapless Approach) או חתך מינימלי בחניכיים (Minimally Invasive Surgery). התערבות כירורגית מינימלית מפחיתה סיכוי לזיהומים ומעלה סיכויי ההצלחה של טיפול השתלת שיניים.

שתלים ביום אחד בתל אביב

השתלות שיניים ביום אחד

קיימות שיטות שונות להשתלות שיניים ביום אחד. הרופא המטפל יבחן את מצב המטופל ובהתאם לממצאים ימליץ על השיטה המתאימה ביותר, בהתאם למצבו הרפואי ולצרכיו האישיים של המטופל.

השתלות שיניים בהרדמה מלאה לחולים סוכרתיים

לחץ ומתח נפשי עלולים להגביר את רמות הסוכר בדם, ולכן כאשר מדובר בניתוח כירורגי במטופל הלוקה בסוכרת, מומלץ לשקול השתלות שיניים בהרדמה מלאה. היתרון של השתלות שיניים בהרדמה מלאה הוא מניעת לחץ נפשי שעלול לגרום לתנודות הסוכר בדם. במקרים של השתלות שיניים מורכבות לחולים סוכרתיים ישנה עדיפות בטיפולי שיניים בהרדמה מלאה. המטופל יעבור בדיקות נדרשות לצורך קביעת כשירותו לעבור השתלת שיניים בהרדמה מלאה.

השתלות שיניים בהרדמה מלאה

הנחיות לחולים סוכרתיים ששוקלים לעבור השתלת שיניים

  • הקפדה על איזון רמות הסוכר בדם (סוכרת לא מאוזנת מגבירה סיכוי לזיהומים והתפתחות דלקות חניכיים)
  • שמירה על גהות הפה (לצחצח שיניים פעמיים ביום)
  • להגיע לניקוי שיניים אצל שיננית ולבדיקות תקופתיות אצל רופא שיניים
  • לשמור על אורח חיים בריא

הנחיות לחולים סוכרתיים ביום של השתלת שיניים

  • לאכול ארוחת בוקר
  • ליטול תרופות כרגיל
  • לבדוק את רמת הסוכר בדם
  • להגיע עם תוצאות בדיקת המוגלובין A1C עדכניות

הנחיות לחולים סוכרתיים לאחר טיפול השתלת שיניים

  • לאחר כשנה חוזק האיחוי בין השתל בחולה סוכרתי דומה לחוזק האיחוי של השתל במטופל בריא
  • חשוב לבצע בדיקות תקופתיות של HbA1c ולפעול לאיזונו במידת הצורך
  • חשוב להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום, ניקוי בין השיניים, ביקור אצל שיננית וביקורת תקופתית אצל רופא שיניים
  • מומלץ לנהל אורח חיים בריא ככל שניתן

האם בכל מרפאת שיניים מבצעים השתלות שיניים לחולים סוכרתיים?

התשובה היא לא. לא כל מרפאת שיניים מעניקה טיפולי השתלות דנטליות ולא כל מרפאה מכירה גישות להשתלות שיניים במטופלים הלוקים בסוכרת. חלק מהמרפאות יעדיפו לא לבצע השתלות שיניים לחולה סוכרתי מחשש לכישלון עדיתי, על אף המחקרים.

רופא שיניים עם ניסיון רב יודע מתי להמליץ למטופל הלוקה בסכרת לעבור השתלת שיניים ומתי לא. הוא יבקש בדיקות מתאימות ויבצע אבחון רפואי וקליני מעמיק. אחרי בדיקה מקיפה, רופא שיניים ימליץ או לא ימליץ על טיפול השתלת שיניים לחולה סכרת.

מדוע חשוב ללוקה בסוכרת לטפל בשיניו?

קנדידה: למטופל עם סכרת מערכת חיסונית חלשה יותר מאשר אצל האדם הממוצע ולכן הוא חשוף יותר לזיהומים ולדלקות חניכיים. אחד הזיהומים הנפוצים שעלולים להופיע אצל מטופל הלוקה בסכרת היא קנדידה. הקנדידה מתקיימת בחלל הפה באופן טבעי, אך משגשגת וגורמת לזיהומים בחולים עם מערכת חיסון ירודה כמו בחולי סוכרת. כאשר הקנדידה מצליחה לשגשג בחלל הפה, יופיעו נגעים אדומים או רבדים לבדים באזורים שונים בחלל הפה, על הלשון, החניכיים ותקרת הפה.

קנדידה

מחלות חניכיים: גהות פה ירודה אצל חולים סוכרתיים עלולה לגרום לדלקות חניכיים כרוניות, ריח רע מהפה ולהוביל למחלות חניכיים ובהמשך גם לאבדן השיניים בפה. ישנם חולי סכרת רבים שאינם מבקרים במרפאת שיניים ואינם מקפידים על היגיינה אורלית טובה ומנציחים את המחלות הכרוניות בפה מה שגורם לאיבוד שיניהם.

מחלות חניכיים אצל סוכרתיים

ספיגת עצם: בשלבים מתקדמים יותר של מחלת הסוכרת כאשר המחלה אינה מבוקרת, עצם הלסת התומכת בשורשי השיניים עלולה להיספג, ולהוביל לניידות השיניים ואף לאבדן השיניים. אבדן השיניים מוביל לבעיות תזונה ואף לפגיעה בביטחון העצמי ובהערכה עצמית, פגיעה באיכות החיים ואף לדיכאון.

השתלות שיניים למחוסרי עצם

השתלות שיניים לחולי סכרת בגרה קליניק בתל אביב

גרה קליניק הינו מרכז רפואי חדשני ומתקדם המוביל בישראל להשתלות שיניים ושיקום הפה ובעל ניסיון עשיר בהשתלות שיניים במטופלים מחוסרי עצם ובמטופלים הסובלים ממחלות כרוניות. רצוי שחולה סוכרת יעבור טיפול שיניים במרפאה ייעודית. מרכז רפואי גרה קליניק ידוע באיכות הטיפולים המבוצעים בו, בחידוש טכנולוגי, צוות מקצועי וליווי אישי לאורך כל תהליך ההשתלה וההחלמה. נבחן את המאפיינים הייחודיים של כל מטופל ומהי שיטת ההשתלה המתאימה ביותר עבורו בהתאם למצבו הרפואי וצרכיו האישיים.

השתלות שיניים בגרה קליניק בתל אביב

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png