איך מתגברים על פחד מטיפולי שיניים?

חרדה דנטלית

טיפול שיניים, ולעיתים אפילו כל ביקור במרפאת שיניים, הוא נושא אשר מרתיע ילדים ומבוגרים כאחד. רבים מאתנו אשר חוששים מטיפול זה, נוטים לדחות שוב ושוב תורים לטיפולי שיניים ועל ידי כך להזיק לעצמנו ולהחמיר בעיות בחלל הפה. אם גם אתם פוחדים מטיפולי שיניים, הנה כמה טיפים שיוכלו לעזור לכם להתמודד עם הבעיה.

מהו פחד מטיפולי שיניים?

פחד מטיפולי שיניים, או פחד מרופא שיניים, נקרא "דנטופוביה". אנשים אשר חווים דנטופוביה סובלים לרוב מפחד חסר שליטה שעלול להפוך למצוקה אפילו מעצם החשיבה על ביקור במרפאת רופא שיניים. הכיסא המתכוונן, החדר הלבן והמכשירים ה"מאיימים" של רופא השיניים הם רק חלק מהדברים אשר יוצרים תחושה לא נעימה אצל מטופלים רבים אשר סובלים מפחד מטיפולי שיניים. הפחדים עלולים להופיע כתוצאה מטיפולים כואבים שחווינו בעבר כילדים או מטראומה מסוימת, וישנם מקרים בהם אנו מנחילים את הפחד מטיפולי שיניים לילדים שלנו.

המחשבה על ביצוע טיפול כירורגי מספיקה גם היא לפעמים כדי ליצור פחד מטיפולי שיניים. הפחד ממגע באזור כה רגיש כמו הפה תוך כדי שימוש במכשירים המשמיעים רעשי קדיחה לא נעימים, עלול ליצור חרדה אצל מטופלים רבים. נושא ההרדמה בקרב טיפולי שיניים משמש גם הוא כאחד המקורות לפיתוח פחד מסוג זה. המחשבה שהשן שלנו לא תהיה רדומה במהלך ניתוח מסוים ושהכאב יורגש, מפחידה מטופלים רבים ומייצרת אצלם את הפחד מטיפולי שיניים.

כיצד ניתן להתגבר על הפחד מטיפולי שיניים?

  • שיתוף בתכנית הטיפול – כיום בבתי ספר לרפואת שיניים, מדגישים את החשיבות של היחסים בין המטופל לרופא השיניים. רופאי שיניים רבים מאמינים שהגישה הרווחת כיום היא לתת למטופל את התחושה המרגיעה שהוא שולט במתרחש במרפאה. כאשר הרופא מסביר למטופל מהו התהליך אותו הוא עומד לעבור, וכשהוא מאפשר למטופל לשאול שאלות, המטופל יכול לדעת מה מצפה לו ולהירגע בצורה משמעותית. כשאתם סומכים על רופא השיניים שלכם וכאשר אתם חלק מתהליך, אפשר לגשת לטיפול מתוך תחושת אמון ברופא כשאתם נינוחים יותר ורגועים יותר.
  • טכנולוגיה – במהלך השנים האחרונות נעשה שיפור משמעותי בטכנולוגיה בה משתמשים רופאי השיניים לביצוע ניתוחים מורכבים וגם בדיקות שגרתיות. תוצאות הטיפול משתפרות כל הזמן ובעזרת הטכנולוגיה המתקדמת, חווית הביקור במרפאה הופכת לנעימה יותר תרתי משמע.
  • חומרי הרדמה – איכות החומרים בהם משתמשים הרופאים על מנת לאלחש את המטופלים, השתפרו גם הם בשנים האחרונות. כיום ניתן להשתמש במספר דרכים שונות על מנת להעניק טיפול בצורה נוחה ונעימה יותר, כגון גז צחוק, זריקות, ואפילו ספריי או משחה מאלחשת החוסכת למטופל כאב של דקירת מחט.
  • טיפול ייעודי – ישנן מספר שיטות טיפוליות המסייעות לאנשים להתמודד עם הפחד שלהם מטיפולי שיניים. טיפול פסיכולוגי, היפנוזה, דמיון מודרך או טיפול תרופתי, הן רק חלק מהשיטות אשר כבר עוזרות לאלפי אנשים אשר סובלים מבעיה זו. מומלץ להתייעץ עם המטפל לפני תחילת הטיפול על מנת לקבוע מהו הטיפול המתאים ביותר עבורכם.
  • סביבת המרפאהמרפאות שיניים רבות מעוצבות בסגנון ידידותי ומזמין דווקא בגלל המודעות הגדולה לבעיית הפחד מטיפולי שיניים. המרפאות הידידותיות מעניקות למטופלים חוויה נעימה עם אזורי המתנה מרגיעים, טלוויזיה, מוזיקה, פינות קפה ועוד דברים אשר יוצרים אווירה נעימה ומקלים על חווית הביקור של המטופל.

חשיבות הטיפול

למרות שישנם אנשים רבים הסובלים מפחד מטיפולי שיניים, קיימת חשיבות עצומה להקפדה על בריאות הפה. חיידקים שונים ודלקות המופיעות בחלל הפה, עלולים לגרום לנזקים נוספים ברחבי הגוף וליצור זיהומים אשר בעתיד יהיה קשה מאוד להתמודד עימם. למרות הפחד מטיפולי שיניים אסור לנו להימנע מטיפול. לכן, אם אתם מודעים לבעיה שלכם או של קרוב משפחתכם, פנו לרופא השיניים שלכם לקבלת עזרה ומידע נוסף בנושא. אל תזניחו את השיניים שלכם.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי