תחליפי עצם ברפואת שיניים

תחליפי עצם ברפואת שיניים

שיקום דנטלי מתבסס על השתלת שיניים ופעמים רבות על השתלת תוספת עצם בלסתות כדי ליצור תמיכה יציבה בשתלים דנטליים. תחום השתלה דנטלית התפתח מאוד בעשור האחרון ויחד איתו גם ייצור ופיתוח תחליפי עצם וממברנות להשתלה. כמעט כל חברה שעוסקת בייצור שתלים דנטליים תייצר או תשווק תחליף עצם. 

השתלת תחליף עצם

סוגי תחליפי עצם

לרוב הבחירה בסוג תחליף עצם מתבצעת על ידי רופא שיניים מטפל בהתאם להעדפתו האישית, ניסיונו ומאפייני הטיפול הכירורגי.

השתלת עצם ממקור עצמי – Autogenous Bone Graft

כאשר יש מחסור בעצם הלסת, טרם טיפול השתלה דנטלית על הרופא להחליט האם שתל העצם יהיה שתל ממקור עצמי (Autogenous Bone Graft), כלומר העצם נקצרת מגוף המטופל עצמו, או האם שתל העצם יהיה ממקור חיצוני לגוף. האזורים השכיחים לקצירת עצם עצמית בגוף המטופל הם זווית הלסת, קדמת הלסת, החלק החיצוני של הגולגולת וקידמת האגן.

היתרון של שתל עצם ממקור עצמי ברור למדי. סיכויי דחייה של השתל נמוכים ביותר, הצלחת הטיפול כמעט מובטחת, תאים חיים ממשיכים לצמוח באזור מושתל. החיסרון הוא הצורך לבצע ניתוח כירורגי נוסף, במקביל לאזור מנותח עיקרי. אזור מנותח נוסף מעלה את הסיכוי להזדהמות האזור, עלול לגרום לכאבים וזמן ההחלמה עלול להיות ארוך יותר. כמו כן, כמות העצם שניתן לקצור מגוף עצמו ללא גרימת נזק מוגבלת יחסית בכמותה. 

השתלת עצם ממקור חיצוני

חסרונות שתל עצם ממקור עצמי האיצו פיתוח וייצור של תחליפי עצם סינתטיים. קיימים סוגים שונים של תחליפי עצם סינתטיים. יתרונם ברור ולכן הם זוכים לנתח שימוש רחב יותר בטיפולים כירורגיים. תחליף עצם סינתטי ממקור חיצוני לגוף אינו מכיל חומר חי ומהווה תשתית מבנית זמנית עליה אמורה להיבנות עצם טבעית. לאחר השתלת תחליף עצם, כמות גדולה מהעצם הסינתטית נספגת תוך תקופה קצרה ויוצרת גירוי לבניית עצם עצמית. אך קיימים תחליפי עצם סינטטיים שאינם עוברים שום שחלוף ונשארים בגוף במשך שנים רבות.

שתל עצם ממקור אלוגני- תחליף עצם שנקצר מתרומת איברים של בני אדם. עובר עיבוד כימי, תרמי ומכאני כדי לנקותו משאריות של חומרים ביולוגיים.

שתל עצם ממקור קסנוגני– תחליף עצם שנקצר מבעלי חיים (בעיקר בקר). עובר עיבוד כימי, תרמי ומכאני כדי לנקותו משאריות של חומרים ביולוגיים.

שתל עצם ממקור אלופלסטי- תחליף עצם עשוי חלקיקים סינתטיים שפותחו בתנאי מעבדה. אינם מכילים תאים חיים או חומר ביולוגי כלשהו. ההרכב הכימי של תחליף עצם זה מעודד צמיחת עצם טבעית המשחלפת את תחליף העצם הסינתטי.

בלוק עצם

בחירה נוספת שעל רופא השיניים לקבל היא האם לעשות שימוש בחלקיקי עצם או שימוש בבלוק עצם. לאחרונה פותחה גישה חדשה להשתלת תחליף עצם מן החי בצורה של חלקיקים גרוסים מאוחים דמוי פלסטלינה. שימוש בבלוק עצם נוח ומהיר יותר ומאפשר ייצוב טוב יותר של השתל הדנטלי במהלך הפעולה הכירורגית, אך מחירו גבוה יותר. את שתלי העצם נהוג לכסות בממברנה ייעודית כדי ליצור מגננה בתקופת האיחוי. לרוב מדובר בממברנה עשויה רקמת קולגן בעלת יכולת ספיגה עצמית, כך שאין צורך בניתוח נוסף כדי להוציאה.

במרכז רפואי חדשני GARA CLINIC בתל אביב עושים שימוש מתקדם בבלוקים של עצם. בהתאם למאפייני ניתוח כירורגי, ניתן להזמין בלוק של עצם בהתאמה אישית בהתאם לצילום סיטי של המטופל, או לייצר את הבלוק במקום בעזרת שיטת Aprf (שיטה מתקדמת לריפוי מהיר של רקמות Advanced Platelet Rich Fibrin) המשולבת עם עצם סינתטית.

גורמים לאיבוד עצם הלסת:

  • מחלת חניכיים (Periodontal Disease)
  • איבוד שיניים/עקירת שיניים
  • ציסטה
  • טראומה
  • מצב של חוסר שיניים

לסיכום, לאחר בחינת כל תחליפי עצם, שתל עצם ממקור עצמי מתאים את עצמו למשטח בצורה מושלמת, מאפשר לכלי דם להתפתח במהירות בין גרגירי עצם הטבעית ומעלה סיכויי ההצלחה של הטיפול הכירורגי. עם זאת, אי אפשר להתעלם מיתרונותיו של שתל עצם ממקור חיצוני לגוף המטופל. שימוש בשתל סינתטי אינו מצריך ניתוח כירורגי נוסף, מקל על תהליך ההחלמה ובעל סיכויי קליטת השתל גבוהים כאשר הניתוח מבוצע בידי רופא שיניים מיומן ומנוסה.

חשוב מאוד לעבור השתלת עצם הלסת במרפאת שיניים שצברה ניסיון רב בתחום. מרכז רפואי חדשני גרה קליניק ידוע באיכות הטיפולים המבוצעים בו, בחידוש טכנולוגי, צוות מקצועי וליווי אישי לאורך כל תהליך ההשתלה וההחלמה. נבחן את המאפיינים הייחודיים של כל מטופל ומהי שיטת ההשתלה המתאימה ביותר עבורו בהתאם למצבו הרפואי וצרכיו האישיים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png