שיני בינה כלואות

שן כלואה היא שן המאחרת את בקיעתה במועד הרצוי, נשארת "כלואה" מתחת לחניכיים ועלולה לגרום לנזק לשורשי השיניים הסמוכות, לציסטה, לדלקות חניכיים המלוות בכאבים חזקים מאוד וחום.

שיניים כלואות אצל ילדים

שן כלואה היא תופעה די נפוצה, והיא נובעת בעיקר בגלל הימצאותה בעמדה, מיקום או כיוון לא תקינים. שן כלואה יכולה להופיע אצל ילדים בגילאים שונים והן אצל מבוגרים. כאשר אצל ילדים השיניים הקדמיות אינן בוקעות עד לגילאי 7-9, או כאשר הניבים אינם בוקעים עד לגילאי 12-14, השיניים נחשבות ככלואות. שכיחות של ניבים כלואים בלסת עליונה כ 2% בקרב הילדים. אי בקיעת שיניים חותכות עליונות הינה תופעה נדירה יותר. אצל מבוגרים שיני בינה כלואות הן תופעה די נפוצה. היעדר הטיפול בשיניים כלואות עלול לגרום נזק לשיניים הסמוכות ולדלקות ברקמת החניכיים.

banner contact us

מתי מתפתחות שיני בינה כלואות?

שן בינה הינה הטוחנת השלישית האחורית בלסת העליונה ובלסת התחתונה. יש בסך הכל 4 שיני בינה בפה. שיני בינה הן האחרונות המתפתחות בחלל הפה והן בוקעות לרוב בגילאים 17-25, גילאים המיוחסים לבגרות ובינה ומכאן השם "שן בינה". לרוב שיני בינה בלסת העליונה בעלות שני שורשים ושיני בינה בלסת התחתונה בעלות שלושה שורשים. 

שן בינה כלואה צילום

מדוע יש שיני בינה כלואות?

בתהליך האבולוציה של האדם חלה הקטנה משמעותית של הלסתות, אך גודל השיניים לא השתנה בצורה משמעותית. כתוצאה מזה, שיני בינה יכולות להישאר כלואות ולא לשרת את מטרת השיניים כלל. שיני בינה כלואות אינן משתתפות בתהליך הלעיסה.

אבולוציה

מדוע כדאי לעקור שיני בינה כלואות?

  • פגיעה בשיניים סמוכות: שיני בינה כלואות עלולות לפגוע בשורשים של השיניים הסמוכות, לספיגת עצם הלסת ולנגע עששתי. 
  • דלקת באזור שן כלואה: לעיתים מתרחשת כליאה חלקית של השן. כאשר השן בקעה חלקית וחלק מהשן נותר שקוע בעצם הלסת. בגלל מיקומן של השיניים באזורים הנידחים של חלל הפה, פעמים רבות קשה לנקות בצורה נאותה את השיניים האחוריות. עקב כך, האזור עלול להזדהם, לפתח דלקת באזור ולגרום לנפיחות, כאבים המקשים את פתיחת הפה והאכילה, חום ועד סכנה להיצרות בנתיב האוויר.
  • ציסטה: לפעמים ניתן לראות היווצרות של ציסטה סביב השיניים הכלואות. ציסטה הוא שק סגור עם חומר נוזלי הגורמת להרס מקומי של עצם הלסת ושל השן עצמה. במקרים של הזדהמות הציסטה, המטופל עלול לסבול מכאב ונפיחות.
  • צפיפות בשיניים: שיני בינה כלואות עלולות לגרום לצפיפות בשיניים. תופעה זו נפוצה בעיקר בשיניים קדמיות תחתונות אך לא רק. כדי למנוע צפיפות בשיניים, עוקרים שיני בינה כלואות. 

מהם הסיכונים לעקירת שיניים כלואות

  1. כאבים ונפיחות: לאחר עקירה כירורגית עלולה להופיע נפיחות וכאבים מקומיים לכשלושה ימים לאחר העקירה. את הכאבים ניתן לשכך באמצעות משככי כאבים בהמלצת הרופא המטפל. את הנפיחות ניתן לצמצם באמצעות הנחת קרח עטוף בבד או בנייר (כדי למנוע כווית קור) באזור העקירה.
  2. מכתשית יבשה: היא אחד הסיבוכים השכיחים שעלול להופיע לאחר עקירה כירורגית של שן בינה. תופעת המכתשית היבשה נפוצה יותר בלסת התחתונה והיא נובעת כתוצאה מיציאה מוקדמת של קריש דם מהמכתשית הריקה שנותרה בעצם לאחר עקירת השן. הטיפול במכתשית היבשה פשוט וקל ליישום. שטיפה של אזור העקירה והנחת תחבושת תרופתית יביאו להקלה די מיידית בכאבים ויקלו על הריפוי של האזור.
  3. פגיעה בעצב תחושתי: שיני בינה בלסת התחתונה ממוקמות מבחינה אנטומית בקרבת עצב תחושתי האחראי על התחושה באזור השפה התחתונה ועור הסנטר של אותו הצד. בעת העקירה קיים סיכון לפגיעה תחושתית זמנית. כדי לצמצם למינימום את הסיכון, נדרש לבצע צילום פנורמי והדמיית CT כדי לתכנן את העקירה הבטוחה ביותר.
  4. פגיעה בסינוס המקסילארי: שיני בינה בלסת העליונה נמצאות בצמידות לקיר הסינוס. הסינוסים הם חללים מלאי אוויר הממוקמים מעל עצם הלסת העליונה ומעל לשורשי השיניים, משני צדי האף. בעת עקירת שן בינה בלסת העליונה, קיים סיכוי להיווצרות החיבור בין חלל הסינוס לחלל הפה. בד"כ אין צורך בהתערבות כירורגית נוספת, אך לעיתים ניתן לסגור את הפתח על ידי התערבות כירורגית מינימלית.

האם שיני בינה כלואות יכולות לגרום לכאבי אוזניים?

לעיתים המקור לכאבי ראש, כאבי רכה או כאבי אוזניים יכול להיות ממערכת הלעיסה שלנו. רבים פותרים את העניין במשככי כאבים, בלי לדעת כי המקור לכאבים עלול להיות בגלל דלקת חריפה במוך השן או דלקת באזור שן בינה כלואה. כדי לבדוק את מקורו של הכאב המקרין מומלץ לגשת למרפאת שיניים.

שיני בינה

עקירת שן בינה כלואה בהריון

בתקופת ההריון כל אישה חווה שינויים ברמה ההורמונלית. שינויים אלה באים לידי ביטוי גם בחלל הפה. בתקופת ההריון האישה יכולה לסבול מרגישות יתר בחניכיים, נפיחות, דימום, דלקות חניכיים. כיוון שבהריון הצחצוח נעים פחות ויכול לעורר הקאה, נשים רבות נמנעות מלצחצח כראוי את שיניהן.

חשוב מאוד להקפיד על היגיינה אורלית גם בתקופת ההריון. בתקופת ההריון הגוף מגיב בצורה חריפה יותר לרובד החיידקי, ולכן חשוב מאוד להקפיד על צחצוח שיניים נאות בתקופת ההריון.

בשל רגישות בחניכיים וכיוון שבתקופת ההריון (בייחוד בטרימסטר הראשון של ההריון) עדיף להימנע מצילומי רנטגן ומטיפולים מורכבים כגון עקירה כירורגית של שן בינה כלואה, עדיף לטפל בשיניים לפני תחילת ההריון. כמובן כאשר ישנו צורך לטפל בשיניים, חשוב לא לדחות את הטיפול ולקבל אותו כדי למנוע התפשטות הזיהום.

למידע נוסף ותיאום פגישת יעוץ, השאירו פרטים וצוות המרפאה יחזור אליכם בהקדם.

דר גרה

הכל על שיני בינה כלואות

שן כלואה היא שן המאחרת את בקיעתה במועד הרצוי, נשארת "כלואה" מתחת לחניכיים ועלולה לגרום לנזק לשורשי השיניים הסמוכות, לציסטה, לדלקות חניכיים המלוות בכאבים חזקים מאוד וחום.

אודות ד"ר גרה נשאת

ד"ר גרה נשאת, מנהל גרה קליניק, נחשב לאחד מפורצי הדרך בתחומי שיקום הפה ההשתלות הדנטליות וטיפולי השיניים המורכבים. ברשותו תואר Spezialist Implantologie מטעם אגודת הרופאים המשתילים בגרמניה. כמו כן, משתתף באופן קבוע בהשתלמויות מקצועיות בכל הקשור להשתלות דנטליות, לכירורגיה ולשיקום מורכב על-גבי שתלים בבתי החולים המובילים בגרמניה ובאוניברסיטאות המובילות בעולם. עוד על ד"ר נשאת
שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png