סוגי כתרים נפוצים לשיקום שיניים

סוגי כתרים נפוצים

כתר היא יחידה מלאכותית אשר נועדה לשקם את השן לאחר נזק קשה, למשל לאחר ריקבון נרחב בשן או לאחר חבלה בשן. קיימים סוגי כתרים שונים והשימוש בהם בהתאם למצב הדנטלי של המתרפא ובהתאם לצרכים האסתטיים.

רוב הכתרים עשויים מחרסינה מבחוץ וממתכת בחלקו הפנימי, ולכן כתר מסוג זה נקרא גם חרסינה מאוחה מתכת Porcelain Fused to Metal (ראשי תיבות PFM). הסגסוגת המתכתית עשויה להיחשף באזור קו החניכיים, מה שעלול לפגוע במראה האסתטי של השן. בעקבות המודעות ההולכת והגוברת להיבט האסתטי, לצד הביקוש לחומרים דנטליים ללא מתכת, כתרים חדשניים ללא מתכת מהווים פתרון מצויין לשיקום השיניים. כתרים ללא מתכת משלבים תכונות של חוזק ואסתטיקה מרשימה. 

כתרים עם מתכת

לפני שמרכיבים כתר בפה, חשוב להכיר את החומרים מהם עשוי הכתר. כתרים שכוללים מתכת בבסיסם נבדלים בסגסוגת שממנה עשויה המתכת:

  • כתרים ממתכות לא אצילות– כתרים אלה עשויים ממתכות פשוטות (מתכות בסיס) אשר בתנאים של חמצן ורטיבות יחלידו. כתר שהמתכת שלו עברה החלדה עשוי לגרום לדלקת חניכיים. המתכת שמחלידה מתפוררת ופירורי המתכת עשויים להצטבר באזור קו החניכיים, מה שעשוי להוות מוקד דלקתי. היעדר טיפול בדלקת חניכיים עלול לגרום לנסיגת חניכיים עם השנים ולהופעת פס כהה בחניכיים, חשיפת שולי הכתר ואף ריקבוi מחדש מתחת לכתר.

  • כתרים ממתכות אצילות– בתנאים של חמצן ורטיבות לא עוברים החלדה. כתרים אלה איכותיים יותר ועשויים להכיל מתכות אצילות הבאות: זהב, פלדיום, טיטניום ופלטינה. מתכות אלו מעולות לחניכיים. מאידך גיסא, הקישור לשכבת החרסינה חלש יותר.

ככל שכתר דנטלי עשוי מאחוז גבוה יותר של מתכות אצילות, כך הסיכוי שהכתר יעבור החלדה נמוך יותר. כמובן כתרים ממתכות אצילות איכותיים יותר ובהתאם לכך גם המחיר יהיה גבוה יותר.

סוגי כתרי חרסינה מאוחים למתכת (PFM)

  • כתר חרסינה מאוחה למתכת בסיס- הכתר הפשוט ביותר, ללא מתכת אצילה
  • כתר חרסינה כולל מתכת חצי אצילה- כתר מסוג זה מכיל אחוז נמוך של מתכת אצילה. בדרך כלל מדובר במתכת פלדיום עד 35%.
  • כתר חרסינה high noble- כתר מסוג זה מכיל לפחות 50% ממתכת אצילה פלדיום
  • כתר חרסינה מאוחה מתכת אצילה– כתר מסוג זה כולל אחוז גבוה (כ- 90%) של מתכות אצילות כמו זהב ופלטינה. 

כתרים אסתטיים ללא מתכת

עקב התופעות שעלולות להופיע בפיו של המטופל בגלל המתכות, קיימת מגמה לשימוש בכתרים ללא מתכת. כתרים ללא מתכת מתקדמים יותר, מדוייקים יותר ומייצרים אותם באמצעות סריקה דיגיטלית. סריקה ממוחשבת מאפשרת יצירת כתר בדיוק רב יותר ובעל מראה אסתטי ברמה הגבוהה ביותר.

3 סוגי כתרים ללא מתכת:

  1. כתרים המשלבים זרקוניה וחרסינה- בסיס הכתר זירקוניה וחלקו החיצוני חרסינה
  2. כתרים מחרסינה דחוסה- כתר עשוי מחרסינה מלאה.
  3. כתרים מזרקוניה טהורה (מונוליטית)- כתר עשוי 100% זרקוניה בעל תכונות של חוזק ועמידות. מתאים במיוחד לשיניים האחוריות.

סוגי כתרים

איזה כתרים מתאימים לשיניים הקדמיות

בשיניים הקדמיות (מכונה גם "אזור אסתטי") היבט אסתטי משמעותי, ולכן כדאי לבצע כתרים ללא מתכת. כתרי זרקוניה הינם פתרון מעולה עבור שיקום שיניים קדמיות. במידה והשן הקדמית עברה טיפול שורש, מומלץ שגם המבנה לאחר טיפול שורש יהיה ללא מתכת, וזאת משום שמבנה מתכתי עלול להשתקף דרך הכתר ולפגוע במראה האסתטי של השן.

מה משפיע על איכות הכתר?

חלק מרופאי השיניים עוברים לביצוע כתרים ללא מתכת כלל, מזרקוניה מונוליטית או מחרסינה מלאה, או משילוב של זירקוניה וחרסינה. כדי לייצר כתר איכותי נדרשת הקפדה על רמת דיוק גבוהה של הכתר, מיומנות רופא השיניים ביצירת כתרים מתקדמים ואיכות של המעבדה המבצעת, וכן יצירת החלק שמחבר בין השן לכתר.

תחזוקת כתר דנטלי

גם הכתר האיכותי ביותר עלול לגרום לדלקות חניכיים, במידה והמטופל אינו מקפיד על היגיינה אורלית נאותה. חשוב מאוד לצחצח שיניים פעמיים ביום, להגיע לניקוי יסודי אצל שיננית לפחות פעם בחצי שנה, להגיע לביקורת תקופתית אצל רופא שיניים ולאכול מזון דל סוכרים ופחמימות. 

בחירת מרפאת שיניים לביצוע כתר דנטלי

כדאי להתייעץ עם רופא שיניים טרם בחירת הכתר. כתרים עשויים ממגוון חומרים וחשוב לבחור את הכתר האיכותי ביותר. הצעה זולה מאוד מחשידה על איכות נמוכה של הכתר. כתר לא איכותי עלול לגרום לנסיגת חניכיים ולרקבון השיניים, ואז לא בטוח שניתן יהיה לתקן את המצב. המצב הדנטלי עלול להידרדר, לגרום להרס שן מאסיבי, ואז ייתכן מאוד כי עקירת שן והשתלה דנטלית יהיו הפיתרון האופטימלי. לכן חשוב מאוד לעבור שיקום פה במרפאת שיניים איכותית שמשתמשת בכתרים איכותיים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png