מתחת לפני השטח: מה חשוב לדעת על השתלת עצם לסת?

השתלת עצם לסת

הפרעות תפקודיות במערכת הפה עשויות לנבוע מסיבות שונות ביניהן חבלה, זיהום או תחלואות של עצם הלסת. כאשר צפיפות עצם הלסת נפגעת, הדבר עשוי להוביל לירידה באיכות החיים ובמקרים קיצוניים גם איבוד כמעט מלא של תפקודי הפה. הפתרון במקרים אלו,  הוא הליך של השתלת עצם לסת שעיקרו השתלת עצם מלאכותית או השאלת עצם מגוף המטופל בהליך כירורגי, שבסופו העצם נקלטת בפיו.

מתי נזדקק להשתלת עצם בלסת?

עצם הלסת היא שם כולל לשתי מערכות, עליונה ותחתונה הממוקמות בחלקה התחתון של הגולגולת ומחוברות בשני מפרקים הנמצאים ברקות. במקרים של חבלה חמורה, זיהום, מחלה ממאירה או שחיקה של השיניים, עשוי להיווצר מחסור או ירידה בצפיפות העצם.

אבחון של מקרה זה, מתבצע באמצעות צילום CT של פיו של המטופל ויכול להתבטא בהיעדר רוחב או גובה מספק המצריך השתלה של אלמנט מלאכותי המורכב מעצם המיובאת מהמטופל עצמו או עצם מלאכותית ממקור זר.

השתלת עצם בלסת, נוגעת למקרים בהם הירדה בצפיפות היא קלה וניתנת לריפוי באמצעות פרוצדורה כירורגית בהרדמה מקומית. ככל שמדובר בריסוק של עצם הלסת או טראומות לחלקים נרחבים בחלקים העליונים או התחתונים, נדרש שיקום בהיקף נרחב.

כיצד מתבצע תהליך ההשתלה

השתלת עצם לסת (אוגמנטציה), היא הליך כירורגי במהלכו נבנה רכס אנכי או אופקי העשוי מעצם זרה אשר מתחברת לשאר חלקי הלסת בעת תהליך ההחלמה.

בשלב הראשוני, ככל שמצבו הרפואי של המטופל מאפשר זאת, יבוצע צילום ותיבנה תוכנית טיפול בהתאם לשטח הזקוק להשתלה. במידה והירידה בצפיפות העצם היא במקום בו יש שיניים פגועות, יש לעקור אותן. בדומה לכך, אם מדובר באזור הסובל מדלקת, הפרוצדורה תחל רק לאחר ההחלמה וזאת על מנת למנוע החרפה של הזיהום ודחייה של העצם המושתלת על ידי הגוף.

בשלב השני, יחל ההליך הכירורגי בו מבצע הרופא חתך לאורך החניכיים על מנת לחשוף את העצם. לאחר מכן, מושתל בלוק העצם החלופי (Bone Blocks). לאחר הכנסת עצם הבלוק, ייתכנו חללים חשופים אותם ימלא הרופא בגרגירי תחליף עצם.

בשלב השלישי, יבוצע קיבוע של העצם החדשה, באמצעות קרום דק הנקרא ממברנה (Membrane) העשויה טפלון או קולגן. הממברנה מונחת על העצם מושתלת ומטרתה למנוע את ספיגת העצם וירידה בנפח עצם הלסת.

בשלב הרביעי ואחרון, מסתיים ההליך הכירורגי בתפירת החניכיים וכיסוי עצמות הלסת. לאחר מכן מתחיל תהליך ההחלמה שאורכו בין ארבעה לשישה חודשים ובסופו ייקלט השתל אל תוך הלסת עצמה.

ומה הם הסיכונים?

כמו בכל פרוצדורה כירורגית, גם כאן מדובר בהחלמה העשויה לגרום לכאב וחוסר נוחות. בשבועיים הראשונים מן הטיפול, עשויים להיות כאבים מקומיים באזור המושתל. לרוב, הטיפול במקרים אלו ייעשה באמצעות משככי כאבים או תרופות שמטרתן מניעה של זיהומים אפשריים.

יש לציין שבמקרים של תסמינים גופניים חמורים כמו חום גבוה, חולשה ותת תפקוד, יש לפנות לרופא המטפל בהקדם האפשרי. זאת על מנת לשלול זיהומים חמורים העשויים לגרום למצב רפואי מסכן חיים. ככל שמדובר בהשתלה של עצם מלאכותית, הסיכון העיקרי הוא דחייה של השתל. אולם בדומה להשתלת שיניים, גם בהשתלת עצם, סיכויי ההחלמה טובים ועומדים על למעלה מ-90%.

נרגיע ונאמר גם שתוחלת הסיכון פוחתת משמעותית, ככל שמדובר בפרוצדורה המתקיימת במקום בו הצוות הרפואי מיומן ומקפיד על סביבה סטרילית. בנוסף, בטרם הפנייה למרפאת השיניים, חשוב לערוך את כלל הבדיקות המקדימות ולוודא שהמצב הדנטלי והגופני הכללי מאפשר לכם לעבור השתלת עצם לסת.