מה הם שתלים זיגומטיים ולמי הם מתאימים?

שתלים זיגומטיים

שתלי זיגומה, הם שתלי טיטניום חלקים שאורכם בין 3-5 ס"מ, המשמשים להשתלת שיניים בעצם הלחי (הזיגומה). שיטת טיפול זו למעשה מבצעת קיבוע עמוק במטופלים הסובלים ממחסור בעצם הלסת. היתרון העיקרי בשיטה זו, הוא שמדובר בהשתלת שיניים שאינה כוללת גם פרוצדורות כירורגיות נלוות כמו הרמת סינוס או בניית עצם. אז איך זה עובד? הכול במאמר הבא.

מה הם בעצם השתלים הזיגומטיים?

בהשתלות שיניים רגילות מוחדר שתל מלאכותי דמוי בורג לעצמות הלסת שבימים כתיקונם, מחזיקות את מערכת השיניים שלנו. מטופלים רבים סובלים ממחסור בעצם הלסת, העשוי לנבוע מסיבות בריאותיות, גנטיות או הגייניות. במקרים כאלו, לא ניתן לבצע השתלת שיניים רגילה שכן לא יהיה ניתן לעגן את השתל. האלטרנטיבות הקיימות למחסור בעצם כוללות הרמת סינוסים או הגדלת נפח העצם – פעולות כירורגיות בעלות סיכונים רבים והחלמה ממושכת.

לאור חסרונות אלו, נכנס לשימוש לפני קרוב ל-30 שנה פתרון השתלים הזיגומטיים שאינם מצריכים התערבות כירורגית, פרט להליך השתלת השיניים. מדובר בשתלים שאורכם נע בין 3 – 5 ס"מ שראשם המאורך והחלק המאפשר נטייה זוויתית של 45 מעלות, מסייעים לשיקום מיטבי. הפרוצדורה שאינה נוגעת לעצם הלסת, עוקפת אותה ומחדירה את השתל הזיגומטי לעצם הלחי, שנחשבת לבעלת צפיפות גבוה ביותר. תוצאות ההשתלה הן לרוב חלוקת לחץ טובה שמאיצה את שיקום השיניים וסיכויי הצלחתה מגיעה עד ל-98%.

הליך הטיפול

הליך החדרת השתלים הזיגומטיים נחשב לפשוט יחסית, זאת על אף גודלם של השתלים. בנוסף, הוא כולל הרדמה מקומית בלבד. במהלך הטיפול יוצר הרופא כיס בעצם הלחי באמצעות חיתוך עדין של החניכיים לשם יצירת החור. לאחר החיתוך מופשלים החניכיים בצורת האות T עד לחשיפת העצם.

באמצעות אזמל חורצים את העצם באופן אנכי, ובסיוע מכשיר דיסק מבצע הרופא חריץ אופקי. הרופא מחדיר את השתלים באופן צידי באמצעות אותו דיסק. לאחר מכן, מוכנס השתל ומקובע במעטפת הקשה של עצם הזיגומה, זאת באמצעות ציוד ייחודי המיועד להשתלות מסוג זה. לבסוף, מכוסה השתל ברקמות החניכיים ואלו נסגרות באמצעות תפירה.

במידה ומדובר בהשתלת שיניים מורכבת הכוללת שיקום פה מלא, יבוצע קיבוע של עד 12 שיניים שמספרם תלוי בגודלה של הלסת. לשם השיקום, יעדיפו שימוש בשתלים זיגומטיים וזאת על מנת לייצב את מערכת השיניים באופן מידי.

הסיכונים והסיכויים של השתלים הזיגומטיים

על אף שמחקרים מהשנים האחרונות מעלים כי למטופלים שעברו התקנת שתלים זיגומטיים, סיכויי החלמה של למעלה מ-95%, עדיין ישנם סיכונים שכדאי להכיר בטרם תעברו את פרוצדורת ההשתלה.

ראשית, חשוב לדעת שעצם הלחי נמצאת בחלק האמצעי של הגולגולת. מיקום זה מעלה חשש שבמהלך הטיפול, ייפגעו מבנים אנטומיים באזור העיניים והמוח. לצד זאת, ייתכנו סיבוכים נוספים ביניהם: זיהום, דלקת בסינוסים, כניסת אוויר ונוזלים בין חלל הפה לחלל הסינוס באמצעות חור או שברים בעצם הלחי.

על מנת להפחית כמה שניתן את הסיכונים, מומלץ לבצע את ההשתלה אצל רופא אשר מתמחה באנטומיית הפנים והלסתות. זאת על מנת שיוכל לאבחן את מצב המטופל באופן מיטבי ולבצע את הפרוצדורה בצורה הבטוחה ביותר.

כמו כן, כדאי לדעת שישנן קבוצות סיכון שחל איסור לבצע בהן השתלת שיניים בעצם הלחי.  מטופלים המצויים בסיכון מוגבר הם מטופלים בעלי עצם זיגומה צרה מהרגיל, מטופלים  שסובלים מגידולים באזור הפה, מחלות דם או סוכרת לא מאוזנת. לצד אלו, חל איסור לבצע את הפרוצדורה בנשים בהריון ויש להמתין עד לאחר הלידה לשם ביצוע ההליך.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png