השתלת שיניים ממוחשבת בטכנולוגיית CAM/CAD

השתלות שיניים בטכנולוגית CAM-CAD

טכנולוגיית CAD/CAM (ראשי תיבות של : Computer Aided Design and Computer Aided Manufacturing) ברפואת השיניים פירושה עיצוב וייצור ממוחשב של מבנים, בעזרתה ניתן לתכנן ולייצר כתרים, גשרים, תותבות ושחזורים נוספים בעזרת מחשב. 

מה זה CAM/CAD?

טכנולוגיית CAM/CAD הינה מערכת חכמה הכוללת סורק אינטראורלי להדמיית תלת מימד של האזורים בפה, תכנת מחשב ומחרטה שולחנית. המערכת מאפשרת לייצר שחזורים קבועים במהירות וחוסכת את הצורך במעבדת שיניים חיצונית. פעולה שחוסכת זמן רב למטופל, ביקורים מיותרים במרפאת שיניים ומייעלת את עבודת רופא השיניים באמצעות יכולת ייצור מדוייקת יותר של שחזורים בהתאם לפיו של המטופל. באמצעות טכנולוגית CAM/CAD ניתן לייצר שחזורים מדוייקים להפליא מחומרים אסתטיים כגון כתרי חרסינה, כתרי זרקוניה, כתרים על גבי שתלים, גשרים, סתימות חרסינה ועוד. מאמר שהתפרסם באתר cochranelibrary.com (אתר הסקרים המוביל בתחום הבריאות) הסוקר את השפעת המערכת CAM/CAD על טיפולי השיניים, מצביע על ביוקומפטביליות ורמה אסתטית גבוהה כאשר משתמשים במערכת CAM/CAD לשחזור שיניים. כמו כן המערכת מאפשרת לבצע שחזור שיניים בפגישה אחת ללא מפגשי פולואו-אפ נוספים.

השתלת שיניים ממוחשבת: איך זה עובד?

השתלת שיניים ממוחשבת בטכנולוגיית CAM/CAD מתבצעת במספר שלבים:

  1. אבחון ותכנון- רופא שיניים מבצע צילום פנורמי והדמיית CT, המספקים לו תמונה תלת מימדית של חלל הפה, עצם הלסת, מיקום תעלת העצב, אזור הסינוס ועוד. בעזרת נתונים אלו רופא שיניים בונה תכנית טיפול למטופל הספציפי.
  2. תכנון הטיפול- בשלב זה מבוצע תכנון ממוחשב של טיפול השתלה דנטלית באמצעות טכנולוגיית CAM/CAD. בעזרת התכנה רופא שיניים יכול לתכנן את מיקום השתלים, זווית, עומק חדירה וכן הלאה על סמך הנתונים שהתקבלו בשלב הקודם.
  3. הדפסת תלת מימד- בעזרת תכנת מחשב מתרגמים את תכנית הטיפול שנערכה בשלב הקודם לתוצר הסופי (שבלונה מדויקת המותאמת ללסת המטופל, והמכילה את פתחי ההברגה של השתלים) ומדפיסים אותו באמצעות מדפסת תלת מימד.
  4. השתלה- הרופא מניח את השבלונה שהוכנה במעבדה על-גבי הלסת, וכך הוא יודע במדויק היכן ממוקם הפתח והיכן עליו להבריג את השתל. השבלונה תשב בצורה מושלמת בפיו של המטופל, וכך למעשה מושגת רמת דיוק שלא ניתן היה להגיע אליה ללא מערכת ממוחשבת.

מעבדה דיגיטלית

מהם יתרונות המערכת?

  • סריקה דיגיטלית של הפה במקום לקיחת מטבעים עם כפות מידה קלאסיות
  • הדמיה של מראה השיניים לאחר הטיפול
  • צמצום שלבים הנדרשים להשלמת עבודות טכניות, מה שחוסך ביקורים אצל רופא שיניים
  • ניתן לסיים את הליך ההשתלה ביום אחד, כולל התקנת כתרים קבועים
  • תכנון מקדים ומדויק של כל שלבי ההשתלה (גם במקרים שבהם קיים חשש לפגיעה בעצב)
  • ניתן לבצע טיפול השתלת שיניים ללא ביצוע חתכים או תפרים בחניכיים (Flapless Surgery)
  • מזעור תהליך כירורגי התורם להליך החלמה קל ומהיר יותר בביצוע השתלת שיניים ממוחשבת
  • שחזורי שיניים מדוייקים מאוד בהתאם לפיו של המטופל

האם כל מרפאת שיניים עושה שימוש במערכת CAM/CAD?

התשובה היא לא. מדובר בטכנולוגיה מתקדמת הדורשת השקעה כספית לא מבוטלת ומיומנות בשימוש במערכת זו. מערכת CAM/CAD כוללת מערכת חומרה ,תוכנת מחשב ומחרטה שולחנית. מרפאת שיניים בה מבצעים טיפולי שיניים באמצעות המערכת, מאפשרת למטופליה לקבל טיפולי שיניים איכותיים יותר, מדוייקים יותר ובנוחות מרבית. המערכת מאפשרת לקצר את זמן הטיפול בצורה משמעותית ותוך מספר פגישות מועט (בד"כ עד שתי פגישות) ניתן לסיים את כל טיפול השיניים, לרבות טיפולי שיניים מורכבים. 

כתרי זרקוניה ביום אחד

מדוע כדאי לעבור השתלת שיניים ממוחשבת?

השתלת שיניים דורשת דיוק רב על מנת לקבע שתלים דנטליים בעצם הלסת בצורה מיטבית ולהגיע ליציבות גבוהה של שתלים דנטליים כדי שיעמדו בלחצי הלסת. שתל דנטלי שמוקם באזור עם עצם דלילה לא יהיה יציב. בנוסף, כתרים וגשרים לא מדויקים פוגמים בחיוך ובעקבות זאת במראה הפנים. טכנולוגיית CAM/CAD מאפשרת להגיע לרמות דיוק גבוהות ביותר ומסייעת לתכנן באופן מדויק את מיקומו של השתל הדנטלי. בנוסף, המערכת בעלת יכולת טכנולוגית גבוהה לייצר כתרי זרקוניה/חרסינה אסתטיים וברמת דיוק גבוהה המותאמים בדיוק לפיו של המטופל. שימוש בטכנולוגיית CAM/CAD משפרת משמעותית את תוצאות הטיפול, מראה אסתטי ומפחיתה את הסיכון בכישלון ההשתלה.

יצירת כתרי זרקוניה באמצעות מערכת CAM/CAD

מטופל אשר צריך לבצע כתר יחיד בשן או מספר כתרים בשיניים, נמליץ לו לעבור את הטיפול באמצעות טכנולוגיה חדישה זו, אשר ללא ספק תשאיר את המטופל מרוצה ומחוייך מרמת גימור גבוהה, איכות חומרי גלם ומהירות הטיפול. עבור מטופלים להם הפן האסתטי חשוב במיוחד, נמליץ לבצע כתרי זרקוניה העשויים מחומר קראמי לבן וללא מתכת, בעל תכונות אסתטיות מעולות. עבור מטופלים שזקוקים לכתרים בשיניים הקדמיות או סובלים מנסיגת חניכיים- כתרי זירקוניה יעניקו את המראה האסתטי ביותר ולא יכילו גוון אפור של מתכת.

תנור צבע לכתרים תנור לסנטור זרקוניה

השתלת שיניים ביום אחד באמצעות CAM/CAD

בהשתלת שיניים קונבנציונלית מוחדרים השתלים אל עצם הלסת ונדרשת תקופת המתנה של מספר חודשים (בין 3 ל-6 חודשים) עד לקליטת השתל. העיקרון מאחורי כל סוג של השתלת שיניים, הוא החדרת שתל דנטלי אל עצם הלסת אליו מחוברת השן המלאכותית. כדי שהשתלת שיניים תצליח, על השתל הדנטלי להיות מקובע היטב אל העצם. בהשתלת שיניים רגילה, רופא שיניים מבצע חתך בחניכיים ומחדיר שתל דנטלי באופן ידני על סמך מה שנגלה לעין בזמן אמת.

כיום, ניתן לעבור השתלת שיניים ביום אחד בשיטת "העמסה מיידית" המאפשרת למטופלים רבים לצאת ממרפאת שיניים עם מערכת שיניים אסתטית כבר באותו היום. מדובר בטכניקה חדשה יחסית שהוכיחה את עצמה כאפשרית להעמיס את השיקום מעל שתלים מיד עם ביצועם. השתלת שיניים ממוחשבת נעשית בעזרת שימוש בהדמיית מחשב על מנת לתכנן בצורה המדוייקת ביותר את מיקום השתלים ולקבוע מראש זווית החדרה אופטימלית של שתלים דנטליים. רופא שיניים מכין תכנית פעולה מפורטת שנקבעת בעזרת ההדמיה הממוחשבת. לאחר מכן צוות המעבדה מכין שבלונה מדויקת המותאמת ללסת המטופל, והמכילה את פתחי ההברגה של השתלים.

כמה עולה השתלת שיניים בטכנולוגיית CAM/CAD?

עלות להשתלת שיניים ממוחשבת משתנה בהתאם להיקף ההליך המבוצע ולפי מאפיינים ייחודיים של כל מטופל. לעיתים נדרשים תהליכים מקדימים של הוספת עצם והדבר כרוך בתוספת תשלום. כמו כן, חומרי גלם מהם עשויים השתלים משפיעים על מחיר ההשתלה. שתלי זרקוניה יהיו יקרים יותר ואסתטיים יותר לעומת שתלי טיטניום רגילים. מספר שבועות לפני ביצוע השתלה דנטלית צוות רפואי מתכנן את מהלך הטיפול, יוצר הדמיה ממוחשבת ונערך בצורה קפדנית תוך שימוש בטכנולוגיית CAM/CAD. שימוש בטכנולוגיה זו דורשת מיומנות, ניסיון וידע מעמיק של רופא השיניים על מנת להעניק טיפול מדוייק ואיכותי.

למי זה מתאים?

  1. מטופלים עם נפח עצם משמעותי באזור בו יש להתקין שתל דנטלי
  2. העדר מחלות שעלולות להקשות בתהליכי איחוי של השתל לרקמות הפה כגון סכרת לא מאוזנת
  3. העדר גורמי סיכון כגון עישון כבד, צריכת אלכוהול מוגזמת או חריקת שיניים
  4. סגר פה מאוזן לפיזור הכוחות המופעלים על השתלים

חשוב מאוד לעבור השתלת שיניים במרפאת שיניים שצברה ניסיון רב בתחום השתלות שיניים ובביצוע השתלת שיניים בשיטה הממוחשבת בטכנולוגיית CAM/CAD. מרכז רפואי חדשני גרה קליניק ידוע באיכות הטיפולים המבוצעים בו, בחידוש טכנולוגי, צוות מקצועי וליווי אישי לאורך כל תהליך ההשתלה וההחלמה. נבחן את המאפיינים הייחודיים של כל מטופל ומהי שיטת ההשתלה המתאימה ביותר עבורו בהתאם למצבו הרפואי וצרכיו האישיים.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png