השתלת שיניים טוחנות – למה זה חשוב ומה צריך לדעת לפני?

השתלת שיניים טוחנות

שיניים טוחנות כשמן כן הן – טוחנות את המזון הנכנס לגופנו לכדי עיסה נוחה לעיכול.  מאחר והן ממוקמות בחלק האחורי של הלסת, פגעי הזמן והצטברות חיידקים גורמים להן להיחלש ולנשור. למזלנו, כיום רפואת השיניים כה מתקדמת, שמספקת פתרונות להשתלת שיניים טוחנות. על תהליך ההשתלה וכל מה שעליכם לדעת – במאמר הבא. 

מדוע אנחנו צריכים שיניים טוחנות? 

מערכת השיניים הקבועה כוללת ארבע קבוצות שבכל אחת מהן שלוש שיניים טוחנות הממוקמות בחלקה האחורי של הלסת. ארבעת השיניים האחוריות הקרובות ביותר למפרק הלסת הן שיני הבינה המתפתחות בגילאי ההתבגרות המאוחרים. 

תפקידן של קבוצות השיניים הללו הם כתישת המזון באופן יעיל ונוח לבליעה כחלק מתהליך האכילה. זאת לאחר חיתוכו ופירוקו באמצעות השיניים החותכות והמלתעות. 

בשונה משאר מערכות השיניים, אלו הטוחנות, בעלות מבנה שטוח המאפשר טחינה מהירה ויעילה של האוכל. אולם מיקום ומבנה זה, מעלים גם את הסיכון לפגיעות שונות.  על אף שהסיכון שבחבלה וגרימת טראומה לחלל הפה מוכר בכל קבוצות השיניים, אלו הטוחנות חשופות להצטברות חיידקים, שחיקה, דלקות שונות ולבסוף גם נשירה או עקירה מוקדמת. 

השתלת שיניים טוחנות – מה כולל התהליך?

השן בנויה משלושה חלקים שביחד מרכיבים את מערכת השיניים שלנו. החלק הראשון הוא השורש, החולייה המחברת בין חלקי השן לעצם הלסת. מעליו, מצוי צוואר השן שמחבר בין חלקה העליון לשורש וממוקמת מתחת לחניכיים. החלק העליון, קרוי "כתר" והוא החלק הגלוי לעין שמשמש אותנו בתפקודי הפה השונים. 

במקרים של נזק חמור לשורש השן, נשירה או חבלה הגורמת למות השן, ניתן להכניס שתל דנטלי – שורש שן חלופי העשוי טיטניום או זרקוניה , עליו מוברגת שן מלאכותית קבועה. במקרים של שיניים טוחנות שתפקידן להחליף את אלו שאבדו או ניזוקו, התהליך כולל שלושה שלבים עיקריים והם:

  1. החדרת השתל – בהליך כירורגי שנמשך בין 30 דקות למספר שעות ומתבצע בהרדמה מקומית,  מוחדר עצם דמוי בורג אל עצם הלסת. לאחר ההשתלה נתפר מיקום ההחדרה לטובת קליטתו אל עצם הלסת בתהליך שנמשך החל משלושה חודשים ולעד לחצי שנה. 
  2. חשיפת השתל – פעולה כירורגית שבאמצעותה חושפים את השתל מעל פני החניכיים ומותקנת כיפה מתכתית עליה מורכב הכתר החלופי. 
  3. התקנת הכתר – הברגה של שן מלאכותית, עשויה חרסינה שהותאמה למטופל על גבי השתל החשוף. תהליך זה, יתקיים לרוב מספר שבועות לאחר חשיפת השתל ויכלול ביקורות נוספות שמטרתן לוודא שהשן החלופית אכן מתאימה לפיו של המטופל.  

מה הם הסיכונים של הטיפול?

אין חולק כי אובדן של שיניים, פוגע משמעותית באיכות חייהם של המטופלים ועשוי לגרום לקושי בתפקודי הפה היומיומיים כמו גם, פגיעה ניכרת באסטיקת הפה. גם כאשר מדובר בשיניים טוחנות שאינן חשופות לעין, הפגיעה ניכרת ומעוררת קושי רב בטחינת המזון קל וחומר כשמדובר במזונות מוצקים הדורשים לעיסה ממושכת. 

מאחר ומדובר בהליך כירורגי, עוד בשלב הפנייה למרפאת השיניים מתבקש המטופל לעבור בדיקות שונות הבוחנות את מצבו הרפואי. במטופלים בעלי מערכת חיסונית מוחלשת, בעיות בקרישת הדם או כאלו המצויים בהחלמה של עצם הלסת, השתלת שיניים טוחנות עשויה שלא להצליח. בין אם בגלל דחיית השתלים ובין אם קושי בשיקום הפה. 

החדשות הטובות הן, שהשתלת שיניים טוחנות אינה טומנת בחובה סיכונים העולים על כאלו של השתלת סוגים אחרים של שיניים. לראייה, מומחי שיניים רבים מדווחים על סיכויי הצלחה של למעלה מ-95% בהשתלות שיניים טוחנות באוכלוסייה הכללית ולמעלה מ-88% באוכלוסיות הסובלות מרגישויות שונות. 

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png