השתלות שיניים תחת טשטוש (סדציה)

השתלות שיניים בסדציה-טשטוש

הצורך בטשטוש בטיפולים כירורגיים

טכנולוגיה מתקדמת ברפואת שיניים מאפשרת לעבור טיפולי שיניים, גם טיפולים מורכבים, ללא כאבים. למרות זאת, עדיין אנשים רבים פוחדים, או סובלים מפוביה דנטלית ונמנעים להגיע לטיפולי שיניים. כתוצאה מכך, המטופל עלול להגיע להזנחה דנטלית ולצורך בטיפולים מורכבים יותר. כדי להקל על המטופל, ניתן לבצע טיפולי שיניים בעזרת טשטוש (סדציה).

מה זה סדציה?

סדציה היא פרוצדורה המתבצעת על ידי רופא מרדים. רופא מרדים הוא רופא האחראי על פעולת הרדמת מטופל במהלך פרוצדורה כירורגית. בנוסף למתן חומרי הרדמה למטופל, רופא מרדים אחראי על ניטור מצב החולה והשגחה על מערכות החיים הקריטיות שלו כגון קצב הלב, ריווי חמצן בדם, לחץ דם, קצב הנשימה וכל הפרמטרים החשובים לשמירת בריאותו של המתרפא.

איך עובר הטיפול תחת טשטוש?

רופא מרדים מזריק לוריד חומרי הרדמה הגורמים לטשטוש, לא להרדמה מוחלטת, ולכן המטופל נשאר ער לסביבתו, שומע כאשר מדברים אליו, מגיב ושומר על כל הרפלקסים, אך אינו במלא חושיו. המטופל הרבה פחות רגיש לכאב ועובר את הניתוח בצורה קלה יותר. באמצעות שליטה על קצב וכמות חומרי הרדמה המוזלפים למטופל, ניתן לשלוט בעומק הסדציה. לאחר סיום הסדציה קיימת היתכנות לאמנזיה, כלומר חוסר זיכרון מוחלט של הליך הטיפול שבוצע. בתום הטיפול המתרפא ישאר במרפאה במשך כחצי שעה למעקב. לאחר מכן המטופל יכול ללכת לביתו, מומלץ בליווי מבוגר.

יתרונות הסדציה

  • מאפשרת למתרפאים לעבור טיפול שיניים בקלות רבה יותר
  • אנשים שסובלים מחרדה דנטלית יכולים לעבור את הטיפול בסדציה
  • טיפולים בינוניים שאינם מצדיקים שימוש בהרדמה כללית ניתן לבצע בסדציה
  • עלות טיפול שיניים בסדציה נמוכה יותר לעומת טיפול שיניים בהרדמה כללית

חסרונות הסדציה

  • המתרפא אינו מורדם באופן מלא ונדרשת מיומנות גבוהה על מנת לשלוט ברמת הכאבים
  • עלות נוספת למטופל

מהן אפשרויות טיפול נוספות?

  1. כאשר מדובר בטיפול בינוני ניתן להסתפק בטשטוש
  2. כאשר מדובר בטיפול מורכב וממושך הדורש שליטה רבה יותר, ניתן לעבור את הטיפול בהרדמה כללית. בדרך כלל כאשר מדובר בהרס פה גדול, נדרשות שעות ארוכות לשיקום הפה, ואין זה ביכולתו של אדם להחזיק פה פתוח לפרק זמן כל כך ארוך. במידה והמטופל מיועד להשתלות שיניים בהרדמה כללית, חייבים לדאוג לכל הלוגיסטיקה המסובכת: רופא מומחה להרדמה כללית, מכונת הרדמה עם כל המוניטורים, אחות בחדר ניתוח. כאשר מדובר בטיפול ארוך, כמעט אין אופציה אחרת. 
  3. בטיפולים פשוטים יותר של שתל שן אחת או טיפולי שיניים אחרים, ניתן להסתפק בהרדמה מקומית וגז צחוק

למי ניתן לבצע טיפול בסדציה או בהרדמה כללית ברפואת שיניים?

טיפול בסדציה: טיפול בטשטוש הוא פתרון מצוין עבור אנשים שסובלים מפחד או מפוביה דנטלית וזקוקים לטיפול שיניים בינוני שנמשך עד 5 שעות. גם במקרים של ניתוחים כירורגיים בינוניים המבוצעים בהרדמה כללית ולא מלווים בכאבים, המטופל עלול להרגיש אי נוחות וקושי בפתיחת הפה למשך מספר שעות. טשטוש במצב כזה, היא אופציה טיפולית מצוינת שעוזרת למטופל לעבור את הטיפול בקלות ובנוחות. טיפול בסדציה הוא גם נוח לכירורג, שהרי המתרפא אינו סובל ואינו מפריע במהלך הטיפול, מה שתורם לביצוע מהיר יותר של הטיפול, ללא כל הפרעה חיצונית וזה מפחית את הסיכונים הכורכים בניתוחים ממושכים.

טיפול בהרדמה כללית: כאשר מדובר בניתוח כירורגי ארוך שעלול להימשך בין 5 ל- 10 שעות כגון השתלות שיניים בלסת שלמה ביום אחד וכמובן כאשר מדובר בשיקום של שתי הלסתות, טיפול בהרדמה כללית הינה האופציה העדיפה.

מי רשאי לבצע טיפול שיניים בהרדמה כללית או בסדציה?

טיפולים בסדציה מתאימים לניתוחים בינוניים. ניתוחים מורכבים וממושכים כדאי לעבור בהרדמה כללית. כאשר מדובר בהשלה דנטלית של שתל בודד, ניתן להסתפק בהרדמה מקומית. 

למי ניתן לבצע טיפול שיניים בסדציה או בהרדמה כללית?

הסיווג לטיפול שיניים במתרפאים בסדציה נקבע על ידי האגודה האמריקאית להרדמה (ASA):

  • ASA 1- מטופל בריא
  • ASA 2- מטופלים הסובלים ממחלה מערכתית קלה שאינה מגבילה אותם בחיי היומיום וכוללת מעשנים, נשים בהריון וצורכי אלכוהול.
  • ASA 3 – מטופלים הסובלים מבעיה מערכתית חמורה המגבילה אותם בחיי היומיום כגון סכרת לא מאוזנת.
  • ASA 4- מטופל הסובל ממחלה מערכתית חמורה המהווה סיכון מתמיד לחייו כגון אי ספיקת לב.
  • ASA 5- חולה אנוש

לפי הנחיות משרד הבריאות, טיפול שיניים אמבולטורי בהרדמה כללית או בסדציה ניתן לבצע למתרפאים הנמצאים במצב בריאות ASA 1 ו- 2 בלבד.

מי רשאי לבצע טיפול השתלת שיניים בסדציה?

מרפאות שיניים בודדות בישראל בעלות אישור מטעם משרד הבריאות לבצע טיפולי שיניים בהרדמה מלאה או בסדציה. מרכז רפואי גרה קליניק בתל אביב להשתלות שיניים ושיקום הפה מורשה מטעם משרד הבריאות לבצע טיפולי שיניים בהרדמה כללית או בסדציה. (להלן האישור מתוך אתר משרד הבריאות). טיפולי שיניים בסדציה מבוצעת על ידי רופא מרדים מומחה הנוכח לאורך כל הטיפול ורופא שיניים שעבר הכשרה נדרשת.

האם כדאי לעבור השתלת שיניים בסדציה?

השתלות שיניים בטשטוש הוא טיפול בטוח וקל יותר עבור המתרפא ולכן הוא מומלץ בנסיבות שפורטו  לעיל.

שיתוף ב facebook
Facebook
שיתוף ב twitter
Twitter
שיתוף ב linkedin
LinkedIn
שיתוף ב pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי

שתלי זרקוניה ללא מתכת

בריא יותר אסתטי יותר

היהלום של הטבע

zirconium png