הטיפול בפריאימפלנטיטיס (דלקת סביב שתלים דנטליים)

טיפול בפריאימפלנטיטיס

פריאימפלנטיטיס-מה זה?

פריאימפלנטיטיס זאת מחלה די נפוצה שמתפתחת סביב שתלים דנטליים.
שתלים דנטליים הם אביזרים מלאכותיים שמוחדרים לאחד המקומות הרגישים, המורכבים והעדינים בפה-
בעצם הלסת. במרפאות שיניים מקצועיות נעשה שימוש בשתלים העשויים מחומרים איכותיים והליך השתלה דנטלית נעשה תוך התבססות על טכנולוגיות מתקדמות. לכן סיכויי דחיה של שתל דנטלי שואפים לאפס.

אם זאת, כמו בכל ניתוח, גם בניתוח השתלה עשויים להיות סיבוכים ועשויות להתפתח מחלות. אחת המחלות הנפוצות שעשויה להתפתח בעקבות השתלה דנטלית, היא דלקת סביב השתל שנקראת פריאימפלנטיטיס.

פריאימפלנטיטיס נחלקת לשני סוגים מרכזיים:

דלקת ברקמה הרכה (Peri-implant mucositis)

זוהי דלקת קלה יחסית קלה שעשויה להופיע בשכיחות די גבוהה אצל המטופלים שעברו השתלה דנטלית והיא מאופיינת בעיקר בנפיחות ודימום בחניכיים.

דלקת מתקדמת (Peri-implantitis)

זוהי דלקת חמורה יותר ומופיעה בשכיחות נמוכה הרבה יותר מסוג הדלקת הקלה. היעדר הטיפול בדלקת זו עשוי לגרום לאובדן העצמות הקטנות בלסת שתומכות בשתלים ולכישלון השתל הדנטלי. במקרה זה על המטופל לבצע צילומי רנטגן על מנת שרופא השיניים יבצע הערכת חומרת הדלקת וימליץ על דרכי טיפול מתאימים.

מהם גורמי סיכון סיסטמיים אפשריים להתפתחות פריאימפלנטיטיס?

• עישון: עישון פוגע בהליך ריפוי תקין ועשוי לגרום להתפתחות דלקת סביב השתל.
  • סכרת: מחלת פריאימפלנטיטיס עשויה להופיע בקרב חולים סוכרתיים מסוג 2 עקב סוכרת לא מאוזנת, הגורם לפגיעה באספקת הדם ועיכוב הריפוי.
  • היסטוריה רפואית: נטילת ביספוספונטים, אנטיקואגולנטים, מדכאי מערכת החיסון כגון סטרואידים, כימותרפיה ועוד.
  • הפרעות למטבוליזם העצם (אוסטיאופורוזיס)
  • מחלות רקמת חיבור: סקלרודרמה, זאבת
  • הפרעות המטולוגיות: אנמיה אפלסטית, חוסר / פגם בנויטרופילים
  • מחלות גנטיות: תסמונת דאון, אקטודרמל דיספלזיה, מחלת קרוהן

מהם גורמי סיכון מקומיים אפשריים להתפתחות פריאימפלנטיטיס?

1.נוכחות זיהום בחלל הפה שאיננו מטופל כגון זיהום ממקור פריודונטאלי או זיהום ממקור אנדודונטאלי
2.הרגלים פאראפונקציונליים כגון ברוקסיזם, הידוק שיניים, שחיקה
3.סגר
4. איכות וכמות הרכס האלבאולרי

סיבות נוספות להתפתחות הדלקת סביב השתל וכישלון שתלים

מחלת חניכיים: מטופלים עם היסטוריה של מחלות חניכיים מתקדמת או אגרסיבית, יהיו עם סיכוי גבוה יותר לפתח דלקת סביב השתל הדנטלי. לכן תחזוקת שתלים לאחר הניתוח כל כך חשובה. במקרה של מחלת חניכיים יש צורך להגיע לבריאות חניכיים תקינה ע"י השלמת טיפול חניכיים מלא, לפני המשך לשיקום קבוע מכל סוג שהוא.

שיטת השתלה לא מתאימה למקרה המטופל: השתלת שיניים בהעמסה מיידית ביום אחד מאפשרת לבצע עקירת שן, החדרת שתל דנטלי לעצם הלסת ושיקום השן, אך שיטה זו אינה מתאימה לכל המטופלים. ולכן חשוב להגיע למרפאת שיניים מקצועית, עם צוות רפואי מיומן ולעבור השתלה במרפאה חדשנית עם אבזור דיגיטלי מתקדם, אשר משפר את האבחנה ואת הביצועים. ביצוע השתלה מיידית במטופל עם מחלות חניכיים למשל, עשויה לגרום לדלקת סביב השתלים הדנטליים ולספיגת עצם.

חוסר מיומנות רופא לבצע השתלה דנטלית: בניית תכנית טיפול לא נכונה, ביצוע שתלים דנטליים במטופלים עם מחלת חניכיים דוהרת, ביצוע שתלים במטופל עם סכרת לא מאוזנת ועוד, עשויים לגרום לדלקת סביב השתל.

מספר ניסיונות השתלה: נתון נוסף שיש לקחת בחשבון הינו הירידה בשיעור שרידות השתלים הדנטאליים כאשר מבצעים התקנת שתלים חוזרת. שיעור ההישרדות של שתלים שהותקנו בפעם השניה יורד. ניסיון התקנה בפעם השלישית באותו אתר כירורגי מוביל לירידה דרמטית בשרידות השתל לכדי 60%.

איך מאבחנים דלקת סביב השתל?

ישנם מספר פרמטרים לפיהם רופא שיניים יקבע האם מדובר בדלקת סביב השתל ומהי חומרתה:

• בדיקת עומק כיסים עם פרוב (כיס הינו הרווח שנוצר בין השן לחניכיים כתוצאה מדלקת סביב השתל/שן בו מצטבר רובד חיידקי)
  • בדיקת דימום בעת החדרת הפרוב לכיסי החניכיים
  • בדיקת הפרשת מוגלה מאזור המודלק
  • בדיקת ניידות השתל
  • ביצוע צילום אבחנתי שיציג את חומרת ספיגת העצם סביב השתל

דרכי טיפול בדלקת סביב השתל

הטיפול הטוב ביותר בדלקות סביב שתלים היא מניעה!

חשוב להקפיד על צחצוח שיניים נכון, להגיע לניקוי אצל שיננית ולביקורות סדירות אצל רופא שיניים.

אופן הטיפול במקרי פריאימפלנטיטיס הינו מורכב ונגזר מחומרת המחלה על סמך ממצאים קליניים ורנטגניים. ההיסטוריה הרפואית והדנטאלית יכתיבו את אופן הטיפול ויתפסו מקום מרכזי בשקלול הנתונים לצורך קביעת תוכנית הטיפול השיקומית הסופית בה יבחר הרופא.

אם אתם שמים לב להופעה של אחד מהסימנים של הדלקת או של מספר תסמינים, חשוב להגיע למרפאה, לבצע צילום רנטגן ולעבור הערכת מצב אצל רופא שיניים. במידה ורופא שיניים יזהה הרס של העצם בה הושתלו השתלים, הרופא יגבש המלצות ותוכנית טיפול בהתאם למצב האוראלי של המטופל.

עשויות להיות דרכי טיפול שונות בהתאם למצב הדלקת ולחומרתה. החל מטיפולים שמרניים, טיפולים תרופתיים מקומיים וסיסטמיים, לייזרים מסוגים שונים וכלה בניתוחי חניכיים רסקטיביים ורגנרטיביים ולבסוף אקספלנטציה (הוצאת שתלים) כמפלט האחרון.

קרן לייזר כעזר לטיפול בפריאימפלנטיטיס

שתלים דנטליים הם פתרון נפוץ ויעיל להחזרת הפונקציונליות והאסתטיקה לשיניים האבודות. העלייה בשימוש בשתלים דנטליים כתחליף לשיניים האבודות הביאה לגידול בכמות השתלים שהותקנה בשנים האחרונות בארץ ובעולם כולו. רוב הטיפולים בפריאימפלנטיסים כיום מתמקדים בהורדת העומס החיידקי בתוך הכיס שנוצר מסביב לשתל ולניקוי רקמות דלקתיות שנוצרו מסביב לשתל וניסיון לבנות רקמות שאבדו סביב השתלים המטופלים באמצעות אוגמנטציה (השתלת עצם בלסת). כאחת הדרכים לטיפול בדלקות סביב השתל הוא שימוש בקרן לייזר. שימוש בקרן לייזר לטיפול בדלקות מסביב לשתל לפעמים יעיל ללא הצורך בהרמת מתלה, אך לעיתים הרמת מתלה זאת פעולה מחייבת לניקוי מירבי של פני שטח השתל.

*הרמת מתלה הוא הליך כירורגי שמבוצע על ידי הרופא בו מתבצע חתך בחניכיים לאורך קו הרכס של מוקד ההשתלה.

רוצה לשמוע פרטים נוספים? מזמינים אותך לפגישת ייעוץ במרפאתנו ללא עלות. נשמח לעמוד לשירותך ולהציע לך פתרונות מותאמים אישית.