שתלי זירקוניה הדור החדש: ללא מתכת ובריא יותר לחניכיים

zirconia implants banner

שתלי זירקוניה הדור החדש: ללא מתכת (כולל הסבר) ובריא יותר לחניכיים

שתלי זירקוניה הם המילה האחרונה ברפואת השיניים. מדובר בשתל חדשני, אסתטי, ללא מתכת, לא מעודד הצטברות חיידקים סביבו ובריא יותר לחניכיים. כמו כן, בזכות התאימות הביולוגית שלו לרקמות, שתל זרקוניה נקלט יותר יותר לעצם הלסת. צבעו הלבן מצליח להעניק תוצאה אסתטית מעולה ובזכות חוזקו הוא בעל שרידות גבוהה.

השתלת שיניים הוא טיפול נפוץ ויעיל בהחזרת מערכת שיניים למטופל. קיימות שיטות טיפול שונות בהתאם הרפואי של המטופל וסוגים שונים של שתלים דנטליים. עד היום, שתל טיטניום היה השתל השימושי ביותר בטיפולי ההשתלה. שתל טיטניום הוא שתל מתכתי שלא תמיד מעניק את המראה האסתטי הרצוי, בייחוד במצבים של נסיגת חניכיים, נחשף השתל האפרפר ופוגע במראה האסתטי של השיניים. חיסרון נוסף של שתל טיטניום היא תגובה אלרגית שלעיתים עשויה להתפתח בקרב מטופלים לאחר טיפול ההשתלה. אלרגיה לטיטניום הינה תופעה נדירה ומופיעה בשכיחות של לכ- 0.6% מהאוכלוסייה. אלרגיה לטיטניום יכולה לבוא לידי ביטוי בפריחה, כישלון שתל דנטלי עד כדי דיכוי חיסוני לא-ספציפי.

שתלים

חסרונות שתלי טיטניום:

1.חשיפת שתל מבעד לחניכיים פוגע במראה האסתטי בגלל צבעו האפרפר.

2.שתל טיטניום מעודד צבירת חיידקים, מה שעשוי לפתח דלקת סביב השתל ולגרום לכישלון ההשתלה.

3.מחקרים מצביעים על הימצאות חלקיקי טיטניום ברקמות הסמוכות לשתלים ובבלוטות לימפה, מה שעלול לגרום לתופעות שליליות בגוף.

4. לעיתים, שתל טיטניום יכול להשאיר פס אפור ברקמות הסמוכות.

5. שתל טיטניום עלול לעורר תגובה אלרגית בכ- 0.6% מהאוכלוסיה.

האם בעצם קיימת סכנה לשימוש בשתל טיטניום?

שתלי טיטניום נחשבים לשתלים הנפוצים ביותר בעולם, אך מחקרים אחרונים מראים כי שתלי טיטניום עשויים לשחרר חלקיקי טיטניום לתוך הגוף ולגרום לאלרגיות ולדלקות.

ישנם מחקרים שמצביעים על העליה ברמות הטיטניום בגוף לאחר השתלת שתלים מטיטניום. בייקוס (Baykus), חקר את השפעת המיני פלטות וברגים העשויים טיטניום בניתוחים אורתוגנטיים. אלה ניתוחים שנועדו לאנשים הסובלים מהפרעה אסתטית או פונקציונלית כתוצאה מעמדה לא תקינה של הלסתות. המחקר ארך מספר שנים במהלכו נאספו דגימות שיער וציפורניים של המטופלים לבדיקת רמות הטיטניום בהם. בבדיקות התגלה כי במטופלים שעברו השתלה עם מיני-פלטות וברגים מטיטניום, רמות הטיטניום בשיער ובציפורניים באותם המטופלים היה גבוה פי 7 מאשר במטופלים מקבוצת הביקורת. החוקרים הניחו כי הצטברות חלקיקי הטיטניום באיברי הגוף נבעה משימוש בשתלים שעשויים טיטניום. (למחקר מלא)

האם ישנם תופעות דומות גם לשתלי זירקוניה?

שתלי זירקוניה עדיין פחות נפוצים בעולם ואין מחקרים המראים תופעות דומות. ייתכן כי שתל זירקוניה אינו מתכתי, אלא שתל קראמי, ולכן תופעות אלה אינן מופיעות במטופלים שעברו השתלת באמצעות שתלים מזירקוניה.

שתל זירקוניה

יתרונות שתלי זרקוניה

שתלי זרקוניה נכנסו לשוק הישראלי לפני פחות מעשור. השימוש בשתלי זירקוניה נפוץ בעיקר במדינות אירופה כמו גרמניה, שוויץ, צרפת. במדינות אלה שתלי זירקוניה בשימוש כבר מעל 40 שנה. בישראל אין הרבה רופאים שמשתמשים בשתלי זרקוניה, בעיקר בגלל עלותם הגבוהה לעומת שתלי טיטניום והמיומנות הנדרשת לביצוע השתלת שתלי זרקוניה. שתל זירקוניה נמצא בראש פירמידת השתלים ונחשב לפתרון איכותי ואסתטי לחוסר שיניים. לשתלי זירקוניה יתרונות רבים:

ציטוט

1.שתל זירקוניה מעניק מראה אסתטי מעולה. צבעו הלבן מחזיר למטופל את החיוך הצחור והבריא, ולכן הוא כל כך שימושי בשיניים הקדמיות ובאזור קו החיוך.

2.שתל זירקוניה נחשב ביוקומפטבילי, כלומר בעל תאימות גבוהה לרקמות. הוא נקלט היטב לעצם ובעל תאימות גבוהה לחניכיים.

3. שתל זירקוניה אינו מעודד הצטברות חיידקים, מה שמפחית את הסיכוי להתפתחות דלקות לאחר טיפול ההשתלה ומפחית את הסיכוי לדחיית השתל.

4. שתל זירקוניה בעל עמידות גבוהה ושרידות גבוהה לאורך שנים רבות

5.תוצאות אסתטיות שמתקבלות מהשתלת שתל זירקוניה ברמה גבוהה במיוחד- לכן מערכת שיניים איתה יוצא המטופל מהמרפאה אסתטית, מה שמעלה את הביטחון העצמי ומשפר את איכות החיים של המטופל בצורה משמעותית.

6.שתל זירקוניה ללא מתכת ולכן אין תופעת קורוזיה.

7.שתל זירקוניה בעל תאימות גבוהה יותר לחניכיים, בריא יותר ולא גורם לאלרגיה.

מהם סיכויי הצלחת הטיפול עם שתלי זירקוניה?

סיכויים גבוהים מאוד להישרדות של שתל זירקוניה בפה. שיעורי ההישרדות של שתלי זירקוניה מגיעים לכ- 95%. לשתלי זירקוניה עמידות לשבר מעט נמוכה ביחס לשתלי טיטניום, ולכן לרוב משתמשים באזור השיניים הקדמיות ובאזור קו החיוך.

האם שתלי זרקוניה הם באמת ללא מתכת?

לא פעם המטופלים פונים אלינו ושואלים את הצוות הרפואי כיצד זה אפשרי ששתל זירקוניה אינו חומר מתכתי, הרי בטבלה המחזורית זירקוניום (Zirconiu,Zr) הוא מתכת. ובכן, שתל זירקוניה נטול מתכת, בדיוק כמו השיניים הטבעיות שלכם :). 

נסביר כעת בצורה יותר מפורטת מדוע שתל זירקוניה אינו מתכת.

לא כל חומר שמכיל מתכת נחשב מתכתי. למשל, כתר חרסינה אינו מוגדר חומר מתכתי, על אף שעשוי מקאוליניט, מינרל חרסית פילוסיליקטי הכולל מתכת. כתר נוסף ללא מתכת הינו כתר מסוג E-max שעשוי מחומר Lithium Disilicate. ליטיום הוא מתכת, אך Lithium Disilicate הוא חומר קראמי.

זגוגית השן שלנו מכילה מתכת

כל מי שלמד כימיה בתיכון יודע שזירקוניום הוא מתכת, בדיוק כפי שקלציום הוא גם מתכת. אנחנו גם יודעים שקלציום נמצא במקומות רבים בגוף: עצמות וזגוגית השן, או בשמו הלועזי אמייל (Enamel). אמייל מורכב ברובו (96%) ממינרלים, כשהעיקרי שבהם הוא hydroxyapatite (או בקיצור HAP) – גבישים שמורכבים מסידן זרחתי וכוללים יונים מתכתיים, ולמרות זאת, אנשים לא מצהירים כי השיניים שלנו עשויות ממתכת.

שתל זירקוניה הוא חומר קראמי

בדומה לחומרים קראמים רבים, גם שתל זירקוניה כולל אטומים מתכתיים-אך אין זה אומר כי זוהי מתכת, ולכן שתל קראמי משלב תכונות של ביו-קומפטביליות וחוזק. זירקוניה הוא תחמוצת של היסוד המתכתי זרקוניום (Zirconium dioxide) הידוע בתכונותיו הדומות לטיטניום ובעל עמידות גבוהה בפני קורוזיה. למרות הימצאות אטומי המתכת בתוך זירקוניה, זירקוניה מוגדר כחומר קראמי ולא מתכתי, בדומה לשיניים הטבעיות שלנו.

ציטוט 2

שתלי זירקוניה למראה שיניים טבעי לבן

עד לפני מספר שנים, שתלי טיטניום היוו את הפתרון הנפוץ להחזרת הפונקציונליות לשיניים. אך לא תמיד שתל טיטניום העניק תוצאה אסתטית ראויה. אנשים עם חניכיים דקות סבלו מחשיפה של השתל מבעד לחניכיים, מה שפגע במראה האסתטי של השיניים. שתל זירקוניה לעומת זאת, בעל גוון לבן טבעי המעניק מראה אסתטי לשיניים.

סוגי שתלי זירקוניה

סוגים של שתלי זירקוניה

שתלי זירקוניה נבדלים בצורתם, אורכם ובמבנה שלהם.

שתל זירקוניה יכול להיות מורכב משני חלקים או לבוא כמקשה אחת.

להלן ההבדלים העיקריים:

הבדלים בין שתלי זירקוניה

כמו כן שתלי זירקוניה באים במגוון צורות:

  • שתלי זירקוניה אובליים
  • שתלי זירקוניה בלקוניים
  • שתלי זרקוניה קצרים
  • שתלי זירקוניה בצורת סינוס

שתלי זירקוניה אובליים

שתלי זירקוניה אובליים

שתלי זרקוניה בלקוניים

שתל זירקוניה בלקוני

שתלי זירקוניה בצורת סינוס

שתל זירקוניה סינוס

שתלי זרקוניה קצר

שתל זירקוניה קצר

כמה עולה טיפול השתלה בעזרת שתלי זירקוניה?

עלות להשתלת שיניים בעזרת שתלי זירקוניה משתנה בהתאם להיקף ההליך המבוצע ולפי מאפיינים ייחודיים של כל מטופל.

חשוב מאוד לעבור השתלת שיניים במרפאת שיניים שצברה ניסיון רב בתחום השתלות שיניים ובביצוע השתלת שיניים בשיטת העמסה מיידית. מרכז רפואי חדשני גרה קליניק ידוע באיכות הטיפולים המבוצעים בו, בחידוש טכנולוגי, צוות מקצועי וליווי אישי לאורך כל תהליך ההשתלה וההחלמה. נבחן את המאפיינים הייחודיים של כל מטופל ומהי שיטת ההשתלה המתאימה ביותר עבורו בהתאם למצבו הרפואי וצרכיו האישיים.

מעוניינים לקבל פרטים נוספים על שתלי זירקוניה? צרו עמנו קשר או השאירו פרטים.

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי