כתר לשיניים קדמיות

כתר לשיניים קדמיות

לכל שן בפה יש תפקיד מוגדר. שיניים טוחנות משמשות לריסוק ולטחינת המזון, ניבים מסייעים בקריעת המזון ביעילות ושיניים קדמיות פועלות כסכינים לחיתוך המזון. לשיניים הקדמיות יש תפקיד חשוב נוסף, והוא המראה האסתטי. שיניים קדמיות בולטות יותר מיתר השיניים בפה, ולכן הגוון שלהם ועמידותן בקשת השיניים משפיעים על מראה השיניים. שיניים קדמיות פגומות, הרוסות, שלא עומדות בקשת או בגוון לא טבעי, עלולות לפגוע בביטחון ובדימוי העצמי.

כאשר מדובר בשיניים הקדמיות, ההיבט האסתטי חשוב מאוד. שיניים קדמיות מכונות גם "האזור האסתטי", הבולט לעיני כולם ומשפיע על החיוך הסופי של המטופל. ישנם מצבים בהם השיניים הקדמיות זקוקות לטיפול דנטאלי על מנת להחזיר עטרה ליושנה. מצבים כמו שינוי צבע שן לאחר טיפול שורש, עששת נרחבת, שבר שן, מצריכים התייחסות מיוחדת לשחזור השן. אחת הדרכים הנפוצות להחזרת החיוך למטופל היא באמצעות כתרים אסתטיים בשיניים הקדמיות.

מהו כתר?

כתר הוא תחליף מלאכותי לכותרת השן. כותרת שן זהו חלק הבולט מהחניכיים, מצופה באמייל (זגוגית השן) ותפקידו להגן על השן. כתר דנטלי חובק את כותרת השן מכל עבריה ומקנה לה הגנה נדרשת. כאשר שן קדמית הרוסה או פגומה, כתר דנטלי מחליף את כותרת השן הטבעית ומעניק לה הגנה נדרשת ומראה אסתטי. 

כתר זירקוניה לשיניים קדמיות

קיימים סוגים שונים של כתרים. בשיניים הקדמיות קיימת חשיבות לאסתטיקה דנטלית ולכן לרוב יבוצעו כתרי זירקוניה המקנים חוזק ועמידות לשן, לצד שיפור המראה האסתטי. ישנם שני סוגי כתרי זירקוניה הנבדלים בעיקר בכמות החומר זירקוניה הנמצא בהם:

  1. כתר חרסינה מאוחה לזירקוניה כתר בעל חוזק ועמידות, לצד אסתטיקה גבוהה. חוזק ועמידות בזכות המינרל זירקוניה ורמה אסתטית גבוהה הודות לחרסינה שנחשבת לזכוכית דנטאלית .בסיס הכתר הוא זרקוניה ומעליו יצוקה החרסינה.
  2. כתר זרקוניה טהור כתר העשוי מקשה אחת של זירקוניה ללא מתכת כלל. כתר מסוג זה מיוצר בצורה ממוחשבת ובדיוק רב ונוצר במקום על ידי מחרטה ממוחשבת.
  3. כתרי איימקס- הם עוד סוג של כתרים העשויים מחרסינה דחוסה בשילוב זכוכית ומקנים רמת אסתטיקה גבוהה. כתרי איימקס מיוצרים בתהליך דיגיטלי מתקדם ונותנים מענה אסתטי מעולה לשיניים קדמיות.

ביצוע כתר לשיניים קדמיות לאחר טיפול שורש או עקירת שן

בשני המקרים יידרש כתר לשחזור השן הקדמית. טיפול בעזרת כתרים אסתטיים משמעותי להחזרת הפונקציונליות לשיניים הקדמיות והן למראה שיניים אסתטי. במידה וניתן להציל את השן ולבצע טיפול שורש, אזי השן הטבעית תישאר בפיו של המטופל ורק כותרת השן תשוחזר באמצעות כתר זירקוניה. במידה וישנו הרס שן נרחב ולא ניתן להצילה באמצעות טיפול שורש, תבוצע עקירת שן, ואז יהיה צורך בהחדרת שתל דנטלי ושחזור הכותרת באמצעות כתר זירקוניה אסתטי. כדי להגיע לרמה אסתטית גבוהה בשיניים הקדמיות כדאי לבצע השתלה דנטלית עם שתל זירקוניה ולאחר מכן להתקין כתר זירקוניה על גבי השתל.

כתר זירקוניה לשיניים קדמיות: יתרונות

כתרי זירקוניה לשיניים קדמיות

  1. זירקוניה ביוקומפטבילית (התאמה ביולוגית טובה לרקמות החניכיים) ואינה מגרה את החניכיים, בניגוד למתכות שעשויות לעורר תגובות אלרגיות ולגרום לכאבים.
  2. זירקוניה אינה משנה את צבעה לאורך שנים
  3. זירקוניה אינה סופחת צבעי מאכל ולכן שומרת על גוון בהיר טבעי לאורך שנים רבות
  4. זירקוניה הוא פתרון עבור אנשים שאינם מעוניינים במתכות בפיהם

כתר זירקוניה לשיניים קדמיות, כתר חרסינה לשיניים טוחנות

כאמור לכל קבוצה של שיניים בחלל הפה יש תפקיד חשוב. לשיניים האחוריות (טוחנות) תפקיד חשוב בלעיסה ולכן נדרשת התמודדות עם לחצים רבים. משום שהשיניים אינן בולטות לעין, האסתטיקה אינו הדבר המשמעותי בשיניים הטוחנות. לכן, ייתכן כי בשיניים אחוריות טוחנות כתרים סטנדרטים ממתכת ומצופים חרסינה יתאימו יותר. לעומת זאת, שיניים קדמיות מתמודדות עם פחות לחץ וקיימת חשיבות למראה האסתטי, לכן, כתרי זירקוניה או חרסינה יתאימו יותר לאזור האסתטי.

כיצד מתבצע טיפול בכתר זירקוניה לשיניים קדמיות?

  1. שלב האבחון- צילום חלל הפה והדמיה תלת מימדית של המצב הדנטלי.
  2. שלב בחירת חומרים- רופא שיניים יציג בפני המטופל את אפשרויות הטיפול, בשיתוף עם המטופל יוחלט על הטיפול, וזאת לאחר שהרופא עבר עם המטופל על כלל היתרונות והחסרונות והסביר את מהלך הטיפול.
  3. התקנת כתר דנטלי.

כתר לשן קדמית לפני אחרי

חשיבות תחזוקת כתר זירקוניה לשיניים קדמיות

זירקוניה הוא חומר חזק מאוד ויכול להימצא בפיו של המטופל גם 20 שנה. כדי להביא לאריכות ימים של הכתר בחלל הפה, נדרשת הקפדה על היגיינה אורלית, ביקורת תקופתית אצל רופא שיניים וניקוי שיניים אצל שיננית. בדומה לתחזוקת שיניים טבעיות, גם כתר דנטלי זקוק לניקוי ותחזוקה. 

כתר הינה כותרת מלאכותית של השן אשר מותקנת על גבי השן טבעית, כך שנוצר מרווח מינורי בין הכתר לחניכיים. במידה ולא מקפידים על צחצוח שיניים על בסיס יומיומי, שאריות המזון עלולות להיכנס למרווח הזה, לעבור תהליך של ריקבון, להפוך לרובד חיידקי (פלאק) ולגרום לדלקת חניכיים. דלקת חניכיים כרונית שאינה מטופלת עלולה לגרום לנסיגת חניכיים. כדי למנוע דלקות באזור, חשוב להקפיד על צחצוח שיניים פעמיים ביום ולעשות שימוש באביזר בין שיני כדי לנקות גם את האזורים הדחוסים. ניתן להתייעץ עם השיננית לגבי אופן הצחצוח ואביזרים דנטלים להסרת רובד חיידקי.

מה קורה לאחר טיפול בכתר זירקוניה בשן קדמית?

טיפול שיניים באמצעות הכתרים בשיניים הקדמיות כשלעצמו הינו טיפול פשוט ואינו מלווה בכאבים. במידה ולא בוצעו טיפולים נלווים (כגון השתלת שיניים, השתלת חניכיים וכו), ניתן לשוב לשגרה היומית די במהרה. לאחר שאפקט ההרדמה המקומית פג, המטופל יכול לחזור לשגרה הרגילה. מומלץ ביום הראשון לאחר הטיפול להימנע משתייה ואכילת מזון קר או חם מדי ולהימנע מספורט אתגרי או כל פעילות אחרת שעלולה לפגוע בכתרים.

כתרי זירקוניה בפגישה אחת בגרה קליניק בתל אביב

במרפאת שיניים גרה קליניק בתל אביב תוכלו לעבור טיפולים אסתטיים איכותיים, ביניהם טיפול בכתרי זרקוניה לשיניים קדמיות ביום אחד. מרפאת גרה קליניק מאובזרת בחידושים טכנולוגיים ובציוד מתקדם ביותר בעולם רפואת השיניים, לרבות סורק תלת מימד, מחרטה ממוחשבת, מעבדה שיניים במקום, מה שמאפשר לנו לקצר משמעותית תהליכים של יצירת כתרים ושחזורים אחרים, ולהעניק טיפולי שיניים איכותיים, מהירים ומדויקים למתרפאים שלנו.

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn
Share on pinterest
Pinterest

גרה קליניק

המרכז המתקדם להשתלות שיניים ושיקום פה

קבע פגישת ייעוץ עם
רופא מקצועי